Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorfritt men mekaniserat jordbruk  (läst 18898 gånger)

vindensbonig

• Gäst
SV: Traktorfritt men mekaniserat jordbruk
« Svar #60 skrivet: 17 feb-13 kl 09:23 »
Ja håller med dig existens . skulle nog satsa på gengas driven traktor i så fall om det absolut måste va en maskin .

Rubensgården

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 17 feb-13 kl 10:26 »
Jag tror att många här i tråden har olika referensramar. Plöjning med wire behöver inte innefatta lokomobiler och enorma vändplogar. Det räcker med en eldrivet virespel som är tillräckligt förankrat för att kunna stå emot den behövda dragkraften. Självhushållaren behöver alltså bara en elvinch och en hästplog. Vissa arrangemang kan behövas för att justera dragriktningen. I var sin ände av tegen skulle man kunna ha en järnvägsräls eller något annat man kan fästa vinchen i. Problemet med elvinch är att det går åt mycket effekt. För den med dragen el till gården är ju det ett mindre problem under förutsättning att elen kan distribueras till vinchen. Stationära motorlösningar är ofta miljömässigt bättre än rörliga då det går att bygga mer effektiv rening. (Vikten är inget problem längre). El är ju då en bra energibärare.

En annan lösning jag funderat på är en centrumupphängd vagn som står över ett vattenhål. Längst ut är ett traktorhjul med växellåda som står för olika utväxlingsförhållanden. Den skulle kunna vara utrustad med bevattning och olika verktyg. Drivningen är naturligtvis vindkraft. Odlingen sker cirkulärt och anordningen matar själv in plogen mot mitten så att en stor plogad spiral bildas. I eventuella dödzoner kan man odla bärbuskar, vall och perenner. Självhushållaren har tid att vänta.

Sen att oljebolagen köper upp olika patent: BP är en av världens största tillverkare av solceller. De ligger i framkant i utvecklingen. Branchen är dock i kris så det kan ha ändrats de senaste åren.

Existens!

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 17 feb-13 kl 10:49 »
Ska man ändå släpa ut en kabel till vinchen, så kan man ju lika väl bygga en eldriven traktor med kabeln hängande bakefter..

jörmundur

• Medelpad
« Svar #63 skrivet: 17 feb-13 kl 10:56 »
jag tror som sagt inte man kan göra allt med ett vajerspel. men det borde absolut göra det tyngsta jobbet helt klart. plöja harva.
resten kan man klara med häst. då blir det effektivt tror jag
ock är man ingen hästkarl (som jag) så är det nog skönt att slippa plöja med häst för det kräver en hel del kunnande.

Iden med att ha en räls på motsatt sida åkern tror jag är mkt smart eller varför inte på båda? då kan man ju baxa efter motor mm efter varje omgång.

hemma på min min morbrors gård har de en ångmaskin eller om det var en gammal kultändare som står på en släde som man då kunde dra runt med häst ock på så vis driva tröska,rensverk, såg  mm

att plöja i cirklar låter i mina öron som fruktansvärt oekonomiskt ock slöseri med bra mark.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

vindensbonig

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 17 feb-13 kl 11:01 »
undrar va kraftig propp som kan behövas för att det saka funka  räcker knappast med 16 anpär ?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 17 feb-13 kl 11:05 »
Ska man ändå släpa ut en kabel till vinchen, så kan man ju lika väl bygga en eldriven traktor med kabeln hängande bakefter..

I mitt tänkande handlar det mer om att ha ett fast installerat uttag till vinchen.

Järnvägsräls i båda ändar så klart med brytblock i båda ändar med ett varv vire mellan. I skarven sätter man den dragande linan och plogen. Kan således plöjas åt båda håll utan att flytta linspelet.

tidsoptimisten

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 17 feb-13 kl 14:23 »
Existens!  Att i stället för vinschad stålvajer ha en elektrifierad traktor har flera stora nackdelar
 - Traktorns egenmotstånd måste övervinnas. Hur mycket det är vet jag inte, men visst stannar traktorn fort när kopplingen trampas ned. Traktorns slirande är ju också ren förlust.
 - Att få ut 50 hk via en kabel blir en grov, högspänd (min 1kV) och dyr kabel.
 - Kabeltrumman blir en utmaning.

Jag jobbade på 80-talet med STORA grävare på ASEA (ABB) vilka matades med typ 10 kV och några kA, men de var praktiskt taget stationära (för gruvdrift - 40 kubik i skopan).

Men det är klart, en eltraktior blir förstås otroligt mer flexibel än ett vajerspel.

tidsoptimisten

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 17 feb-13 kl 14:40 »
Rubensgården och jörmundur.

Ni är inne på samma som jag tänkt. Fast monterade räls på bägge sidan åker. På "gårdssidan" har jag motorn (för att korta elkablarna). Sen en vajerslinga över ett hjul på andra sidan - och vajern körs fram och åter.

Med en kuggstång för matning i sidled är vi nära något som går att automatisera!

För mej som är ekologisk är det en häftig tanke att ha en automatisk radhacka.

Att plöja, harva, så, välta och hacka borde gå, även om nya maskiner skall till som funkar i bägge riktningarna.

Effekten på motorn behöver inte vara så hög, med 25 A får man ju ca 25 hk. Kan vårbruket starta tidigare, innan marken bär en traktor borde det gå på ett ut - mot konventionellt vårbruk.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 17 feb-13 kl 14:45 »
Rubensgården och jörmundur.

Ni är inne på samma som jag tänkt. Fast monterade räls på bägge sidan åker. På "gårdssidan" har jag motorn (för att korta elkablarna). Sen en vajerslinga över ett hjul på andra sidan - och vajern körs fram och åter.

Med en kuggstång för matning i sidled är vi nära något som går att automatisera!

För mej som är ekologisk är det en häftig tanke att ha en automatisk radhacka.

Att plöja, harva, så, välta och hacka borde gå, även om nya maskiner skall till som funkar i bägge riktningarna.

Effekten på motorn behöver inte vara så hög, med 25 A får man ju ca 25 hk. Kan vårbruket starta tidigare, innan marken bär en traktor borde det gå på ett ut - mot konventionellt vårbruk.
Men det förutsätter  att du stänger av allt anat i så fall om det ska funka att ta ut full effekt.

Existens!

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 17 feb-13 kl 16:16 »
Jag tycker man är inne på oerhört teoretiska resonemang om man börjar funderar på fast monterade rälsar utmed åkerkanterna.   
För det första tar det plats som kunnat odlas, och den ytan blir stor eftersom en plog kommer att vändas en bit ifrån rälsen.
För det andra får man en plats där ogräs kan frodas och blir omöjligt att bekämpa på ett vettigt sätt.
Harvningen blir dåligt utförd när man bara drar en harv fram och tillbaka
Otroligt tidsödande. Dikning, rensning och underhåll av åkermarken blir svårare med en fast monterad stambana i varje kant.

Tillsammans med att det bara går att använda på ett väldigt fåtal, fyrkantiga bitar ute på slätterna, så är det här en metod som är så ineffektiv att det är onödigt att lägga kraft på att utveckla den. Det kommer att kosta oproportionerligt mycket i utveckling i förhållande till vad den kommer att uträtta.

Det finns redan redskap till traktor och häst. Den enda lilla detaljen är hur man ska driva traktorn.  Alternativa bränslen, eller el, måste vara enklare att ta fram. Om man nu inte vill ha en kabel  :) så kanske det ginge att ta fram batterier som kan snabbladdas som man bara krokar på i frontlyften. Man har ett tiotal batterier stående på laddning och kan snabbt byta med enkla handgrepp. Någon dräng kan ju hållas sysselsatt att med häst köra dom från gården ut till fälten, så att traktorn kan jobba hela tiden.  :)

tidsoptimisten

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 17 feb-13 kl 18:05 »
Att våga tänka utanför boxen är väl hela grejen med Alternaiv.nu eller ......

Det är väl också givet att det är ett  teoretiska resonemang eftersom det inte finns idag. Om det kommer kosta tid och arbete är det kanske den arbetsintensiva omställning som behövs för att få fart på samhället.

Men visst har du poänger om svinn, problem och ineffektivitet. Men det är väl lite kul med utmaningar. ;) jag menar, om man inte räds att snabbt få fram hundratusentals arbetshästar så är väl det inget att göra ägoskiften så att åkrarna blir fyrkantiga.(det är ungefär lika orimligt bägge).

Den enda lilla detaljen är hur man ska driva traktor (anar lite ironi här). Det är ju själva grejen - jordbruk när oljan är så dyr att man inte har råd (eller att supertankers har Amerikansk "skyddseskort" till "rätt" destination).

Rena elbilar är ju ingen direkt hit, och då tar man ändå inte ut mer än så där 10 hk vid normal drift. Inte ens en tidsoptimist som jag vill ha en 10 hk traktor...
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 18:09 av tidsoptimisten »

Neon Knight

• -
« Svar #71 skrivet: 17 feb-13 kl 18:13 »
Det kan aldrig vara nödvändigt att bygga en järnväg runt gärdena bara för att dra plogar eller andra redskap över dem.

Existens!

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 17 feb-13 kl 18:15 »
Att våga tänka utanför boxen är väl hela grejen med Alternaiv.nu eller ......

Rena elbilar är ju ingen direkt hit, och då tar man ändå inte ut mer än så där 10 hk vid normal drift. Inte ens en tidsoptimist som jag vill ha en 10 hk traktor...

Du tycker alltså det är en onödig utmaning att ta fram en el-traktor?  ;)

Ackordshäststiftelsen har ju 300 hästar som väntar på att oljan ska ta slut.. Alltid en början.  :)

tidsoptimisten

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 17 feb-13 kl 18:43 »

Du tycker alltså det är en onödig utmaning att ta fram en el-traktor?  ;)

Ackordshäststiftelsen har ju 300 hästar som väntar på att oljan ska ta slut.. Alltid en början.  :)

Touché  :)

jörmundur

• Medelpad
« Svar #74 skrivet: 17 feb-13 kl 19:00 »
Vi får ju inte heller glömma john seymours tankar om att man också kan använda sig av grisar (på mindre plättar givetvis) som får böka upp.

fick just en annan fundering i skallen.
om man i god självbyggaranda vill bygga någon slaggs mekanisk dragare, skulle det då gå att använda sig av t e x tryckluft?
 man har ett stort batteri som driver en kompressor på dragaren som driver någon form av vevsläng via tryckluftskolvar?

eller hydraulpump

torde gå sjut sakta :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

Existens!

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 17 feb-13 kl 19:03 »
skulle det då gå att använda sig av t e x tryckluft?
 man har ett stort batteri som driver en kompressor på dragaren som driver någon form av vevsläng via tryckluftskolvar?

eller hydraulpump

Påminner inte det extremt mycket om en ångmaskin... :)

jörmundur

• Medelpad
« Svar #76 skrivet: 17 feb-13 kl 19:09 »
No shit sherlock! ;D

tanken var att den skulle gå att bygga själv...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #77 skrivet: 17 feb-13 kl 19:14 »
Vi får ju inte heller glömma john seymours tankar om att man också kan använda sig av grisar (på mindre plättar givetvis) som får böka upp.

fick just en annan fundering i skallen.
om man i god självbyggaranda vill bygga någon slaggs mekanisk dragare, skulle det då gå att använda sig av t e x tryckluft?

eller hydraulpump

Tryckluft är den dyraste energiformen vi har, För att få ut 1 enda kW tryckluft måste du mata in 5,4-7,5kW el. om du har en bra kompressor. Annars kan det kosta det dubbla.

Ånga borde va det rakaste och ger högt vridmoment också. Enklare att bygga själv än det mesta.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

jörmundur

• Medelpad
« Svar #78 skrivet: 17 feb-13 kl 19:22 »
hmm låter svårare ändå tycker jag..

Existens!

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 17 feb-13 kl 19:44 »
Kan du bygga den konstruktionen som du hade skissat på, så är jag rätt säker på att du kan bygga en ångmaskin  :).

Så svåra är dom väl för övrigt inte?

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser