Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MÅSTE det vara socker i mat?  (läst 6622 gånger)

Fraams Palsing

• Gäst
MÅSTE det vara socker i mat?
« skrivet: 27 jan-13 kl 17:42 »

Jag har svårt att förstå VARFÖR det ska va socker i mat alls!  När jag ser någon laga makaroner och tar fram sockret vänder jag mig bort,när jag ser någon laga potatismos gör jag likadant! Det påstås att det ger en "brytning" i smaken. ÄR det så?

Malines här igen

• Gäst
SV: MÅSTE det vara socker i mat?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-13 kl 17:45 »
Ja. Fast jag har aldrig haft det i rätter med så mycket kolhydrater som makaroner eller potatis.

Neon Knight

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jan-13 kl 17:48 »
Mat-Tina sockrade på allt. Skulle aldrig falla mig in.

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 27 jan-13 kl 17:54 »
Jag är tyvärr en riktig sockerråtta  :-[ Jag älskar socker. Jag vet och tänker ständigt på hur ohälsosamt det är,men jag kan inte låta bli  :P Jag har socker i sås, i potatismos mm. Jag är riktigt fast i socker beroendet tror jag,men det är ju bara så GOTT.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-13 kl 17:56 »
Nej!
Tycker jag.
Om det er socker i fel mat (fel för mig) så kan jag bara inte äta den!  :P

Att det ska vara någon aning socker i några recept, ja, det är rätt men då är det för
att bryta med t.eks sur/syrlig, stark (chilli) eller t.o.m. umami (som t.ex med fläskkött)

Men om man tar socker i för at "bryta" när det inte är något att bryta mot - ja, då är det väl en fråga om dårlig vana.
Ja, i min värld är den dårlig för man mår inte alls (!!!) bra av socker. Inte alls!  (:)

I dag finns det socker i nästan al fabricerat mat och all snabbmat - det betyder också att många många är vanda med den söta smaken.
Hela tiden, eller nästan hela tiden. Och så undras man varför vi blir tjockare o tjockare o mer o mer diabetes......  :-\
Pga allergier i familjen läser jag många innehållsdeklarationer o har chockerats av vart man finner socker - fast nu chockeras ja' inte längre förståss.

Visste ni förresten att för mycket salt i maten inte balanceras med socker utan med citron.

Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 jan-13 kl 18:39 »
Det måste nog betänkas att denna lux är ett påfund som har visat på välstånd.
Och samtidigt så är det ett bevis på att vi har nått en sådan nivå i vår sockerkonsumtion att den naturliga sötningen av olika födoämnen upplevs som svag eller obefintlig.  Förvisso kan den upplevelsen av socker i vissa födoämnen vara baserad på faktumet att en hel del växthusodlade frukter/grönsaker är odlade i en näringslösning som är framtagen för högsta tillväxtprocent liksom frukterna som vi konsumerar.
Vi har även i mångt och mycket tappat kunskapen att förädla och lyfta smakämnena som finns i de olika ingredienserna i  olika maträtter.

Om man slopar socker i sin konsumtion och försöker att äta mer ekologiskt odlad mat så är chansen att man upplever den naturliga sötman mer enormt mycket större.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #6 skrivet: 27 jan-13 kl 18:53 »
Klarar man inte av att laga potatismos utan att ha i socker så ska man nog överväga att köpa pulvermos .

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 27 jan-13 kl 19:03 »
All möjlig mat består ju av olika sockerarter, tex bär, frukt, pasta, bröd, ja allt mjöl består ju till mesta delen av kolhydrater, vilket kroppen använder som just glukos.
Jag använder socker i matlagningen, inga mängder, men, om jag ska göra en brun sås så bryner jag socker och fett i stekpannan och sedan i med mjöl som oxå får bryna med en stund - sockret används då som färgsättning.
Alla grönsaker får en "högre" smak av lite extra socker prova tex med spenat eller brynt lök. Och potatismos och andra kokta rotfrukter/grönsaker.
Alla bakdegar har jag socker i för att jästen ska få näring och jäsa bättre och brödet smaka bättre.
Skulle dock aldrig komma på tanken att sockra pasta fast väldigt många "sockrar" den med ketchup (runt 20 % socker) som en självklarhet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 27 jan-13 kl 19:04 »
Det är klart att jag klarar att göra potatismos utan socker också,det gjorde jag alltid när min son var liten.Men NU när han är stor gör jag hur jag vill, och en liten,liten nypa socker i blir allt lite godare ändå om man tänker efter  ;) och pulvermos det gillar jag med,men köper det aldrig mer än om jag köper en kokt korv med mos i en korvmoj  :P Håll med om att det är gott, med lite stark senap till  :-[
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jan-13 kl 19:22 »
Nej. Det är det inte.

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 27 jan-13 kl 19:30 »
Jo! i min mun  :)

Kaffedax

• Närke
« Svar #11 skrivet: 27 jan-13 kl 19:41 »
Socker förhöjer smaken i många maträtter men man kan byta ut det mot honung som jag föredrar :D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 27 jan-13 kl 20:05 »
När man bakar bröd (matbröd som inte är tänkt att smaka sött) brukar man ha precis så mycket socker (spelar ingen roll om det är i form av strösocker, sirap, honung eller något annat) som  man förväntar sig att jästen kommer att behöva för att livnära sig. Blir det för lite så jäser inte brödet upp som förväntat, och blir det för mycket smakar brödet sötare än man hade tänkt sig.

Och i konserveringssammanhang - sylt, saft, mos osv - så kan man få varorna att hålla sig bättre och inte mögla så snart man vänder ryggen till genom att öka sockerhalten.

joel123

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 jan-13 kl 20:24 »
det här låter ju helt sjukt tycker jag.

jag har aldrig och skulle aldrig få för mig att ha socker i potatismos eller pasta, låter inte gott alls tycker jag.

Inte heller i saft sylt eller mos, häll på burkar när de är varmt å sätt på locket så de blir "vakum", har burkar sen i sommras hur fina som helst inget socker alls där, eller annat konserverande, bara frukt, så inte är de ett måste för å kunna konservera heller.

socker i bröd? heller aldrig någonsin haft och det jäser minsan hur bra som helst, vissa av kolhydraterna i mjölet funkar som käk för jästen, behövs inget socker där heller.

Så nej det måste inte vara socker i mat. verkligen inte.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 27 jan-13 kl 20:40 »
Som konserveringsmedel i sylt - självklart.  Funktion:  Minska mängden åtkomligt vatten för mikroberna.  Om dom inte kan "dricka" så kan dom inte växa.

Som smakförhöjare i efterrätter - ja, men inte överdrivet.

Under mina sockerfria perioder kände jag sötsmaken mycket intensivare i frukt och bär än nu när jag åter äter raffinerat socker.  Det handlar alltså mycket om hur man är van.

Om man lagar mat åt andra, bör man räkna med att någon kan vara överkänslig mot socker - eller någon annan ingrediens!

Salt motvägs av citron?  Aldrig hört.  Salt behöver vi, men inte så mycket som Medelsvensson av idag äter.  Socker behöver vi också - hjärnan går enbart med socker - men vi kan göra om längre kolhydrater till socker.  Vi behöver alltså inte äta sockret som det är, om vi blott får i oss byggstenarna.  Vi är alltså lika duktiga som jästsvamparna!  Honung är lika farligt för diabetiker som socker.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

K@rene

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 27 jan-13 kl 21:00 »
Salt motvägs av citron?  Aldrig hört.  Salt behöver vi, men inte så mycket som Medelsvensson av idag äter.  Socker behöver vi också - hjärnan går enbart med socker - men vi kan göra om längre kolhydrater till socker.  Vi behöver alltså inte äta sockret som det är, om vi blott får i oss byggstenarna.  Vi är alltså lika duktiga som jästsvamparna!  Honung är lika farligt för diabetiker som socker.

Som ingrediens - om man råkat få för mycket salt i maten - försök ha i lite (lite mer) citron. Funkar.
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 27 jan-13 kl 21:04 »
Bara smaken, då?  Jag trodde du menade biokemiskt.  Det går att få både för mycket och för lite salt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 jan-13 kl 21:15 »
Citronen ändrar matens ph (surt), precis som saltet (basiskt), till skillnad från socker. Antagligen är det därför som syra neutraliserar översaltad mat.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 jan-13 kl 21:19 »
En måltid uppfattas oftast som god om alla smaker är på plats i någon form. Umami, salt, surt, beskt, sött. Vi har inlagda rödbetor eller lingonsylt till det långkokta köttet och potatisen för att bryta av sältan och umamismaken med något surt och beskt.

K@rene

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 27 jan-13 kl 22:07 »
Bara smaken, då?  Jag trodde du menade biokemiskt.  Det går att få både för mycket och för lite salt.
Ja, jag menar smaken  :)
Så har ju Malines gett en utmärkt förklaring på det andra. Tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser