Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshöna En lantras i norrland  (läst 40312 gånger)

Jannee

• Ångermanland
SV: Bjurholmshöna En lantras i norrland
« Svar #140 skrivet: 12 jun-13 kl 12:20 »
Jag har själv en mycket gammal timmerlada som står oanvänd. Ju mer jag läser om dina höns så blir man ju sugen på att anpassa ladan invändigt för höns. Det som bekymrar mig är att ladan ligger ganska avskilt (50 m från boningshuset) så trycket från räv och rovfåglar kommer bli en risk. Har du värme i din lada under vintern och hur har du vindtätat och isolerat? Längre tillbaka i tiden fanns det höns på min gård i andra ouppvärmda utrymmen och de hönsen klarade ändå den norrländska vinter. Men vette tusan om det är etiskt försvarbart att idag köldhärda fram en "linje" norrlandshöns?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #141 skrivet: 13 jun-13 kl 12:18 »
Eftersom det visst pågår en diskussion om hur man bäst bevarar Bjurholmshönsen på facebook och jag inte har facebook så känner jag mig tvingad att skriva några rader här.

Givetvis är det positivt om vi kan uppföröka och säkerställa rasens framtida överlevnad så snabbt som möjligt. Givetvis är det inte fult att ta betalt och tjäna en slant på sina djur och självklart minskar generna när tiden går i ett bevarandearbete. Men just pga av att vi inte vill förlora genetisk mångfald så vore det väldigt dumt som jag ser det att idag kläcka fram många djur och sedan ha i princip noll koll på avelsarbetet. Då kan det snedvridas så att en besättning som har kläckare och är duktiga på att kläcka säljer massvis med djur från sin besättning och därmed sprider vissa gener i rasen väldigt mycket(matadoravel) medans någon annan kanske sitter på sina hönor och bara låter någon enstaka höna ruva varje år. De generna blir ju då underrepresenterade i genbanken. Någon föreslog att man skulle ha ett tvång att sälja visst antal kycklingar varje år, men det är otroligt svårt att övervaka om man kläcker fram och skapar för många genbanker på en gång. Då är det betydligt lättare om det finns 10 besättningar som man litar på och som man verkligen kan ha god kontakt med i början.

Om man gör som jag(och SLK i övrigt) tänker göra och får fram friska sunda djur från framförallt founderdjuren som får gå vidare i aveln. Uppföröka långsamt och se till att varje founderhöna får ungefär lika många avkommor nu i början och att de genbanker som köper nu i starten avvaktar med försäljning tills jag som genbanksansvarig anser att just deras besättning bör öka på antalet djur i genbanken måste ju risken att vi förlorar genetisk mångfald vara mycket mindre.

Det är ju inte hur snabbt man får upp antalet djur i genbanken som räknas utan det är hur många djur som founderdjuren får fram som är det viktiga. Att inte vissa founderdjur glöms bort och försvinner eller att vissa får för många avkommor är betydligt större risk för den genetiska variationen i rasen.

Vad gäller pengar så tror jag absolut inte att det är för att folk inte ska tjäna på lantrashönsen som SLK har denna ståndpunkt. Det vore helt makalöst ogenomtänkt! Däremot tror jag man inte vill ha alltför höga priser då det kan skrämma vissa duktiga bevarare som kanske inte alltid sitter på så mycket pengar. Att då punga ut med 2000 kr för en grupp höns kan vara avskräckande. Likaså kan det ju finnas de som känner att det vore kanonbra att tjäna pengar på lantrashönsen så därför kläcker man fram massa djur och säljer runt till så många som möjligt. Det är ju inte heller bra för då kan det bli precis som jag ovan har skrivit att den genetiska variationer snedvrids till att en(eller ett par) flockar får väldigt stor genomslagskraft i genbanken samtidigt som andra får lite utrymme.

För visst måste det viktigaste vara att få fram djur från samtliga founderhöns och sedan sprida dem så jämnt fördelat som möjligt i genbankens framtid?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Neon Knight

• -
« Svar #142 skrivet: 13 jun-13 kl 13:39 »
För visst måste det viktigaste vara att få fram djur från samtliga founderhöns och sedan sprida dem så jämnt fördelat som möjligt i genbankens framtid?

Det kan bli problem med det om founderhönsen dör innan deras avkomma fått spridning. Exakt vad skulle vara problemet med att kläcka fram, jag vet inte, tusen avkommor och sprida dessa? Om man vet vilka kycklingar som kommer ur vilket ägg kan det inte vara några problem att hålla fördelningen jämn. För övrigt är det inte så att två höns som får två avkommor var är bättre än om den ena får hundra och den andra tvåhundra, tvärtom.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #143 skrivet: 14 jun-13 kl 19:14 »
Kläckta Bjurholmare 2013
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #144 skrivet: 01 jul-13 kl 22:56 »
En av de vackraste färgerna jag sett på en tupp! Dimblå Bjurholmare!
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #145 skrivet: 05 jul-13 kl 23:40 »
En unghöna av Bjurholmare jagar bort en katt! Tuppen stod intill och brydde sig inte!!
(ursäkta för den dåliga skärpan, jag hann inte med riktigt!)
Livsglädje

Ronny

• Skåne
« Svar #146 skrivet: 06 jul-13 kl 01:22 »
Jag vill bara säga, att jag tycker Jonas resonerar mycket ansvarsfullt. Att bygga upp ett antal säkra genbanksflockar med jämn founderrespresentation innan bjurholmshönsen släpps fria på den öppna marknaden känns helt rätt. Stå på dig Jonas!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #147 skrivet: 08 jul-13 kl 22:58 »
En unghöna av Bjurholmare jagar bort en katt! Tuppen stod intill och brydde sig inte!!
(ursäkta för den dåliga skärpan, jag hann inte med riktigt!)
Livsglädje

Bie

• Norrbotten
« Svar #148 skrivet: 09 jul-13 kl 06:10 »
Hoppas vi syns på: En gyllene omväg!
En har det som en förtjänar!

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #149 skrivet: 17 jul-13 kl 23:12 »
Nu vet jag att ni finns! Genbanker för "Bjurholmshöns" så nu förutsätter jag att ni skickar in lite bilder på Era Bjurholmare så vi andra får ta del av dem! Här kommer några som "sköt" med min kamera på morgonen i fint solljus.
Och tack för en trevlig träff på Backfors under "En gyllene omväg den 12 juli!
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #150 skrivet: 05 nov-13 kl 13:40 »
Vinterdjuren i snön
Livsglädje

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #151 skrivet: 12 nov-13 kl 17:45 »
Lite bilder från mig...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #152 skrivet: 12 nov-13 kl 17:45 »
Fler bilder
www.backforsgard.se

anemone

« Svar #153 skrivet: 22 dec-13 kl 11:21 »
Den här bilden tog jag vid träffen den 12 Juli-2013 hos Jonas i Backfors.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #154 skrivet: 06 feb-14 kl 12:42 »
Det har nog inte visats någon bild på äggen? Antar att de är benvita-beige som hos alla lantraser? Har någon vägt eller räknat äggen?
« Senast ändrad: 06 feb-14 kl 14:15 av Svarthönan »

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #155 skrivet: 11 feb-14 kl 16:35 »
Det har nog inte visats någon bild på äggen? Antar att de är benvita-beige som hos alla lantraser? Har någon vägt eller räknat äggen?

Precis, äggfärgen är ganska lika de övriga lantrasernas ägg. Vikt ligger på runt 50 gram och de värper ungefär som en genomsnittlig lantrashöna.
www.backforsgard.se

flindra

• -
« Svar #156 skrivet: 11 feb-14 kl 20:03 »
Så stiliga de är!

Kan inte låta bli att fråga: Går de alltså ut i snön?
Fotfjädrarna till trots så sätter inte mina Kindahönor fötterna utanför hönshuset om det är det minsta vitt på marken. Jag har kanske byggt ett för bekvämt hönshus...

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #157 skrivet: 12 feb-14 kl 11:12 »
Javisst går de ut i snön. Men det tror jag nog de flesta hönsraser gör om man bara vänjer dem. De blir nog lite bekväma om man har dem inomhus och sen helt plötsligt öppnar dörren och vill att de ska ut i kylan :)
www.backforsgard.se

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #158 skrivet: 12 feb-14 kl 11:57 »
Våra Orpington går då ut i snön!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

flindra

• -
« Svar #159 skrivet: 12 feb-14 kl 17:38 »
Det behövs bara lite frost för att de inte ska gå ut. Otroligt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser