Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Munsvamp  (läst 3267 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Munsvamp
« skrivet: 20 jan-07 kl 19:21 »
Vi hade ett marsvin som hade munsvamp. När vi ringde veterinären fick vi rådet att badda med Jodopax. Vilket vi gjorde. När vi kontaktade en marsvinskännare fick vi rådet att borsta tänderna på marsvinet samt att fortsätta med Jodopaxen. Inget hjälpte. Vi gick då iväg till veterinären, som drog bort svampen. Stackars Piff skrek som en stucken gris. :'( Sen skulle vi smörja med svampsalva, typ den för fotsvamp. Så vi köpte Pevaryl och smörjde och smörjde. Sen gav vi upp, eftersom han slickade i sig det kan man ju bara tänka sig vad det gjorde för hans mage. :-\ Han levde med svampen återstoden av sitt liv. han kunde äta och dricka hela tiden. Men nu till min fråga. Jag har nu ett nytt marsvin som har börjat att få munsvamp, vad göra? ???
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

soulis

• Gäst
Re:Munsvamp
« Svar #1 skrivet: 21 jan-07 kl 17:35 »
Nu ska jag inte komma och säga att jag kan sånt här, men det jag har hört och läst att man på en gång ska skrapa bort den svampen man ser. Man kan borsta på svampen med en tandborste med atamon på. Man ska inte ge syrliga frukter eller grönsaker som tomat och äpple. Sen behöver man ju inte bara använda Pevaryl, man kan ju prova Canesten och se om det funkar bättre.
Att en veterinär ger er rådet att badda med jodopax har jag svårt att förstå  ??? det skulle jag aldrig låta göra med mina djur!

Lycka till och hoppas det blir bättre!

Pankis

• Gäst
Re:Munsvamp
« Svar #2 skrivet: 03 feb-07 kl 11:17 »
Hej!
Tänkte komma med ett mer alternativt tipps, dvs lite homeopati och kosttilskott till Marsvinet. Munsvampen ditt Marsvin har är troligtvis Candida alb. eller Candida Parap. även kallad torsk (muntorsk) hos människor.

Ge den ett Homeopatiskt medel som heter Candida HPLX + carbomin. Då kommer svampen gå bort på 1-2 veckor.

Lycka till!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser