Problemet med de flesta vitäggsvärpare är att dom tillhör kategorin lätta medelhavsraser eller är avlade ur sådan raser.
När folk pratar om flaxiga och hysteriska höns så är det oftast lantraser eller lätta medelhavsraser som åsyftas

Själv har jag haft FiftyFiveFlowery (FFF)och har i dagsläget tre färger på Leghorn samt Spanier. Utöver det så har jag Östfreisisk Möven och Brakel som värper vita ägg.
Jag tycker inga av raserna är hysteriska men de är aktiva, pigga och alerta. Dom märker också när det kommer okänt folk i motstats till vissa av de andra raserna.
Jag gillade mina FFF och gjorde mig av med dem pga av platsbrist. Mannen kallade dem glatt Fiftyfiveflaxery just för att dom var så aktiva och kom flygande från andra änden av trädgården när dom såg en. Dom ville alltid vara i närheten så dom inte missade något kul men det var inga höns som direkt sökte närkontakt eller var klappvänliga.
Själv tycker jag nog Brakel och Möven är lite coolare än Spanier och Leghorn och FFF men å andra sidan värper de inte fullt lika bra även om dom fortfarande värper bra

Störst ägg värpte FFF så vill du ha en ras som värper stora ägg så skaffa sådana.