Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hummersoppa  (läst 1809 gånger)

Helianthus

• Gäst
hummersoppa
« skrivet: 29 dec-12 kl 16:46 »
Tänker laga en hummeroppa på skalen av rälor och amerikansk hummer. På slutet lägger jag köttet och blåmusslor. Har aldrig gjort det förut och är tacksam för tips. Kan man ha saffran i ???

wahlgrens

• Uppland
SV: hummersoppa
« Svar #1 skrivet: 29 dec-12 kl 17:50 »
Det kan man säkert... annars är konjak och cayennepeppar en smarrig smaksättning.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 29 dec-12 kl 18:08 »
Finns det inte en risk att saffran kommer att dominera?

Helianthus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 dec-12 kl 05:22 »
Tack! Då skippar jag saffran. Då får bli livets vatten, eau de vie. Ska man förresten ha vatten överhuvudtaget eller kan man koka ihop fonden i enbart vitt vin  ???

Shimoda

« Svar #4 skrivet: 30 dec-12 kl 14:06 »
Saffran går utmärkt att ha i hummersoppa. Gillar inte saffran i bullar men har provat i både hummer- och fisksoppa med gott resultat. Har i och för sig fuskat vid de tillfällena och följt recept. Här kommer ett gott på hummersoppa.

2 st humrar
1 msk smör
1 msk mjöl
1 påse saffran
1/2 tsk timjan
1 msk tomatpure
7 dl fiskbuljong
2 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
2 st morötter
100 gr rotselleri
1 st purjolök
2 st vitlöksklyftor
1 msk konjak

Dela humrarna, ta ur köttet. Krossa skalen och fräs dem i en gryta. Rör i mjöl, saffran, timjan och tomatpure. Häll på buljong, vin och grädde. Koka 10 minuter. Sila bort skalen.
Skala och strimla grönsakerna, hacka vitlöken. Fräs grönsakerna och vitlöken i smör och rör ner i soppan. Koka soppan några minuter. Dela hummerköttet i bitar och lägg i. Smaka av med salt, peppar och konjak.

Smaklig spis

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 dec-12 kl 18:33 »
Synd att ha saffran i om man ska göra soppa på hummer, då kan man lika gärna köpa billigare räkor/ kräftor.. vill man spendera pengar på dyrare hummer så är det bättre å skippa saffran, annars mister man lite poängen med själva hummern, för saffran smaken kommer att dominera hummersmaken..

Helianthus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 dec-12 kl 07:36 »
Tacksam för inspirerande svar. Jag har nu insett att vatten är nödvändigt för god smak, att man börjar med att fräsa olika slags lök i matfett, lägga i skalen och alla kryddorman vill ha, jag tänker använda vitpeppar, svartpeppar, en bit lagerblad och färsk chili. Rotsaker kan man ha eller mista. en skvätt eau de vie och en skvätt chamapagne och en nypa mineralrikt himalayasalt som piffar upp eller lyfter fram smakämnen men ej för mycket sälta för hjärtats blodtryck. 
Undrar hur länge fonden ska sjuda?
Den viktigaste tillsatsen för att få fram mjukhet i smaken är grädde.
Sist, men inte minst, tillsätter jag tvättade och avskäggade blåmusslor med skal, sedan hummerköttet och de skalade räkorna.
Allra sist öser jag ned rikligt med persilja, dill och oregano. 
Avslutningsvis blunda hålla andan räkna till tre och hoppas på god smak. I värsta fall får soppan dålig smak och slevas ut med det gamla. I bästa fall blir smaken tillräckligt god att slurpa in det nya året med.
 :P

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 dec-12 kl 07:45 »
Min erfarenhet av hummertillagning är att inte dra på med för mycket annat .. smaken är ju inte så väldigt stark, så det vill till att lyfta fram smaken och inte dränka den i andra. :)

Helianthus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jan-13 kl 08:00 »
 (:) Vlken värd!
  >:D VILKEN soppa!
   :-[ vilken CHAMPAGNE!
Vilken dans? Gagnam style!

Nyårsafton 2012:VG
« Senast ändrad: 01 jan-13 kl 08:13 av Skogsfrun »

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser