Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skedar  (läst 13339 gånger)

mohsart

• Blekinge
Skedar
« skrivet: 25 jan-13 kl 12:56 »
Kanske borde det finnas ett show and tell-subforum/tavla?
Iaf så fick jag hem lite nya verktyg häromdan och då kliar det ju i fingrarna, så...
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Skedar
« Svar #1 skrivet: 25 jan-13 kl 13:05 »
Föbaskat snygga! Vad är det för träslag?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mohsart

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 25 jan-13 kl 14:07 »
Tack! :-)
Juste, glömde tell-delen...
De är ganska små, rymmer ca 1 msk så kanske ska de kallas mått.
Speciellt den ena var det lite lurigt att karva ur, pga storleken, lätt hänt att en del av kanten skärs av. Fast det var lite grejen, då ett av de nya verktygen var en lite mindre skedkniv.
Materialet är körsbär.
Det kanske ska nämnas att det inte är något avancerat arbete, jag är visserligen ganska van vid att tälja men innan dessa har jag bara gjort en sked.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 25 jan-13 kl 15:36 »
Någon kanske är intresserad av hur jag gör?
NB Jag är självlärd, så allt kanske inte är "rätt".
Beroende på vedträets utseende bestämmer jag mig preliminärt för formen och yxar ut den grovt.
Sedan rentäljer jag, så att jag kan se om formen funkar.

Forts följer...

/Mats

Have Autism, Will Travel

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 25 jan-13 kl 15:44 »
Jättefina!

Vi ska ta ner ett gammalt körsbärsträd som står i vägen för de yngre som ger mer bär. Det borde gå att slöjda en hel del av den veden! Ska man ta tillvara den på något speciellt sätt? Så den inte torkar utan sprickor eller så? Den måste vara helt torr innan man slöjdar i den förmodar jag?

Helt novis på sånt här, men gjorde faktiskt en sked i gullregnsträ när jag gick i slöjden i mellanstadiet... inte så här fin men ganska ändå!

Och pappa har en svarv...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-13 kl 16:13 »
Någon kanske är intresserad av hur jag gör?
NB Jag är självlärd, så allt kanske inte är "rätt".
Beroende på vedträets utseende bestämmer jag mig preliminärt för formen och yxar ut den grovt.
Sedan rentäljer jag, så att jag kan se om formen funkar.

Forts följer...

/Mats
Fina skedar! grovsågar du i bandsåg?

mohsart

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 25 jan-13 kl 16:44 »
Enklast och IMO bäst är att slöjda i färskt virke. Googla på "green woodworking".
Ska du svarva så tänk på att skålarna kommer att slå sig om du svarvar i färskt virke, vill du ha dem runda får du spara lite material och svarva lite till på dem när de väl torkat.
Kan/hinner man inte slöjda upp allt bör man iaf klyva bitarna, helst i tre delar så att själva mittbiten tas bort. Och inte såga upp dem för kort, då de gärna spricker i ändarna. Man kan kladda på nåt gojs på ändträt också, men det har jag aldrig brytt mig om.
Eller grovslöjda ut ämnen medan virket är färskt.
Virke som jag vill torka låter jag ligga utomhus under tak i ett år och sedan ett år till inne i ett ouppvärmt eller aningen uppvärmt utrymme.
Till skedarna ovan har jag använt virke som var ämnat som ved, vet inte riktigt hur jag tänkte men två körsbärsträd ligger upphuggna utanför vedboden...

/Mats

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 25 jan-13 kl 16:45 »
Fina skedar! grovsågar du i bandsåg?
Tack! Nepp, det grövsta tar jag med täljyxan

/Mats

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 25 jan-13 kl 20:12 »
Täljer fram den i princip färdiga formen, men lämnar mycket material i främst skaftet.
Funderar på hur jag ska hantera saker, i denna finns det en kvist i skaftet; hade den inte varit genomgående hade jag kunnat anpassa skaftets form och tälja bort den, nu får jag se till att den hamnat i mitten. Det finns också lite sprickor i ändträt i skaftet så det får jag korta ned senare.
Den vita ytveden kan jag välja att ta bort eller ha kvar, bäst att spara den, går alltid att tälja bort den senare om det inte skulle se bra ut.
Nu är det dags för skedkniven.

Forts följer...

/Mats

Have Autism, Will Travel

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-13 kl 20:25 »
Snyggt, riktigt snyggt. Har du bilder på något annat arbete?

Jag grovhugger också med först en vanlig yxa sen finhugger jag med en liten täljyxa sen börjar jag tälja.

Längtar tills jag kan börja karva igen. Har en segdragen handledsinflammation som ska lägga sig....

Har du prövat att göra stekspadar?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #10 skrivet: 25 jan-13 kl 20:37 »
Småbitar till skedar och liknande kan man torka i micron... Lägg in träbiten och ett glas vatten i ugnen, kör därefter på väldigt låg effekt tills önskad fuktkvot! Torkar man trä fort som i micro eller med en riktig trätork med högre värme så spricker det inte heller lika mycket!

Men som sagt kör på låg effekt! Blir lätt väldigt fel annars!  :)

//Niklas
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

mohsart

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 25 jan-13 kl 20:44 »
Jag börjar med ett rätt litet "hål" som jag expanderar och fördjupar med drag från kanten och nedåt.
Här nånstans börjar jag jobba lite överallt på skeden, tar bort lite i taget här och där.
Jag har både höger- och vänstereggade skedknivar och provar mig fram med dem, har inte riktigt fått till snitsen eller hur man håller dem bäst.

Forts följer...

/Mats

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 25 jan-13 kl 20:46 »
Snyggt, riktigt snyggt. Har du bilder på något annat arbete?
[...]
Har du prövat att göra stekspadar?
Tack!
Hmm, tror inte det, i vart fall inget som är värt att visa upp :-)
Nej, men jag skulle behöva en stekspade så det får kanske bli nästa grej

/Mats

Have Autism, Will Travel

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 25 jan-13 kl 20:54 »
Jag har precis för mig att jag har sett stekspadar som någon gjort härinne någonstans?

Jag fick ett set med såna där träsnidarknivar eller vad de kallas, typ sådana du har på den bilden där. Jag hade en liten plan på att tälja hästhuvuden till stallet... det har inte blivit av än, det är iofs bara sex år sen. Men något annat kan jag ju använda dem till så länge. Det är bara det... var är de...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

mohsart

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 25 jan-13 kl 23:01 »
Nu får det vara bra, sandpapper nästa.
Jag gillar lite mer avancerat stuk, med tex ett smalt men "högt" skaft som går över i ett platt men brett, eller ryggåsar, men det blev inte snyggt på denna så det fick bli ett tråkigt runt skaft.

Forts följer...

/Mats

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 26 jan-13 kl 11:51 »
Något jag måste slipa på (häpp!) är sandpappringen, jag är så ivrig att jag tar till fina sandpappret för tidigt, sen märker jag ojämnheter så jag får återgå till det grövre.
Har man jack kvar från täljningen är det en bra idé att fortsätta slipa lite extra efter att de slipats bort, annars kan de "komma tillbaka" vid inoljningen.
En del ojämnheter syns och andra känns.
När jag är nöjd fuktar jag träet och slipar igen efter att det torkat. Detta måste man göra med slipat trä för att det ska bli slätt, behövs inte om man bara täljt/hyvlat.

Forts följer...

/Mats

Have Autism, Will Travel

mohsart

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 26 jan-13 kl 13:54 »
Efter sista slipningen oljar jag in skeden, jag använder rapsolja (linolja för saker man inte ska stoppa i munnen). Jag har sett lite olika uppgifter på detta och vet inte vad som är rätt här.
Med denna upptäckte jag lite skrovligheter efter inoljningen så jag slipade lite till och drog ett varv till med olja. (Antagligen hade jag slipat för mycket efter infuktningen, så att trät reste sig igen, av oljan.)

Jag är inte helt nöjd med den här skeden, men man lär sig.

Hoppas att det kunde inspirera lite :-)

/Mats

Have Autism, Will Travel

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 26 jan-13 kl 18:53 »
Vilken vacker ådring det var på skeden! Är det körsbär det här också?

mohsart

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 26 jan-13 kl 21:42 »
Japp, körsbär, jag gillart men blir nog inga fler i torkat virke; på ett tag iaf, det är lite för hårt.

Jag tog och täljde till ett skaft till en osthyvel. Äppelträ, från en beskäringsgren (inga träd har lidit för denna hyvel).

/Mats

Have Autism, Will Travel

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 27 jan-13 kl 00:54 »
Åh, det ska jag tänka på i morgon när det kommer en och beskär äppleträden åt oss, att jag tar vara på några grenar och gör något kul av dem!

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser