Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skedar  (läst 12203 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skedar
« Svar #40 skrivet: 08 feb-13 kl 17:31 »
Apropå nåt annat, jag hörde på radion för länge sen om nån forskning att matrester på en skärbräda av trä utvecklar mindre bassilusker än på en skärbräda av plast av nån anledning. Skärbrädor av trä tror jag är förbjudna i restaurangkök och nån kock fann det märkligt.
Har hört att det är tvärtom, plastskärbrädor är förbjudna. En träskärbräda sicklar man ren.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skedar
« Svar #41 skrivet: 08 feb-13 kl 17:40 »
En skärbräda behöver kunna diskas i hett vatten och diskmedel, vilket jag alltid gjort med mina träskärbrädor. Dock kan man inte lägga dom i blöt utan det får gå undan med diskningen så att de kan börja torka direkt. Samma med allt husgeråd i trä gafflar, slevar, olivskedar, kryddmått, smörknivar. Har även ett par stora salladsskålar i trä och den ena av den har lättare för att torka på nåt sätt så den behöver oljas lite efter disk - eko rapsolja så är den klar för nästa sallad.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Skedar
« Svar #42 skrivet: 08 feb-13 kl 17:42 »
Har aldrig någonsin jobbat i ett kök utan plastskärbrädor.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skedar
« Svar #43 skrivet: 08 feb-13 kl 17:51 »
Har aldrig någonsin jobbat i ett kök utan plastskärbrädor.
Har heller aldrig sett nåt annat än plastskärbrädor.
Kanske moderator skulle knoppa av tråden här ovan nånstans - det blev nåt nytt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Skedar
« Svar #44 skrivet: 09 feb-13 kl 00:42 »
Ett kryddmått behöver du aldrig diska eller skölja av. Hur fungerar en sandpapprad slev eller sked efter sköljning kan tänkas? Köpeträgafflar som man rör om spagettivattnet med blir vinda och skeva vilket inte gör nåt men tål dina skedar en sköljning utan att ruggas för mycket?
Är ytan inte slät fastnar det saker.
Enligt min erfarenhet fungerar slipade ytor med handdisk, men vi får väl se. Hursomhelst föredrar jag lite rugg framför flisor eller skärspår.
Eventuell skevhet har jag svårt att se hur den kunnat uppstå pga slipning.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

mickejohn

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
SV: Skedar
« Svar #45 skrivet: 05 aug-13 kl 02:17 »
Här är två skedar som jag gjorde i våras. De är syskon och kommer från samma stycke björk.


Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Skedar
« Svar #46 skrivet: 05 aug-13 kl 12:24 »
De var jättefina! Skulle själv vilja börja snida, men först ska jag lära mig att spinna...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mickejohn

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
SV: Skedar
« Svar #47 skrivet: 05 aug-13 kl 13:54 »
Tack:) Vill gärna också lära mig att spinna, har som mål att någon gång i alla fall äga ett par sockor av egenspunnet garn!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skedar
« Svar #48 skrivet: 05 aug-13 kl 14:05 »
Vilka fina (gröt)slevar :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Skedar
« Svar #49 skrivet: 13 nov-13 kl 22:05 »
En stekspade

Testade schellack på handtaget, men det blev väl sådär, accentuerade ojämnheterna liksom.
(Körsbär, grovsågat i bandsåg)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Sjaunja

  • Inlägg: 5573
    • -
SV: Skedar
« Svar #50 skrivet: 13 nov-13 kl 23:10 »
Bra form och tjusig snurriduttdekor! Schellack och trä som blir blött hör dåligt ihop.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skedar
« Svar #51 skrivet: 13 nov-13 kl 23:11 »
Jättefin  :D Hur gör man egentligen? Kan du inte lägga in några bilder under processen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Skedar
« Svar #52 skrivet: 14 nov-13 kl 06:39 »
Jag har lite bilder på processen i början av tråden, skillnaden med denna var att jag sågade och nästan inte använde yxan alls.
Jag hade ett grovt ämne som ska bli en kåsa, men det som blev över "över" kåsan räckte till en sked och det som blev över "under" blev stekspaden :-)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Lilljag

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Skedar
« Svar #53 skrivet: 12 mar-14 kl 22:54 »
Något för alla sked- och slevsnidare? http://www.hemslojden.org/2014/03/sked-och-slevtavling/

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skedar
« Svar #54 skrivet: 13 mar-14 kl 17:53 »
Tre små skedar/slever jag täljde ute i skogen i förrgår. Var riktigt härligt att sitta och tälja en stund. De första skedar jag gör på några år, fick mersmak! https://drive.google.com/file/d/0B4sTSYtUs0qeSkkyTGFIOGx6dE0/edit?usp=sharing
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 3 användare
jbsdk, Sofia Ahlman, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser