Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vi ha getter??  (läst 2244 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Kan vi ha getter??
« skrivet: 30 jan-13 kl 11:35 »
Första gången på denna sida, hoppas ni vill hjälpa mig i mina funderingar  :)

Jag har en önskan om att så småningom skaffa afrikanska dvärgetter eller någon mellanstor getras som är snäll och lätt att få tam. Detta till en början pga intresse och för att få hjälp med att beta av det sommarbete vi har. Vår gård är inte stor och betet drygt 1 ha men det är för mycket för våra shetlandsponnyer att hålla efter en hel sommar. Vi har tidigare haft några får och det funkade bra det med.

Däremot har vi en ganska flack gräshage. Där finns ett mindre område i hagen med stenig mark/stenröse med höga och låga stenblock och glesa björkar. Vi har vindskydd till ponnyerna och bygger då såklart ett till åt getterna. Stängsel är jag helt inne på att vi får komplettera med som passar djurslaget.

Däremot finns ju här ingen slyskog som de kan äta till. Ev kan jag fråga grannar om vi får hägna in deras slyskog men äter getterna även mycket bark? Det är kanske inte lika populärt då jag tror de vill ha tillväxt också... Vi bör ju kunna få tag i sly hur som helst att lägga in till getter och hästar under sommar/höst.

Vintertid står de inne i box i kallstall ca 10-15 kvm och ev vinterhage/inhägnad gårdsplan med snöhögar.

Vad tror ni, kan det fungera med några getter hos oss, eller är får bättre?

gnets

• Småland
SV: Kan vi ha getter??
« Svar #1 skrivet: 31 jan-13 kl 08:52 »
Kan ni ordna med sly och ris eller liknande så skulle det säkert fungera utmärkt:) jag hade dock inte vÅgat ha mina getter på andras marker då iaf våra getter även går på träd och barkar av dom så mycket dom når. Lycka till hur det än blir:)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #2 skrivet: 31 jan-13 kl 11:08 »
Tack för svar  :)

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-13 kl 14:08 »
De kan gå hårt åt träden så det är nog bra om man är överens där. Är inte björkarna i hagen av det grövre slaget så lär de också gå åt. Getter är mycket bra där man vill ha fram gamla markerna. Det blir inte en pinne kvar. Gräs är inte så viktigt. Tror alla getter är av det keliga slaget om man bara börjar i tid. Vill man ha de tama är det viktigt att de blivit kelade med som killingar. Kanske allmoge getter skulle  kunna passa er. Starka tåliga och rara.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #4 skrivet: 03 feb-13 kl 12:39 »
Låter ju helt underbart. Vi har enormt med sly och vill ha upp gamla betesmarker..
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 04 feb-13 kl 07:46 »
 :) där hade du ju nyttan då. Och du får något nytt att fota. Getter och killingar är underbata på att posera och göra konster för att inte tala om dramatiken i "rangstriderna" För det är väll du som fotat din bild. Den är i alla fall vacker.

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #6 skrivet: 05 feb-13 kl 13:59 »
Mannen som är den kloka av oss har sagt mig att getterna kanske får vänta 1 år då de ju är en del kostnader i inköp, och att vi istället köper material i år, vi ska ju få en bebis och är båda väldigt ivriga på att vårt barn ska växa upp med djur.. Men spara och samla ihop till getterna blir nog årets projekt om inte någon skulle va villig att låna ut stängsel och getter över sommare på bete?
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 06 feb-13 kl 07:42 »
Västerbotten då skulle ju Lappgetter passa bra.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 17 feb-13 kl 14:40 »
Det låter som enklast att förbereda allt innan djuren kommer.  Tänk också på att de har en god reproduktionsförmåga de små liven, och att det är mycket svårt att bestämma sig för att göra av med en enda - även om grytan på spisen saknar kött!  Er egen unge lär uppskatta fyrbeningar som mest från cirka 3 års ålder.  - Ålder på människan, inte på getterna!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 4 användare (2 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser