Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticka barnsliga figurer  (läst 3029 gånger)

Nina W

• Värmland
Sticka barnsliga figurer
« skrivet: 06 feb-13 kl 12:53 »
Jag ska snart börja sticka en bebisfilt. Den måste vara klar i mitten av april och jag stickar sakta så det är på tiden. Jag skulle vilja sticka trevliga figurer, katt, blomma, smiley mm. Är det någon som har mönster på sån´t? Bara att rita kryss på rutigt papper kanske ni säger, men jag är ovan. Ska sticka på stickor nr 4.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Sticka barnsliga figurer
« Svar #1 skrivet: 06 feb-13 kl 13:01 »
Tänker du på "platta" figurer då?  Eller som upphöjda saker att pilla på som en aktivitetsfilt?

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-13 kl 13:10 »
Jag tänkte på platta för det är nog lättast. Räta och aviga maskor, möjligen brodera lite i efterhand. Aktivitetsfiltar har jag aldrig hört om! Vad är det?

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #3 skrivet: 06 feb-13 kl 13:19 »
Aktivitetsfilt.. figurer man kan pilla på när man ligger på filten. T ex en stickad katt där svansen är virkad så att den hänger utanför bilden.  En blomma som sticker upp ur filten.  En lurvig boll som sitter fast i en kort tråd så att den går att röra.. osv..

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 06 feb-13 kl 18:39 »
 Visserligen en virkad aktivitetsfilt men som idé tycker jag den passar.
Bättre bilder finns här: http://www.knotyournanascrochet.com/p/farm-blanket_17.html

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #5 skrivet: 06 feb-13 kl 18:45 »
Den var fin!

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-13 kl 18:40 »
Har du mönster till denna fina, virkade filt?

Pialinn

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 07 feb-13 kl 18:50 »
Nej inget mönster. Hittat den på en sajt. Adressen finns i tråden. Och bilderna är stora.

Hittade en stickad filt på www.Ravelry.com  Man måste vara medlem där, men det kostar inget. Där finns hur mycket som helst i stickat och virkat. En riktig inspirations-sajt. Många mönster är gratis, men tyvärr oftast på engelska.

Här är adressen till filten: http://www.ravelry.com/projects/maduixa76/the-oddball-sampler-afghan

Pialinn

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 07 feb-13 kl 18:57 »
En virkad kak-pläd????   Tyvärr är jag insnöad på virkning. Mina fingrar håller inte för stickning längre.

http://www.freepatterns.com/detail.html?code=FC01013&cat_id=298

Pialinn

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 07 feb-13 kl 19:02 »
Enfärgad med mönster i aviga maskor. Runt om stickat i moss-stickning.  Inget mönster här heller.

(Jag "stjäl" bilder där jag hittar dom och eftersom de inte är mina egna måste jag hänvisa dit jag hittade dom.)

http://downcloverlaine.blogspot.pt/2012/09/blankets.html

Hällmansro

« Svar #10 skrivet: 11 feb-13 kl 19:41 »
Om du inte vill / kan / orkar rita själv

så kan du ta enkla figurer ur en gammal korsstygnsbok.
Går ju med nya också, förstås, kolla in korsstygnsmönster i böcker på biblioteket...finns kanske en korsstygnstidning också att titta i.

Jag stickade en filt ,1984, till en kompis som fick en son ,han har spelat i landslaget i rugby och i Nya Zeeland, och har filten kvar!  o:)

Jag är inte bra på att fota och lägga in foto, men vill du ha mönstret ( inte så kompliserat - enkla bilder och bara två färger i taget, om jag minns rätt:
maila på : doris.hellman@solsigillet.se    om du vill ha en kopia..

Lycka till !

Enkelt är bra!!
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 2 användare
Rosanne, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser