Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MÅSTE det vara socker i mat?  (läst 6620 gånger)

christelle

• Blekinge
SV: MÅSTE det vara socker i mat?
« Svar #40 skrivet: 29 jan-13 kl 10:38 »
Det är nog lite djungel när det gäller märkningen av olika produkter.

Sockerfri utan socker
Kan innehålla sötningsmedel tex sackarin och sorbitol men inte sackaros och andra sockerarter

Utan vanligt socker
Kan innehålla sötningsmedel och andra sockerarter både tillsatta och från råvaran men inte sackaros

Osockrad, socker ej tillsatt, sötad utan socker, utan sockertillsats
Kan innehålla sackaros från råvaran, kan innehålla andra sockerarter från råvaran, kan innehålla sötningsmedel

osötad
Kan innehålla sackaros från råvaran, kan innehålla andra sockerarter från råvaran
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gullregn

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 29 jan-13 kl 13:19 »
En del sockrar på stekt lök och stekt potatis, men om man steker sakta (på låg temperatur) så utvecklas sötma naturligt. Det är mer sammansatta kolhydrater som omvandlas till socker under tillagningen tror jag.

Det är stor skillnad på naturligt socker som ingår som en del av växters vävnad, och extraherat och renframställt socker, där sockerbetans eller sockerrörets övriga beståndsdelar inte är med. Eller åtminstone är det stor skillnad på det sammanhang de förekommer i. Det förra är växtdelar, det senare en (renframställd) kemikalie. Råsocker är väl lite bättre än raffinerat socker.

Själv har jag nästan helt slutat med socker sedan drygt ett år och trivs bra med det. Det är bra för tänderna bl.a. Får väl i mig lite socker med köpt bröd (det mesta dock sockerfritt) och t.ex. inlagd sill, men inte särskilt mycket.

När jag gör soppa så startar jag alltid med lök som får "kokas" sakta i smör.
Den smak som frigörs och att anväda det som bas i soppa funkar både i kött o grönsaks och fisksoppa.

Använder bara röd lök, mildare sötare smak.

Finhackad röd lök i smör,,länge och låg värme. (får inte bränna smöret)
sen i med,,
finhackad potatis/kålrot/palsternacka mm mm efter tycke och smak.
Slå på kokae vatten knappt så det täcker.
Efter ca 10-15 minuter lägg i bitar av fisk. (och musslar)
(Om för tunt så red snabbt md lite maizena utrört i vätska)
När fisken är klar lägg i en massa räkor/crabsticks och häll på grädde.

Lägg på finhackad dill och hackat ägg.

Har provat göra samma med allt i soppväg.
Utan lök fräst i smör så gör jag inte soppa alls.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #42 skrivet: 29 jan-13 kl 14:29 »
Jag har svårt att förstå VARFÖR det ska va socker i mat alls!  När jag ser någon laga makaroner och tar fram sockret vänder jag mig bort,när jag ser någon laga potatismos gör jag likadant! Det påstås att det ger en "brytning" i smaken. ÄR det så?

Nej,man måste inte ha socker i maten..plätt lätt.
Men vill man ha det, så kan man ha det :-)
Själv blir jag nog mest tjock för jag äter för stora portioner och rör mej för lite, och inte för att det i bland åker ner en  tsk socker i moset eller nån sås :-)
Tror få tänker på hur mycket socker det är i sylt och saft och ketchup och sånt..inläggningar och bostongurka osv....
Fler borde ut i skogen och plocka svamp och bär så kan man med gott samvete ha lite socker i brödet eller i sylten :-)
Diabetiker tror jag är väl upplysta om vilken mat dom kan äta av, det är vi andra som är oupplysta som trasslar till det för oss själva och andra.
Men huvud frågan i denna tråd va väl : MÅSTE det vara socker i mat?
Svaret på det är enligt mej : Nej.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #43 skrivet: 30 jan-13 kl 00:32 »
Tack, besk!  Det var som jag trodde, då.

Bra sagt, Ingelavw!  Jag tänkte mest på när man lagar mat själv, och kanske öser i en dos socker för att man själv tycker att det är gott - och sen upptäcker att gästen inte kan äta det ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #44 skrivet: 30 jan-13 kl 11:10 »
Vill man själv absolut ha socker i maten så kan man ju lägga på det på sin tallrik :-) Man ska inte göra det så svårt för sig,många vill inte ha det där extra sockret :-) själv tycker jag det är gott i bland :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #45 skrivet: 30 jan-13 kl 12:00 »
Här är lite bredvidläsning från den amerikanske alternativläkaren Mercola (han är riktig läkare också f ö).
Socker handlar om mer än tänder, diabetes och övervikt. Det handlar om hela kroppen på en massa olika sätt:
http://search.mercola.com/search/pages/Results.aspx?k=sugar
« Senast ändrad: 30 jan-13 kl 12:07 av Anders Skarlind »

christelle

• Blekinge
« Svar #46 skrivet: 30 jan-13 kl 12:12 »
"Keep in mind that “sugar” refers not only to refined sugar, but to many other sources as well, including high fructose corn syrup (HFCS) and starches in the form of grains and potatoes".
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/12/22/How-Eating-Sugar-Can-Cause-Mental-Illness.aspx

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #47 skrivet: 30 jan-13 kl 12:55 »
"Keep in mind that “sugar” refers not only to refined sugar, but to many other sources as well, including high fructose corn syrup (HFCS) and starches in the form of grains and potatoes".
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/12/22/How-Eating-Sugar-Can-Cause-Mental-Illness.aspx

Jag tycker Mercola har mycket bra information, men tycker att han är lite väl misstänksam mot vissa baslivsmedel (spannmål & potatis) som människor kunnat äta utan större problem under långa tider. Där tror jag det handlar mer om att hitta rätt kvalitet och kvantitet än att undvika.

christelle

• Blekinge
« Svar #48 skrivet: 30 jan-13 kl 22:21 »
Ja, och det var många intressanta länkar.
Vill bara tjata lite till om brödet.
Ex Lingongrova

Näringsvärde per 100g                              per skiva
Energi 1200 kJ                                            420 KJ
290 kcal                                                      102 kcal

Protein 9,5 g   
Kolhydrater 45 g   
- varav sockerarter 10 g   
Fett 5,5 g   
- varav mättat fett 0,8 g   
Fiber 6,5 g   
Natrium 0,3 g   
- 0,3 g natrium motsvarar 0,75 g koksalt 
 http://www.pagen.se/matbrod/morka-portionsbrod/Pagen-LingonGrova-Favoriter/

Om jag räknar på mitt energibehov (basalmetabolism och övrigt) så fordrar jag nästan 2000 KJ/dag. Det skulle betyda att om jag äter fyra-fem lingongrovamackor enligt ovan om dagen så är hela mitt energibehov tillgodosett men jag får alldeles för lite av både proteiner, fett, mineraler, antioxidanter etc eftersom brödet innehåller:
Vetemjöl, vatten, fullkornsrågmjöl*, surdeg på råg (9%), klippt fullkornsråg*, siktat rågmjöl, sirap (glukos, sackaros och fruktos), fullkornsvetemjöl*, vetegluten, vegetabilisk olja av raps, jäst, socker, vört, lingon (1,5%), röda vinbär, förjäst vetemjöl, mannagryn, salt, maltmjöl av vete och vegetabiliskt emulgeringsmedel
(E471, E482).
Mängder av kolhydrater som kommer att ge ett insulinsvar. "Effekt: Insulin har en anabol effekt och hämmar proteinnedbrytningen. Det påverkar i viss mån glykosinlagringen och ser till att kolhydrater transporteras från blodbanan in i lever och muskler". http://www.dopingjouren.se/sv/om-dopning/preparat/insulin/
"kolhydraterna driver insulinet som driver fetman" http://www.nymedicin.com/news/2008/08/28/orsakas-fetma-av-for-mycket-insulin.html 

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #49 skrivet: 30 jan-13 kl 22:27 »
Är det inte nästan 2000 kcal istället för kJ som är normalt? I så fall blir det 4,2 ggr fler mackor.

christelle

• Blekinge
« Svar #50 skrivet: 30 jan-13 kl 22:42 »
ja det har du rätt i fast jag räknade nu och behöver inte mer än 1690 kcal men hur som helst så hade jag fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser