Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska man välja?  (läst 1285 gånger)

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
Vilken ras ska man välja?
« skrivet: 02 feb-13 kl 18:59 »
Jag vill ha en ras till i min hönsgård =)
Men vet inte riktigt vad jag ska välja.
Vill ha en höna som lägger vita ägg. Helst stora ägg.
Så ingen dvärg ras. Ska helst inte vara flaxig.
Och inga fjädrar på bena. Och inte en helt vit höna. Gärna två färgad eller fler färgad.
Någon cool teckning helt enkelt.
Gärna en ras som är vanlig så det är lätt och hitta ägg och kläcka :P
HIhi vilka krav jag hör.
Har funderar på Leghorn eller Fifty five flowery.
Vad hade ni valt?

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Vilken ras ska man välja?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-13 kl 19:08 »
Vill du ha många ägg så ska du bälja FF. Det är en silveruddsras, som behöver fler bevarare. Hyffsat enkelt att få tag på. Johan P har och han et fler som har. Tupparna är vita och hönorna blommiga. Det är en könsvisande ras. Vita ägg. Väldigt fina, och värper väldigt bra! Jag ska skaffa sånna till våren  :) Ta guld då det finns färre sånna än silver, och guld är finare ;)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 03 feb-13 kl 07:36 »
Problemet med de flesta vitäggsvärpare är att dom tillhör kategorin lätta medelhavsraser eller är avlade ur sådan raser.

När folk pratar om flaxiga och hysteriska höns så är det oftast lantraser eller lätta medelhavsraser som åsyftas  :-\

Själv har jag haft FiftyFiveFlowery (FFF)och har i dagsläget tre färger på Leghorn samt Spanier. Utöver det så har jag  Östfreisisk Möven och Brakel som värper vita ägg.

Jag tycker inga av raserna är hysteriska men de är aktiva, pigga och alerta. Dom märker också när det kommer okänt folk i motstats till vissa av de andra raserna.

Jag gillade mina FFF och gjorde mig av med dem pga av platsbrist. Mannen kallade dem glatt Fiftyfiveflaxery just för att dom var så aktiva och kom flygande från andra änden av trädgården när dom såg en. Dom ville alltid vara i närheten så dom inte missade något kul men det var inga höns som direkt sökte närkontakt eller var klappvänliga.

Själv tycker jag nog Brakel och Möven är lite coolare än Spanier och Leghorn och FFF men å andra sidan värper de inte fullt lika bra även om dom fortfarande värper bra  ;D

Störst ägg värpte FFF så vill du ha en ras som värper stora ägg så skaffa sådana.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #3 skrivet: 03 feb-13 kl 11:24 »
Tack för era svar.
Jag har Dvärg kochin, Lohamn och orpington idag.
Men e dem som dessa raser eller?
Kochin e ju rätt pigga höns och även Lohman.
Men vill inte ha höns som är mer stirriga än dessa raser  ;)
Orpington e ju segare än segast :P Så e nog svårt å hitta en lugnare ras än dem.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 03 feb-13 kl 12:11 »
Jag har grubblat hela vintern på någon ras som värper vita ägg, vill också utöka med en ras till och jag har nu beställt ägg,  FFF (silver blev det) och Gamal Svensk vit Leghorn! Lycka till med ditt val av ny ras!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser