Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isbroddar  (läst 4176 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Isbroddar
« Svar #20 skrivet: 11 feb-13 kl 18:50 »
Jag kan gärna lägga ut olika höghastighetsfilmer, men tyvärr har jag dom på smalfilm, men jag ska nån dag spela in det digitalt :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vindensbonig

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 feb-13 kl 19:04 »
Jag kan gärna lägga ut olika höghastighetsfilmer, men tyvärr har jag dom på smalfilm, men jag ska nån dag spela in det digitalt :)
Finns inge sånt på tuben då ?

Frances

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 11 feb-13 kl 19:12 »
Jo jag la in en länk ju, finns säkert mer för den som orkar leta.

Men en draghäst måste ha fäste i tån, den saken torde det inte finnas mycket att snacka om?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vindensbonig

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 feb-13 kl 19:15 »
Jo jag la in en länk ju, finns säkert mer för den som orkar leta.

Men en draghäst måste ha fäste i tån, den saken torde det inte finnas mycket att snacka om?
Ja syn att man är så dålig på att söka  .Vist är det så dom kan till å med bara dra på tåspetsen vide vissa tillfällen.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 11 feb-13 kl 19:33 »
Förstår inte vad det har med någonting att göra, det är väl bara att gå ut och studera hästar, skodda på olika underlag och bilda sig en egen uppfattning, jag har min men hävdar inte att det måste vara din sanning men ska man argumentera i sak och lägga upp bildbevis så lär man ju få visa i sak också och inte gämföra en barfota häst på asfalt i trav med en skodd häst som ska ta sig fram när det är halt...

Enligt min mening handlar det om flera saker, i vilket fall så ville jag bara förmedla rådet till TS att ju fler brodd inte alltid är bäst och att det finns fler aspekter att ta hänsyn till. allt är inte svart eller vitt. Det går inte att generalisera och var och en får fatta sina beslut efter sina förutsättningar. Som alla hästmänniskor som hållit på ett tag så har jag mina ideer/erfarenheter men jag kan garantera att galopp inte är en av de saker jag ägnat mig åt så kan vi kanske ena oss om att i första hand tala om gångarten skritt som ändå är grunden i allt arbete.  :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 feb-13 kl 19:52 »
Förstår inte vad det har med någonting att göra, det är väl bara att gå ut och studera hästar, skodda på olika underlag och bilda sig en egen uppfattning, jag har min men hävdar inte att det måste vara din sanning men ska man argumentera i sak och lägga upp bildbevis så lär man ju få visa i sak också och inte gämföra en barfota häst på asfalt i trav med en skodd häst som ska ta sig fram när det är halt...

Enligt min mening handlar det om flera saker, i vilket fall så ville jag bara förmedla rådet till TS att ju fler brodd inte alltid är bäst och att det finns fler aspekter att ta hänsyn till. allt är inte svart eller vitt. Det går inte att generalisera och var och en får fatta sina beslut efter sina förutsättningar. Som alla hästmänniskor som hållit på ett tag så har jag mina ideer/erfarenheter men jag kan garantera att galopp inte är en av de saker jag ägnat mig åt så kan vi kanske ena oss om att i första hand tala om gångarten skritt som ändå är grunden i allt arbete.  :)
   Ts fråga bara hur många brodd vi använde så då ska vi väll hålla oss till det då ?. Så på en arbetshäst är att före dra så många brodd det bara går  i alla fall så är det vad ja anser . 

Frances

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 11 feb-13 kl 20:01 »
För min del räcker det att bilda mig en uppfattning på hästryggen när hästen skrittar på isgata med två broddar.

Det KAN INTE vara bra för tåsträckaren att halka till så i VARENDA steg. Har ibland provat att ha i bara två broddar av ren lathet "jag ska ju ändå bara ut o skritta" och hålen har varit fulla av bös.
 Men det känns verkligen helt fel att låta hästen halka så, så jag har aldrig vågat prova varken trav eller galopp med bara två broddar och har förundrats hur "ridfolket" kan ha det så.
Än mindre att jag ens skulle komma på tanken att låta hästen dra ngt.

Citera
Så på en arbetshäst är att före dra så många brodd det bara går  i alla fall så är det vad ja anser .

Där är vi iallafall helt ense.

Travhästen har oftast 6 broddar. Ibland 4 ibland 8, beroende på gången och banans beskaffenhet. Ibland lämnar man bort broddarna allra längst fram i tån för snabbare överrullning.
Du kanske tänker på att hästens steg blir kortare Vilkhyttan, med brodd fram? Det beror på just den här överrullningen, med brodd i tån blir steget kortare och pga extra vikten, högre och därför kan det upplevas som mindre glid. Självklart blir det "stummare" med brodd än utan, men man måste också tänka på att OFTAST (får vi hoppas) används brodden på is och snö vilket ger viss glidmoment ändå, jämfört med att köra/rida en häst på asfalt eller frysen barmark tex grusväg.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 feb-13 kl 21:26 »
Jag har faktiskt aldrig ens sett hästar med endast två brodd per sko. Jag kommer förvisso norrifrån, och det kanske är lite annan praxis där, då det oftast är en ganska sammanhållen period med is och snö. Men det vanliga i mina gamla hemtrakter, är att ridhästar har fyra brodd, och travhästar sex. Som jag förstått det för att de vanligaste rid respektive travskorna är utformade så. Många som rider på före detta travhästar väljer dessutom att fortsätta med travskor, då deras häst är van vid dessa, och ser det bara som en fördel med att det finns hål för extra broddar.

I min värld känns det som betydligt större risker med att hästen går med en tokig vinkel i hovleden, och dessutom riskerar att halka och skada sig, än förslitningar orsakade av för bra fäste. Nu håller jag inte på med hästar så mycket längre, men för mig är det självklart att ha fyra broddar per sko, om det är halkigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 3 användare (1 dolda)
Kristoffer Alexandersson, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser