Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MÅSTE det vara socker i mat?  (läst 6632 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: MÅSTE det vara socker i mat?
« Svar #20 skrivet: 28 jan-13 kl 13:53 »
Har faktiskt aldrig hört talas om att någon har socker i makaroner eller potatismos.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 28 jan-13 kl 14:08 »
Har faktiskt aldrig hört talas om att någon har socker i makaroner eller potatismos.

Inte jag heller. Låter inget vidare faktiskt.. Fast modernt folk rör i ihop så mycket konstigheter. Verkar vara efter att ju mer mög i, desto bättre. Man känner för tusan inte smaken av råvarorna till slut. Pärer ska liksom smaka pärer.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 28 jan-13 kl 14:17 »
Ja, potatis smakar ju så gott i sig själv.
Det enda jag någon gång sötar är tomatbaserade såser - en sked honung.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 28 jan-13 kl 14:22 »

Inte jag heller... Skulle aldrig falla mig in att testa ens, det låter vidrigt. Trots att jag är sockerberoende  :-[
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #24 skrivet: 28 jan-13 kl 16:48 »
Enklare att göra mos på frusen potatis så blir det sött av sig självt :)

christelle

• Blekinge
SV: (Ämne saknas)
« Svar #25 skrivet: 28 jan-13 kl 17:06 »
Enklare att göra mos på frusen potatis så blir det sött av sig självt :)
Urrrk.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gullregn

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 28 jan-13 kl 17:15 »
Det måste nog betänkas att denna lux är ett påfund som har visat på välstånd.
Och samtidigt så är det ett bevis på att vi har nått en sådan nivå i vår sockerkonsumtion att den naturliga sötningen av olika födoämnen upplevs som svag eller obefintlig.  Förvisso kan den upplevelsen av socker i vissa födoämnen vara baserad på faktumet att en hel del växthusodlade frukter/grönsaker är odlade i en näringslösning som är framtagen för högsta tillväxtprocent liksom frukterna som vi konsumerar.
Vi har även i mångt och mycket tappat kunskapen att förädla och lyfta smakämnena som finns i de olika ingredienserna i  olika maträtter.

Om man slopar socker i sin konsumtion och försöker att äta mer ekologiskt odlad mat så är chansen att man upplever den naturliga sötman mer enormt mycket större.

Jag har så gott som slutat med läsk. En petflaska om dagen är nu typ enbart julmust vid jul.
All onödigt socker är nu borta.
Utom 2 bitar i kaffet.
Jag blir ständigt idiotförklarad om desa två sockerbitar av utomståede som anat att jag LCHFar.
Sockret jag får i mej i 1-2 koppar kaffe per dag är försumbart med att äta sockrad youhurt, juice, läsk mm mm mm

En ovanlig bieffekt är att när jag äter tex kokta morötter i köttsoppa så smakar morötterna som sötaste godaste godis! MUMS! :)

Har inget godissug alls längre och det har hänt att jag köpt nån enstaka chokladbit men dom smakar äckligare och äckligare!!

MORÖTTER!!  Iiiih! :)

Numera så gott som både socker och glutenfri.

Öppnar aldrig kylskåpsdörren och småäter!!
,,men inte tusan går jag er i vikt inte!

Jogar

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 jan-13 kl 17:20 »
Jag trodde socker var för inläggningar och desserter... :-\

christelle

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 28 jan-13 kl 17:35 »
Det är runt 10 % kolhydrater i morötter, i palsternacka nästan 15%, 8-9 % i rotselleri och kålrot, 18 % i jordärtskocka och potatis.
Man äter inte sockerfritt bara för att man äter rotfrukter, men det är klart bättre och nyttigare för kroppen än läsk, godis och liknande.
Allt socker innehåller 100 % kolhydrater och två sockerbitar innehåller 6 g socker så om man tillsätter cirka 1 sockerbit till maten x 2 om dagen så motsvarar sockermängden (som då enligt mig förstärker smaken eller jäser degen bättre etc) en kopp kaffe med 2 sockerbitar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 28 jan-13 kl 17:55 »
En del sockrar på stekt lök och stekt potatis, men om man steker sakta (på låg temperatur) så utvecklas sötma naturligt. Det är mer sammansatta kolhydrater som omvandlas till socker under tillagningen tror jag.

Det är stor skillnad på naturligt socker som ingår som en del av växters vävnad, och extraherat och renframställt socker, där sockerbetans eller sockerrörets övriga beståndsdelar inte är med. Eller åtminstone är det stor skillnad på det sammanhang de förekommer i. Det förra är växtdelar, det senare en (renframställd) kemikalie. Råsocker är väl lite bättre än raffinerat socker.

Själv har jag nästan helt slutat med socker sedan drygt ett år och trivs bra med det. Det är bra för tänderna bl.a. Får väl i mig lite socker med köpt bröd (det mesta dock sockerfritt) och t.ex. inlagd sill, men inte särskilt mycket.

christelle

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 28 jan-13 kl 18:51 »
Inget bröd är sockerfritt, det är kolhydrater i allt mjöl, ris, gryner. Exvis havregryn nästan 40 %, korngryn nästan 80 %, cornflakes 75 %, rågmjöl fullkorn 75 % etc.
Det klassiska när man har diabetes och folk ska vara snälla och bjuda är att de säger att de inte haft nåt socker i det hembakta bara för att diabetikern (av äldre alltid kallad sockersjuka) ska kunna äta det - det är ofta svårt att förstå och jättesvårt att förklara att även om det inte är nåt tillsatt socker till degen så kryllar det av socker i bullarna eller brödet.
Det är lite så LCHF funkar om man ska dra nån parallell.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 28 jan-13 kl 18:56 »
Nja, socker är en sorts kolhydrat, men kolhydrater är inte socker. Kolhydrater kan omvandlas till socker, det är en väldig skillnad. Och diabetiker kan (och bör enligt de flesta dietister) äta kolhydrater, främst de sk långsamma kolhydraterna. Många kolhydrater finns i mat med mycket fibrer, och äter vi för lite fibrer ökar risken för tarmproblem, och i förlängningen ökar risken för cancer. Kolhydrater behövs för att kroppen ska fungera optimalt, men raffinerat socker behövs inte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christelle

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 28 jan-13 kl 21:17 »
Endast de livsmedel som innehåller kolhydrater kan och kommer att höja blodsockret. Olika livsmedel som innehåller kolhydrater höjer blodsockret olika snabbt beroende på olika faktorer (GI).
Det är klart vi behöver kolhydrater - de bör väljas med omsorg om vi tänker på våra kroppar. Läsk, godis, öl, snacks, småkakor etc dvs ganska för kroppen meningslösa och väldigt snabba kolhydrater (högt GI) bör man ju rent av undvika - snabba kolhydrater ger ett större insulinsvar, vilket i sin tur sänker blodsockret för mycket och för snabbt, vilket leder till det berömda suget.
Ser dock inget problem med att använda en mängd av 1-2 st sockerbitar i en maträtt/bröd eller ta lite socker i kaffet
eller ta ketchup, sylt på maten etc. när det så att säga ingår i en måltid.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #33 skrivet: 28 jan-13 kl 21:27 »

Socker i potatismos var nytt för mig också, men jag har varit med om socker i stuvade makaroner. Och - vilket i mitt tycke är fullkomligt vidrigt - sockrad men helt osaltad mannagrynsgröt!
Vill man få fritt socker i potatisbaserade rätter så är ett enkelt - men mindre smakligt - sätt att utgå från potatis som har frusit eller varit uppvärmd och fått kallna långsamt.

Hmm...skulle det möjligen kunna vara så att lite lätt vidbränd gröt eller avredd sås blir mer ätlig om det finns en del socker i den? Att sockertillsatsen kanske från början var ett sätt att rädda situationen för den som har svårt att lyckas med sådana maträtter utan att de bränner fast.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 28 jan-13 kl 22:32 »
Har mycket sällan rent socker i maten - men en sirapshåla i potatismoset på tallriken! Det är grejer det :-)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #35 skrivet: 28 jan-13 kl 22:49 »
Är salt (NaCl m fl) basiskt?  Nu måste jag bestämt plugga på ...

Men socker gör väl att det bränner fast lättare?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #36 skrivet: 29 jan-13 kl 00:00 »
Jag uppfattar att denna tråd handlar om ifall "livsmedlet" socker måste ingå i mat, inte om socker i kemisk mening måste göra det. När jag skrev sockerfritt bröd menade jag bröd där man inte tillsatt "livsmedlet" socker. Jag undrar om man inte borde konsekvent säga sackaros och sackarider i stället för socker när man syftar på de kemiska begreppen. I bröd där man inte tillsatt socker kommer alla kolhydrater från mjölet. Det lär väl då kemiskt vara övervägande polysackarider, d v s långsamma kolhydrater. Mjöl innehåller i varje fall övervägande stärkelse (polysackarid). Det verkar som vissa kallar alla kolhydrater för socker. Det är ett konstigt språkbruk tycker jag. Låt gå för att de är sackarider.

Nina W

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 29 jan-13 kl 00:14 »
Så længe socker sæljer bra så kommer man att fortsætta tillsætt socker i all møjlig færdigmat. Men jag ønskar det blev obligatoriskt att skriva på innehållsdeklerationen hur mycket socker som ingår, inte bara mængden kolhydrater. Det diskuteras om man skulle kunna inføra en køttskatt før att få folk att æta mindre køtt. Hær i Norge har man sockerskatt och det ær också bra!

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #38 skrivet: 29 jan-13 kl 01:12 »
Är salt (NaCl m fl) basiskt?  Nu måste jag bestämt plugga på ...

Nej, bordssalt (eller snarare dess vattenlösningar) är neutralt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #39 skrivet: 29 jan-13 kl 06:44 »
Men jag ønskar det blev obligatoriskt att skriva på innehållsdeklerationen hur mycket socker som ingår, inte bara mængden kolhydrater.

Är inte det redan obligatoriskt, åtminstone i vissa slags livsmedel? Om man tittar på näringsdeklarationen för t ex mjukt bröd, cornflakes och müsli så brukar det alltid finnas rubriker för dels kolhydrater och dels "därav sockerarter". Men man gör där ingen skillnad på tillsatt socker eller sockerarter som ingår naturligt i övriga ingredienser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser