Hisab verkar ha flera jässatser. svårt att veta vilken som använts. Jag dristar mig till att gissa på den här:

Jag antar att det recept som använts följde med i satsen.
Ingredienserna som följer med sådana här satser brukar vara:
Vinjäst (av odefinierad karaktär)
Jästnäring
Jäs stopp
klarningsmedel
Eventuellt även vinsyra eller citronsyra
Turbojäst vill jag inte kalla jästen
Om man räknar enbart på mängden socker och förutsätter att det jäser ner till 0 grader på Oechslemätaren skulle det hamna på ca 13,5%. Tillsammans med rödbetor och citroner kan det nog stämma att det blir runt 16%.
Men eftersom det smakar sött har det inte jäst ut allt socker.
Jästen måste klara av att överleva till den alkoholstyrkan. Om det är ett medföljande recept får man väl anta att jästen klarar det.
Om alkoholmätaren är en liten tratt man tömmer i en skvätt och vänder upp och ner på och läser av en skala är det bara att kasta. Den klarar i stort sett bara av att mäta på rent vatten och inte en chans om det finns socker i det man mäter.
Även mitt tips är att tappa om till ett nytt kärl och ta med så lite bottensats som möjligt. Skaffa också en jäsmätare (som mäter oechsle). Kolla vilket värde den visar, kolla igen efter några dygn. Om värdet inte förändrats har det slutat jäsa. Se till att vinet har samma temperatur vid provtagningarna.