Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Broilers.  (läst 9234 gånger)

Xoot

• Gäst
SV: Broilers.
« Svar #20 skrivet: 10 jan-13 kl 23:51 »
Du kan inte se om du har fler bilder på jätten som du håller i på bilderna?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 10 jan-13 kl 23:55 »
Här kan man se lite av min kalkontupp också (längst bak i bild, hans rygg och rumpa sticker fram). De är typ lika breda över ryggarna med lika kraftiga tassar. :) Kalkontuppen ser såklart mycket större ut när han blåser upp sig + att han har en lång stjärt i jämförelse med Rooshis lilla fjantrumpa. Men när man lyfter dem så känner man att Rooshi (tuppen) är både mer muskulös och tyngre än vad kalkonen är. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 11 jan-13 kl 00:00 »
Jävligaste jag någonsin skådat. Hur gammal är tuppen, ser ut som en tupp? och vad väger han?
Men framförallt, hur gör jag för att få hem avelsägg från en så maffig linje?

Han är född i Juni. Fotot är taget i December... Så ca 7 månader på fotot. Och det är en tupp ja, vet inte vad han väger (vågen jag brukar använda som tar max 5kg visar bara error = de väger mer än det iaf). Har tänkt försöka använda våran badrumsvåg.

Dessa är en typ av Ross (finns ju flera olika "märken" precis som hos värphybriderna). Fick tag på våra genom en tjej som fått småkycklingar i inflyttningspresent av en kompis, men hon ville skaffa andra höns så då sålde hon bort dessa. Kompisen i sin tur hade köpt de från något stort kläckeri (som kläcker upp till industrierna) längre ned i landet.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Xoot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 jan-13 kl 00:03 »
Med andra ord blir alltså alla hybridsorter av namnet Ross såhär stora?
Tycker du att han har problem med benen eller det går bra?

Sådana tänker jag införskaffa! :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 11 jan-13 kl 00:04 »
En till bild på mig och köttbullarna. =) Lillhönan på axeln, Fat Ball på armen och sedan är det Rooshi man ser sticker upp lite från knät.

FM

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 11 jan-13 kl 00:14 »
Ohhh my gosh they r dinos  :o Sandra har du börjat med att försöka ta fram dinosar igen, kanske gömmer ett superhemligt labb någonstans?  ;)  :-[ Dom är fina i vart fall, gigavanterna! Hoppas de får ha hälsan.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 11 jan-13 kl 00:24 »
Med andra ord blir alltså alla hybridsorter av namnet Ross såhär stora?
Tycker du att han har problem med benen eller det går bra?

Sådana tänker jag införskaffa! :)

Vet inte, haha. Dessa är mina första. =) Men fodret lär spela en stor roll. Om man jämför mina med min pojkväns (som har syskonen till dessa) så ligger mina före i utvecklingen och är större än hans som inte har ätit lika proteinrikt foder, dock så är de fortfarande välmusklade och pigga höns och betydligt större än hans övriga hönor.

Jag har inte haft några benproblem på dessa ännu (vilket jag däremot råkat ut för på en Cou Nu och Brahma) och inte heller min pojkvän. Har däremot hört andra där benen kollapsat redan när de knappt varit 2 månader gamla men kan misstänka att de kanske har gött sina såpass att benen inte hinner med. Jag har inte fri tillgång till mina just för att jag tänker på att de inte ska smocka i sig så att de växer för snabbt. För något stopp i dessa när det gäller mat verkar inte finnas... Skulle kunna likna dem med hundrasen labrador eller något liknande, fast i hönsformat.  :-X  ::)

Har befruktade ägg i kläckaren nu, ska bli spännande att se vad som kan titta ut. De går ju ihop med Cou Nu och Ungersk Nakenhals för tillfället så kan bli Ross X Cou NU, Ross X Ungersk och Ross X Ross.

Rooshi har börjat öva på att bli pappa, lite drumlig och klumpig ... Men det har jag haft flera tuppar som varit oavsett storlek när de var nybörjare. ::) Ja, vi får se vad som tittar ut ur äggen. Den jag sett parat mest är Cou Nu tuppen. Dock så verkar hönorna inte så förtjusta i honom utan lägger sig hellre för Rooshi.

Xoot

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 jan-13 kl 00:34 »
Vet inte, haha. Dessa är mina första. =) Men fodret lär spela en stor roll. Om man jämför mina med min pojkväns (som har syskonen till dessa) så ligger mina före i utvecklingen och är större än hans som inte har ätit lika proteinrikt foder, dock så är de fortfarande välmusklade och pigga höns och betydligt större än hans övriga hönor.

Jag har inte haft några benproblem på dessa ännu (vilket jag däremot råkat ut för på en Cou Nu och Brahma) och inte heller min pojkvän. Har däremot hört andra där benen kollapsat redan när de knappt varit 2 månader gamla men kan misstänka att de kanske har gött sina såpass att benen inte hinner med. Jag har inte fri tillgång till mina just för att jag tänker på att de inte ska smocka i sig så att de växer för snabbt. För något stopp i dessa när det gäller mat verkar inte finnas... Skulle kunna likna dem med hundrasen labrador eller något liknande, fast i hönsformat.  :-X  ::)

Har befruktade ägg i kläckaren nu, ska bli spännande att se vad som kan titta ut. De går ju ihop med Cou Nu och Ungersk Nakenhals för tillfället så kan bli Ross X Cou NU, Ross X Ungersk och Ross X Ross.

Rooshi har börjat öva på att bli pappa, lite drumlig och klumpig ... Men det har jag haft flera tuppar som varit oavsett storlek när de var nybörjare. ::) Ja, vi får se vad som tittar ut ur äggen. Den jag sett parat mest är Cou Nu tuppen. Dock så verkar hönorna inte så förtjusta i honom utan lägger sig hellre för Rooshi.

Återkom gärna när du fått kycklingar, jag är säkert en av många som är intresserade av resultatet.
Läste precis att "Ross" finns i tre olika modeller som heter: Ross 308, ROss 708 och Ross PM3.

Vet du vilken det är som du har?
Jag är egentligen bara intresserad pga storleken om det går att ha en som livtupp ungefär som du har. :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 11 jan-13 kl 00:51 »
Tyvärr vet jag inte vilken typ av Ross det är. Bara att det är någon form av Ross.

Ja, jag håller er uppdaterade. :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #29 skrivet: 11 jan-13 kl 00:59 »
Åh, broilers. När jag var barn hade vi en blandflock, men bl a en gigantisk broilerhöna som hette Prillan. Prillan var lugn och snäll. Hon fick aldrig några egna kycklingar, men en dag såg min syster henne sprida ut sina vingar och skydda en annan hönas kycklingar från höken. Prillan hade så vitt jag vet inga hälsoproblem av sin storlek; hon spatserade omkring med resten av flocken.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #30 skrivet: 11 jan-13 kl 17:34 »
Har den det?
Fanns så många fina hönsraser där!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 11 jan-13 kl 20:44 »
Har den det?
Fanns så många fina hönsraser där!
Ja.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 02 feb-13 kl 13:20 »
Nu har det kläckts en liten F2 generations broiler här. :) Så söt!

Nybo

• Västerbotten
« Svar #33 skrivet: 02 feb-13 kl 13:38 »
Så söt vill ha  :)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 02 feb-13 kl 15:51 »
Nu har det kläckts en liten F2 generations broiler här. :) Så söt!

Intressant att kycklingen och den vuxna har nästan exakt samma "min". :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #35 skrivet: 03 feb-13 kl 09:36 »
Alltså, den här rasen måste ju nästan vara i klass med Jersey jätte när det gäller storlek... Eller är det jag som uppfattar fel?

FM

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 03 feb-13 kl 11:05 »
Alltså, den här rasen måste ju nästan vara i klass med Jersey jätte när det gäller storlek... Eller är det jag som uppfattar fel?

Lite kanske, Ross är en hybrid och ingen ras ;) Dom blir nog större en Jersey.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #37 skrivet: 03 feb-13 kl 11:22 »
Kände på Linkosos tupp igår, vilken tung och kompakt kropp! Hönan var ingen fjäderlätt sak heller.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 03 feb-13 kl 12:28 »
Jag har oxå ross men har haft jätteproblem med mina , ben som vikit sej osv .
Linkoso får du avelsägg så är jag intresserad!
Jag har nämligen två hönor kvar men ingen tupp.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 3 användare
Anders Flix, beekeepern, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser