Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödbetsvin som slutat jäsa??  (läst 6246 gånger)

2fst4u

• Halland
Rödbetsvin som slutat jäsa??
« skrivet: 28 jan-13 kl 18:58 »
Hej!
Startade en rödbetsvinsats den 10 januari, efter ca 1,5 veckor slutatde det bubbla i jäsröret o nu vet jag inte vad jag ska göra. Har haft det stående i grovköket där tempen ligger på ca 18grader. Smakade vinet idag o det var inget fel på det så.. Någon sån oechslemätare har jag tyvärr inte..

Har använt detta receptet:

4kg röbetor
12st citroner
5,5kg socker

tacksam för svar
All people have secrets. Life would be boring without secrets, don't you think?

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: Rödbetsvin som slutat jäsa??
« Svar #1 skrivet: 28 jan-13 kl 19:25 »
Vad använde du för jäst, och smakar det jäst om vinet fortfarande? Hur är det med sötman, är det jättesött eller kan det ha jäst ut? Om du haft någon turbojäst kan det ju gå fort...

2fst4u

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 feb-13 kl 10:51 »
Jag har använt jässatsen Hisab (har gjort äppelvin på denna satsen innan o det har blivit jättebra resultat!) som går att köpa på maxi! Smakade vinet o det var söt o smakade inte alls illa, däremot luktar det jäst!  ???  :o Vad tror du om det? har en alkomätare som jag osså köpt på maxi och enligt den så är det uppe i 22% vilket ju äl omöjligt!

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-13 kl 11:54 »
Hur mycket vatten hade du i din sats? Att det är sött och smakar jäst beror såklart på att det inte jäst ut, Men 22% är kanske lite mer än det borde. Hisab borde stanna runt 20% ungefär, och om du har haft alldeles för mycket socker kan det ju bli mycket restsötma. Men då borde det inte smaka så mycket jäst.
Det är ju en turbojäst, så det borde gå fort, men om den har stått kallt kan det ju ta längre tid. Men nu har det ju ändå gått 20 dagar...

Om du återkommer med vätskemängden så kan vi räkna ut ungefär vilken styrka det kan landa på.

2fst4u

• Halland
« Svar #4 skrivet: 01 feb-13 kl 12:24 »
Totalt har jag en vätskemängd på 20 liter. Tyckte dock inte att det smakade jäst alls, bara sött och lite slibbigt.. men som sagt så luktar det jäst som tusan! men jag är inte så kunnig i detta alls, har endast gjort två satser äppelvin innan o det har blivit bra. Blir det dåligt av att det bara har stått tror du?

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-13 kl 12:57 »
Med 20 liter vatten borde vinet ligga runt 16% när det är färdigt.

Vad är det för mätare du använder? Alcoholmätare brukar inte vara särskilt exakta, medan oechlemätare bättre men då måste du veta utgångsvärdet för att kunna räkna ut alcoholhalten. Vin blir inte dåligt av att stå länge, om det bara är lufttätt. Däremot kan det bli mycket bättre av att lagra, men bottensatsen kan ge en dålig smak! Om det inte smakar jäst kan det ju vara bottensatsen som luktar, och det är ju den döda jästen.

Har det slutat bubbla i jäsröret? Bubblar det, men väldigt sällan?

Jag är ingen expert, men det skulle kanske kunna vara en idé att tappa om det för att bli kvitt bottensatsen, och se om det börjar jäsa lite igen, för att bli kvitt lite av den där slibbiga sötman...

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 01 feb-13 kl 13:04 »
Inte heller expert men jag hade tappat om det. Hur ser det ut? Har du satt till nåt jässtopp eller annat?
« Senast ändrad: 01 feb-13 kl 13:06 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 feb-13 kl 13:28 »
Tillsätt inte jässtopp om du vill bli av med slisket!

Radar

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-13 kl 14:06 »
Hisab verkar ha flera jässatser. svårt att veta vilken som använts. Jag dristar mig till att gissa på den här:

Jag antar att det recept som använts följde med i satsen.

Ingredienserna som följer med sådana här satser brukar vara:
Vinjäst (av odefinierad karaktär)
Jästnäring
Jäs stopp
klarningsmedel
Eventuellt även vinsyra eller citronsyra
Turbojäst vill jag inte kalla jästen

Om man räknar enbart på mängden socker och förutsätter att det jäser ner till 0 grader på Oechslemätaren skulle det hamna på ca 13,5%. Tillsammans med rödbetor och citroner kan det nog stämma att det blir runt 16%.
Men eftersom det smakar sött har det inte jäst ut allt socker.
Jästen måste klara av att överleva till den alkoholstyrkan. Om det är ett medföljande recept får man väl anta att jästen klarar det.

Om alkoholmätaren är en liten tratt man tömmer i en skvätt och vänder upp och ner på och läser av en skala är det bara att kasta. Den klarar i stort sett bara av att mäta på rent vatten och inte en chans om det finns socker i det man mäter.

Även mitt tips är att tappa om till ett nytt kärl och ta med så lite bottensats som möjligt. Skaffa också en jäsmätare (som mäter oechsle). Kolla vilket värde den visar, kolla igen efter några dygn. Om värdet inte förändrats har det slutat jäsa. Se till att vinet har samma temperatur vid provtagningarna.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

2fst4u

• Halland
« Svar #9 skrivet: 01 feb-13 kl 15:07 »
Tack för alla svar!!

Ja det är den satsen jag har använt och det medföljande receptet som fanns med! Det bubblat absolut inget alls i jäsröret tyvärr. Så jag tappar om det ikväll då o hoppas det blir bättre! O en såndär Oechslemätare verkar vara ett måste o ha! kanske går o köpa på maxi osså? vad använder ni för o räkna ut alkoholhalten??

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 01 feb-13 kl 15:19 »
 :D när du tappar om nu så spara inget som är i botten på jäsärlet dvs kasta hela bottensatsen med råge i komposten. Låt vila några dar med jäsrör på och smaka av igen.

2fst4u

• Halland
« Svar #11 skrivet: 04 mar-13 kl 14:57 »
Hej! Tänkte berätta att det blev skitbra! Jag tappade om vinet o jäsningen satte igång på nytt! Det både smakar gott o luktar gott! Klarningen har gått finfint o på onsdag ska jag tappa upp det på flaskor! Tack så mycket för hjälpen!! :D:D:D

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 04 mar-13 kl 15:05 »
Hej! Tänkte berätta att det blev skitbra! Jag tappade om vinet o jäsningen satte igång på nytt! Det både smakar gott o luktar gott! Klarningen har gått finfint o på onsdag ska jag tappa upp det på flaskor! Tack så mycket för hjälpen!! :D:D:D
Härligt att det gick bra, man blir så besviken på misslyckade jäsningar - har precis tappat över från flaskor till större kärl att gammalt plommonvin (16 liter) som inte blev gott, ska söta på det och tillsätta något som höjer smaken, sämre kan det i alla fall inte bli....

2fst4u

• Halland
« Svar #13 skrivet: 04 mar-13 kl 15:10 »
Härligt att det gick bra, man blir så besviken på misslyckade jäsningar - har precis tappat över från flaskor till större kärl att gammalt plommonvin (16 liter) som inte blev gott, ska söta på det och tillsätta något som höjer smaken, sämre kan det i alla fall inte bli....

Oj där ser man! Jag hade inte en aning om att man kunde göra så! Kan man sätta igång en jäsning på "gammalt" vin? :)

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 04 mar-13 kl 15:46 »
Oj där ser man! Jag hade inte en aning om att man kunde göra så! Kan man sätta igång en jäsning på "gammalt" vin? :)
Tror inte att den går igång men visst omöjligt är det inte om man sätter till nåt med jässvampar i - jag använder inget jässtopp eller klarning i mina viner men ska inte sätta till nån jäst till detta, har bara öst i lite annat smått och gott för att få en vettig smak på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser