Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshöna En lantras i norrland  (läst 40317 gånger)

Indelt

• Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
SV: Bjurholmshöna En lantras i norrland
« Svar #120 skrivet: 30 maj-13 kl 16:57 »
Jag vet att SLK för flera raser har ruvningstvång men inte alla. Tänkte att för att få maximal genetisk bredd vore det bästa att kläcka alla ägg som kommer ur urspungsflocken. Nu riskerar ni ju att tappa gener redan år 2.
Det var av omtanke detta inlägg.

Indelt

• Värmland
« Svar #121 skrivet: 30 maj-13 kl 16:59 »
kläcker ni så lite kommer ju den genetiska bredden garanterat att bli smalare .....

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #122 skrivet: 30 maj-13 kl 19:15 »
Och man kan ju kanske ha ett tvång att varje genbank ska ta fram minst 40 kycklingar om året till försäljning.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #123 skrivet: 30 maj-13 kl 19:50 »
Jag vet att SLK för flera raser har ruvningstvång men inte alla. Tänkte att för att få maximal genetisk bredd vore det bästa att kläcka alla ägg som kommer ur urspungsflocken. Nu riskerar ni ju att tappa gener redan år 2.
Det var av omtanke detta inlägg.

Äggen som kommer från ursprungshönorna kläcker vi fram under höna med lika många ägg från varje individ. Dessutom kläckte vi några omgångar i maskin från starten för att "säkra upp rasen". Så den genetiska bredden blir ju inte mindre. Hur skulle den kunna bli mindre bara för att vi kläcker få ägg? Blir det då ännu bättre genetisk bredd om vi tar fram 10.000 kycklingar och inte kan hålla koll på vilken av ursprungshönsen de går tillbaks på? Att massproducera höns finns andra föreningar som kan göra. Vi försöker bevara och sprida de gener som finns på ett bra sätt. Varför sådan brådska? Det måste väl vara bättre att lite färre djur kommer ut på marknaden och att de kommer till seriösa personer än att vi får ut massvis med djur och riskerar att flera hamnar hos "fel personer"(inget fel med dem som vill ha blandrashöns, bara fel om man vill bevara hönsen renrasiga).
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Neon Knight

• -
« Svar #124 skrivet: 30 maj-13 kl 20:04 »
Nej inte alls, tvärt om är det ju så att de gener som finns är de som redan finns hos ursprungsdjuren.

Nej, de gener som finns är en del av de som fanns hos ursprungsdjuren, färre ju mindre populationen är och färre ju fler generationer som går. Bevarandeavel är konsten att förlora långsamt. Tillräckligt stor population är det viktigaste vapnet.

Vi vill att de ska spridas ungefär lika mycket så inte någon höna får fler avkommor än den andra. På så sätt får vi en bra genetisk spridning i genbanken.

Givetvis. :)

Gör vi däremot så att vi kläcker fram en herrans massa och delar ut till höger och vänster så finns risk att vissa av dessa besättningar säljer mer djur än andra och då snedvrider generna i genbanken och det vill vi inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi#Falsk_dikotomi

Nej då ser vi att det är bättre om vi till en början kan kontrollera det hela och skynda långsamt.

Det förhåller sig i själva verket tvärtom.

Har de gått i 130 år på samma ställe behöver vi nog inte stressa fram massa kycklingar för att rädda rasen.

Argumentet är giltigt endast om de redan är lika inavlade som laboratoriemöss och även då är en större population mer robust än en liten.

Nu återstår jobbet med att behålla hönsens ursprungliga gener i genbanken på bästa möjliga sätt. Inte att kläcka fram så många djur som möjligt.

Se ovan. Generna förloras fortare ju mindre populationen är.

Ett exempel vore ju om vi kläcker fram 1000 djur som alla härstammar från en tupp och tre hönor ur ursrpungsbesättningen. Sen jämför vi det med att kläcka fram 30 djur från 3 olika ursprungstuppar och 10 ursprungshönor. Då tycker jag rasen känns mer stabil i det senare alternativet trots att de bara är 30 djur i genbanken motför 1000 djur i det första exemplet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi#Falsk_dikotomi

Det finns givetvis ingen anledning att å ena sidan kläcka fram 1000 djur från tre hönor och kasta alla ägg från sju hönor, och å andra sidan kläcka fram 30 djur från 10 hönor.

Men det knepiga är faktiskt att den större populationen är mer robust även om man mot allt förnuft skulle välja att basera den på färre djur. Den kommer att förlora genetisk variation långsammare och så småningom gå om den mindre populationen.

Risken är alltså att om vi börjar kläcka fram och sälja mycket djur att någon av de många genbankerna kommer sälja mer än de andra. Som det är nu har vi full koll på varje besättning och all försäljning kommer gå via mig som genbanksansvarig både i år och nästa år.

Att ha koll på besättningarna och djurens härstamning är utomordentligt viktigt men ersätter inte behovet av tillräckligt stor population.

Ronny

• Skåne
« Svar #125 skrivet: 30 maj-13 kl 20:09 »
Det här blir den 10:e lantrasen av höns som SLK bildar genbank på. Flera av dem med mycket få djur från början. Vi vet vad vi sysslar med!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #126 skrivet: 30 maj-13 kl 20:12 »
Neon Knight, du får nog ta och bilda ytterligare en förening så vi inte förlorar massa genetisk variation ;) Självklart är det ju inte bara de två alternativen som jag nämnde ovan som gäller. Givetvis finns mellanting och ingen är väl så dum att man kastar äggen från de andra hönsen. Men man har ju inte kvar en bättre genetisk bredd i en population som är baserade på färre ursprungsdjur, du kan ju aldrig få in nya gener igen utan du har det du startade med. Finns inte färgen svart tex så finns den ju inte och kommer aldrig uppstå igen(förutom vid ev mutation). Likadant är det med alla andra gener. Det du talar om är ju ifall vi skulle kläcka fram 30 kycklingar och sen bara ha 30 djur i all framtid. Så är ju inte tanken! Vi kommer ju sakta men säkert bygga upp rasen. Tillsist har vi säkert 1000 bjurholmshöns och då har vi en bättre genetisk variation i rasen eftersom vi från början var noggranna och försökte sprida generna så lika som möjligt.   

Jag tror hur som helst att det sättet som Svenska lanthönsklubben jobbar på är det absolut bästa om man vill bevara generna och inte styra rasen mot något nytt. Vi ska ju bevara hönsen som de är/var och inte få fram massa nya kombinationer.
« Senast ändrad: 30 maj-13 kl 20:19 av Jonas från Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #127 skrivet: 30 maj-13 kl 20:22 »
Vi kommer alltså inte sälja djur efter andra generationens genbankshöns i dagsläget utan säljer bara från ursprungsdjuren nu i starten. 
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #128 skrivet: 30 maj-13 kl 20:52 »
Det här blir den 10:e lantrasen av höns som SLK bildar genbank på. Flera av dem med mycket få djur från början. Vi vet vad vi sysslar med!

Nej Ronny. det blir den 11:e. Skånsk Blomme, Åsbo, Ölandsstor, Ölandsdvärg, Gotlands, Orust, Bohuslän-dals Svart, Gammalsvensk dvärg, Kinda, Hedemora och Bjurholmshöna. Eller är det någon som inte räknas som lantras ;)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #129 skrivet: 30 maj-13 kl 22:13 »
Ja, det har du ju alldeles rätt i. Jag var lite för snabb där.  ;D

Indelt

• Värmland
« Svar #130 skrivet: 30 maj-13 kl 22:59 »
Nu var jag ju inte ute efter att förändra Bjurholmshönan Jonas. Däremot tror jag bestämt att förökar ni upp den ordentligt från ursprungsbesättningarna och placerar ut så mycket som möjligt hos de förmodat många intresserade i övre norrland, så är chansen större att inte förlora genetisk bredd än om man tar förhållandevis lite avkomma.
Lycka till!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #131 skrivet: 31 maj-13 kl 07:25 »
Nu var jag ju inte ute efter att förändra Bjurholmshönan Jonas. Däremot tror jag bestämt att förökar ni upp den ordentligt från ursprungsbesättningarna och placerar ut så mycket som möjligt hos de förmodat många intresserade i övre norrland, så är chansen större att inte förlora genetisk bredd än om man tar förhållandevis lite avkomma.
Lycka till!

Ja där har vi helt enkelt olika åsikter. Men en enig styrelse i SLK plus 15 genbanksansvariga är eniga om att detta sätt är det bästa för att få fram en stark ras som vi kan bevara.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #132 skrivet: 31 maj-13 kl 07:26 »
Ja där har vi helt enkelt olika åsikter. Men en enig styrelse i SLK plus 15 genbanksansvariga är eniga om att detta sätt är det bästa för att bevara rasen.
www.backforsgard.se

Ronny

• Skåne
« Svar #133 skrivet: 01 jun-13 kl 02:48 »
Jag vill bara ha sagt en sak. Det är tur för Bjurholmshönan att den upptäcktes av en ansvarskännande person som förstod att det finns ett stort bevarandevärde i de här hönsen. Att han från början kontaktade SLK för att på bästa sätt bygga upp ett antal säkra genbanksbesättningar innan Bjurholmshönsen släpps lösa på den öppna marknaden. Innan folk börjar skicka så kallade rasrena kläckägg och sprida maskinkläckta kycklingar kors och tvärs i landet och utnyttja nyhetens behag av en nyupptäckt lantras. Allt ursäktat och marknadsfört med att det är en akut utrotningshotad ras som måste räddas till varje pris. All heder åt Jonas Nordlund. Det är bara att gilla läget Indelt!

Bie

• Norrbotten
« Svar #134 skrivet: 01 jun-13 kl 05:46 »
Håller med Ronny fullt och fast! Mer ansvarskännande person än Jonas får vi nog leta efter. Tänk att både ha den som hittat Bjurholmshönsen och är genbanksansvarig som samma person. Han känner ju många som bor här i övre Norrland som kan bli kommande genbanker också. För det är väl HÄR uppe i Norrland den ska spridas i första läget!
En har det som en förtjänar!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #135 skrivet: 01 jun-13 kl 07:22 »
Med tanke på att hönsen varit isolerade från annan inblandning under lång tid så tror jag inte att man behöver vara orolig för den genetiska förlusten hos framtida generationer om man inte kläcker fram alla ägg. De har ju bevisligen klarat en tät inavel i 130 år och förlust av genmatrial i form av uppätna ägg och urslaktade djur. De djur som ursprungligen kom till damens gård verkar ha haft en god genpol.

Jag håller nog med om det som görs idag. Skynda långsamt, sprid lagom och låt naturen sköta det mesta. Då brukar utfallet bli bäst. Det är när vi lägger oss i för mycket som det börjar bli tokigt.

Personligen så tycker jag att det hela är jätte spännande  :D

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Indelt

• Värmland
« Svar #136 skrivet: 01 jun-13 kl 13:48 »
Om jag säger vackert väder, menar jag inte stekande sol i Saharaöknen ;)
Jag förespråkade definitivt inte att släppa Bjurholmshönan fritt med äggskickande och säljande på det sätt som du tolkar mitt inlägg Ronny.
Luftade en tanke på att chansen kanske är större att se till att genbasen inte smalnas av, om man ser till att kläcka alla (eller åtminstone många) ägg till kycklingar ur ursprungsflocken.
För min del framförde jag en tanke och drog mig tillbaka efter Jonas påpekande.
Trodde att intresset i norrlandsskogarna var stor nog för att snabbt få upp populationen. En strategi jag hört om och tycker verkar vettig och sund.
Än en gång lycka till :)

Ronny

• Skåne
« Svar #137 skrivet: 01 jun-13 kl 17:12 »
Ja det ska bli intressant att följa bevarandearbetet och kanske kunna bidraga med lite erfarenhet. Kommer ihåg att gotlandshönsen från Fårö inte hade full motståndskraft mot den vanliga sjukdomsbild som rådde på fastlandet. Det tog några år innan de byggt upp sin motståndskraft bla mot Marek. Jag är helt övertygad om att det är rätt att skynda långsamt.
« Senast ändrad: 01 jun-13 kl 17:29 av Ronny »

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #138 skrivet: 04 jun-13 kl 20:14 »
Lite bilder på founderdjur! Se även Fototråden med Bjurholmshöns.
« Senast ändrad: 04 jun-13 kl 22:27 av Getterna på berget »
Livsglädje

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #139 skrivet: 11 jun-13 kl 15:40 »
Den 12 juli kör vi en liten "kursdag" här på gården i Backfors. De som vill är varmt välkomna hit!

Bjurholmshönans historia och framtid
En presentation och berättelse om Bjurholmshönans historia och framtid. Vi hälsar också på gårdens Bjurholmshöns och de övriga lantrasdjuren(linderödsvin, allmogefår, blekingeankor, fjällnära kor).
Datum: 12 juli
Tid: 10.00-12.00
Pris: 150 kr, OBS! Föranmälan krävs!
Anmälan till Jonas Nordlund
070-2827146 eller jonas@kackel.se
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser