Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skedar  (läst 13344 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Skedar
« Svar #20 skrivet: 27 jan-13 kl 11:54 »
Japp, körsbär, jag gillart men blir nog inga fler i torkat virke; på ett tag iaf, det är lite för hårt.
I träslöjden gjorde jag en kåsa i körsbärsträ. Det var hårt. Trodde aldrig jag skulle bli färdig med den.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mohsart

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 30 jan-13 kl 23:33 »
Efter att ha tillverkat ett par kaus i pockenholz kändes inte körsbär så hårt längre, så det blev en till. Jag provade att göra början av skaftet smalt men högt, blev väl sådär.
Sedan en till sked i ett träslag som ni nog inte kan gissa ;-)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 31 jan-13 kl 01:25 »
Mycket svårt att gissa bara på den bilden. Ser ut som ett litet kvistmärke i bakre kanten...kanske då ett barrträd? Vilka har så små kvisthål? En har det men veden är tätare och mörkare. Thuja och idegran har det. Kärnved av idegran är dock mörk. Vild gissning blir ytved av idegran eller thuja som ofta har ljus kärnved. Förmodligen helt åt helsike fel, men det är en ju en gissning
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

mohsart

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 05 feb-13 kl 16:33 »
Ok, det var Asp.
Här ett kaffemått i körsbär.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 05 feb-13 kl 16:40 »
Så fin :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 05 feb-13 kl 19:37 »
Grymt! En fråga bara, använder du sandpapper?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

mohsart

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 05 feb-13 kl 22:16 »
Tackar.
Ja jag slipar med sandpapper.

/Mats

Have Autism, Will Travel

W. B

• Danmark
« Svar #27 skrivet: 05 feb-13 kl 22:30 »
Tackar.
Ja jag slipar med sandpapper.

/Mats

När du slipar små ytor som insidan på en liten sked arbetar du sandpappret med toppen av lillfingret eller har du nåt knep. Och vill du dela med dig mer om hur du tänker om torkade och icke torkade bitar? Snygga skedar har du gjort. Man får lust att prova.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

mohsart

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 05 feb-13 kl 23:07 »
Jag river av en liten bit sandpapper och använder pekfinger- eller tumspetsen, ofta håller jag sandpappersbiten mellan tumme och pekfinger och drar från centrum och utåt eller längs sidan, dvs ett tag och sen börja om, inte fram och tillbaka. Hoppas du fattar :)

De jag gjort hittills har varit av torkat virke; färskt virke torde vara mer lättarbetat och jag tror inte att sådana här pjäser skulle deformeras märkbart av torkning. Så, jag ser bara fördelar med att arbeta i färskt virke.

/Mats

Have Autism, Will Travel

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #29 skrivet: 06 feb-13 kl 09:36 »
Färsk virke är grymt, men det är viktigt att torka det långsamt. Jag brukar samla allt spån som blir av täljandet i en pappkasse och torka mina alster där :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Valmet

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 feb-13 kl 11:08 »
Mitt favorit-trädslag är En.

Kvittarom man använt grejorna i flera år, luktar fortfarande ljuvligt!

christelle

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 06 feb-13 kl 11:52 »
Perfekt sopp- och grytslev dessutom med inbyggd upphängning  - ta patent på den :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Valmet

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 06 feb-13 kl 12:29 »
Nja, den fungerar bra men kroken är litet av en drummel-fälla.
Man drar lätt tag i tex dricksglaset när man ska sleva upp på tallriken :-\

mohsart

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 06 feb-13 kl 20:07 »
Stilig!
Har du fernissat den?
Funderar över ev ytbehandling och då om fernissa kommer att sitta kvar, eller om man ska vaxa...

/Mats

Have Autism, Will Travel

Valmet

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 06 feb-13 kl 20:24 »
Tackar!

Den är bara oljad, men ser lite extra blank ut på bilden.
Jag brukar ta på lite ny olja när den blivit diskad. Kallpressad rapsolja.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #35 skrivet: 06 feb-13 kl 20:36 »
snyggt jobb.

Om jag var du så skulle jag skippa sandpapper helt å hållet. en skuren yta  är helt överlägsen en sandpapprad yta (oavrett hur fint papper man använder), en skuren yta får i princip ingen fiberresning när man diskar föremålet, det är dessutom lättare att hålla rent av den anledningen, slits snyggare ock ger ett vackrare djup/uttryck.

vill man behandla med något kan man ta någon olja som t e x matolja,raps eller linolja (med risk för lite bismak som försvinner med tiden)

när man täljer i ett rått material ska man försöka tälja så tunt ock jämnt som det går för att få en jämn torkning som möjligt+ att det torkar fortare också.
har man någon kvist med kan man dutta på lite trälim så minskar risken för sprickning samt på ändträytorna om man är orolig.
mina grejer brukar ligga inrullade i en tidning under sängen eller bara framme på bordet, mkt sällan att de har spruckit något alls.

spräcker man en kubbe har man redan där tagit bort den största risken för sprickning eftersom träet krymper mest längs med årsringarna.
alltså runt, all kraft som då uppstår ju mer det torkar trycks ju in i mitten i kärnan, tillslut spricker träet oftast där det är som kortast mellan kärnan ock ytveden. förstår ni hur jag menar då?
ungefär som att krama ett ägg i handen tills det spricker...
när man således har spräckt en kubbe är ju bara halva årsringarna kvar ock träet ock krafterna kan då röra sig utan större problem.

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Valmet

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 06 feb-13 kl 20:45 »
Håller med, att bara tälja å låta ytan vara så.
Blir mkt fint.
Jag använde en-virke från en buske som står på tomten.
Men en del hade dött,som jag tog materialet ifrån så det var redan ganska torkat.

Sugen på att göra fler grejor men jag måste verkligen skaffa bättre verkyg.
Har bara biltema-mejslar :-\ Tråkigt med dåliga verktyg..

Humle

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 07 feb-13 kl 20:18 »
Fina grejer! Blir själv sugen på att tälja igen, det var allt för längesen. Här är den senaste sleven jag gjorde, lite sne...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

mohsart

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 08 feb-13 kl 08:09 »
Ja slipar man måste man som sagt väta och slipa om för att inte träet ska resa sig senare. Anledningen till att jag slipat är primärt att jag inte fått till ytan i främst själva skeddelen helt slät med kniven, delvis pga små föremål och dels pga ovana.
Här två kryddmått, ett täljt och ett slipat, bägge slipade invändigt, material: en.

/Mats

Have Autism, Will Travel

W. B

• Danmark
« Svar #39 skrivet: 08 feb-13 kl 17:05 »
Ja slipar man måste man som sagt väta och slipa om för att inte träet ska resa sig senare. Anledningen till att jag slipat är primärt att jag inte fått till ytan i främst själva skeddelen helt slät med kniven, delvis pga små föremål och dels pga ovana.
Här två kryddmått, ett täljt och ett slipat, bägge slipade invändigt, material: en.

/Mats

Ett kryddmått behöver du aldrig diska eller skölja av. Hur fungerar en sandpapprad slev eller sked efter sköljning kan tänkas? Köpeträgafflar som man rör om spagettivattnet med blir vinda och skeva vilket inte gör nåt men tål dina skedar en sköljning utan att ruggas för mycket?

Apropå nåt annat, jag hörde på radion för länge sen om nån forskning att matrester på en skärbräda av trä utvecklar mindre bassilusker än på en skärbräda av plast av nån anledning. Skärbrädor av trä tror jag är förbjudna i restaurangkök och nån kock fann det märkligt. 
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
LimJans, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser