Eftersom det visst pågår en diskussion om hur man bäst bevarar Bjurholmshönsen på facebook och jag inte har facebook så känner jag mig tvingad att skriva några rader här.
Givetvis är det positivt om vi kan uppföröka och säkerställa rasens framtida överlevnad så snabbt som möjligt. Givetvis är det inte fult att ta betalt och tjäna en slant på sina djur och självklart minskar generna när tiden går i ett bevarandearbete. Men just pga av att vi inte vill förlora genetisk mångfald så vore det väldigt dumt som jag ser det att idag kläcka fram många djur och sedan ha i princip noll koll på avelsarbetet. Då kan det snedvridas så att en besättning som har kläckare och är duktiga på att kläcka säljer massvis med djur från sin besättning och därmed sprider vissa gener i rasen väldigt mycket(matadoravel) medans någon annan kanske sitter på sina hönor och bara låter någon enstaka höna ruva varje år. De generna blir ju då underrepresenterade i genbanken. Någon föreslog att man skulle ha ett tvång att sälja visst antal kycklingar varje år, men det är otroligt svårt att övervaka om man kläcker fram och skapar för många genbanker på en gång. Då är det betydligt lättare om det finns 10 besättningar som man litar på och som man verkligen kan ha god kontakt med i början.
Om man gör som jag(och SLK i övrigt) tänker göra och får fram friska sunda djur från framförallt founderdjuren som får gå vidare i aveln. Uppföröka långsamt och se till att varje founderhöna får ungefär lika många avkommor nu i början och att de genbanker som köper nu i starten avvaktar med försäljning tills jag som genbanksansvarig anser att just deras besättning bör öka på antalet djur i genbanken måste ju risken att vi förlorar genetisk mångfald vara mycket mindre.
Det är ju inte hur snabbt man får upp antalet djur i genbanken som räknas utan det är hur många djur som founderdjuren får fram som är det viktiga. Att inte vissa founderdjur glöms bort och försvinner eller att vissa får för många avkommor är betydligt större risk för den genetiska variationen i rasen.
Vad gäller pengar så tror jag absolut inte att det är för att folk inte ska tjäna på lantrashönsen som SLK har denna ståndpunkt. Det vore helt makalöst ogenomtänkt! Däremot tror jag man inte vill ha alltför höga priser då det kan skrämma vissa duktiga bevarare som kanske inte alltid sitter på så mycket pengar. Att då punga ut med 2000 kr för en grupp höns kan vara avskräckande. Likaså kan det ju finnas de som känner att det vore kanonbra att tjäna pengar på lantrashönsen så därför kläcker man fram massa djur och säljer runt till så många som möjligt. Det är ju inte heller bra för då kan det bli precis som jag ovan har skrivit att den genetiska variationer snedvrids till att en(eller ett par) flockar får väldigt stor genomslagskraft i genbanken samtidigt som andra får lite utrymme.
För visst måste det viktigaste vara att få fram djur från samtliga founderhöns och sedan sprida dem så jämnt fördelat som möjligt i genbankens framtid?