För min del räcker det att bilda mig en uppfattning på hästryggen när hästen skrittar på isgata med två broddar.
Det KAN INTE vara bra för tåsträckaren att halka till så i VARENDA steg. Har ibland provat att ha i bara två broddar av ren lathet "jag ska ju ändå bara ut o skritta" och hålen har varit fulla av bös.
Men det känns verkligen helt fel att låta hästen halka så, så jag har aldrig vågat prova varken trav eller galopp med bara två broddar och har förundrats hur "ridfolket" kan ha det så.
Än mindre att jag ens skulle komma på tanken att låta hästen dra ngt.
Så på en arbetshäst är att före dra så många brodd det bara går i alla fall så är det vad ja anser .
Där är vi iallafall helt ense.
Travhästen har oftast 6 broddar. Ibland 4 ibland 8, beroende på gången och banans beskaffenhet. Ibland lämnar man bort broddarna allra längst fram i tån för snabbare överrullning.
Du kanske tänker på att hästens steg blir kortare Vilkhyttan, med brodd fram? Det beror på just den här överrullningen, med brodd i tån blir steget kortare och pga extra vikten, högre och därför kan det upplevas som mindre glid. Självklart blir det "stummare" med brodd än utan, men man måste också tänka på att OFTAST (får vi hoppas) används brodden på is och snö vilket ger viss glidmoment ändå, jämfört med att köra/rida en häst på asfalt eller frysen barmark tex grusväg.