Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta elspisen med vedspis  (läst 24197 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #80 skrivet: 17 dec-12 kl 19:31 »
Det e klart bättre med en vedspis då man enkelt kan bli av med en del skräp.  :)

Att det blir lite bös är väl ingen fara det brukar det bli i kök. Men det tar man helt enkelt hand om och så är det inget problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #81 skrivet: 17 dec-12 kl 19:38 »
beror väll på hur man gör det, men jämfört med en elspis så blir de ju faktiskt skräp (aska) från en vedspis... sen vad man anser är "skräpigt" är ju personligt.
Man kan ju också se det som att man får aska som bonus till sina bärbuskar.

joel123

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 17 dec-12 kl 19:46 »
Man kan ju också se det som att man får aska som bonus till sina bärbuskar.

helt sant, menade mer på att det är relativt men att enn vedspis inte är lika "ren" som en elspis...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #83 skrivet: 17 dec-12 kl 20:02 »
helt sant, menade mer på att det är relativt men att enn vedspis inte är lika "ren" som en elspis...

Faktum är att det är en svår fråga att bena ut.
Det handlar om tillverkningsprocesser, transporter, livslängd, vilken typ av el kontra bränsle.
Det vill säga klimatpåverkan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

joel123

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 17 dec-12 kl 20:17 »
Faktum är att det är en svår fråga att bena ut.
Det handlar om tillverkningsprocesser, transporter, livslängd, vilken typ av el kontra bränsle.
Det vill säga klimatpåverkan.

fast det var ju inte klimatpåverkan det handlade om...? utan att någon skrev att vedspis så blir de skräpigt inne pga ved och aska, någon sa att det var bullshit, jag menar att mjo nog lär de bli lite skräp men hur mkt å hur man tar reda på det är väll olika...

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #85 skrivet: 17 dec-12 kl 21:29 »
Mer tajmande
Stoppade spisen nästen full med finklyven ved och tände med ganska mycket tidningspapper.
Under tiden som jag gjorde pannkakssmeten och gjorde något mer (vad var det nu då?) så blev spisen varm nog för att börja steka pannkakorna.
Tid för spisen att bli varm ca 10-12 minuter.
Inga bleka första pannkakor, och de avnjöts med stekta bananer och hemmagjord yoghurt-glass.
(bara jag i familjen som gillar de stekta bananerna dock...)

Även vid uraskningen är rökgasfläkten toppen.
Kör igång den när jag tömmer asklådan eller askar ur spisen, ett annars ganska skitigt jobb.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Rosten

• Närke
« Svar #86 skrivet: 17 dec-12 kl 21:41 »
Det är lite intressant att det skapas två läger som håller stenhårt på ved eller el... :)
Klart att det skapas två läger.  ;)
Frågan var ju el eller ved. Skulle det inte vara konstigt om det blev tre läger. ;D

Eller det kanske det blev.
För det var ju några till förutom jag som också hade både el och ved i köket.

Men nog går min stora induktionshäll betydligt fortare att få varm än vår NorraHammar 627
« Senast ändrad: 17 dec-12 kl 21:47 av Rosten »

Broberg

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 17 dec-12 kl 22:01 »
Tog 24 minuter att stoppa i, tända och få en liter vatten kokande.
Sen ska det sjunka en stund också om man gör kaffe.
Använde en Kockums "sjömannen-kanna". En hög och smal historia, fast det är den som används till vardags. Har också en kalas-kanna, 3-liters, som är bred. 1 liter i den blir rätt lite på botten, så den hade nog sparat någon minut.
På denna spisen. Med de plattorna jag har i nu.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #88 skrivet: 17 dec-12 kl 22:04 »
Det som en tycker är jobbigt tycker en annan inte är några problem. Som med allt här i livet. Det handlar om vilken inställning man har till saker och ting och livet i övrigt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

fräsen

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 17 dec-12 kl 22:05 »
beror väll på hur man gör det, men jämfört med en elspis så blir de ju faktiskt skräp (aska) från en vedspis... sen vad man anser är "skräpigt" är ju personligt.

I min spis hamnar askan rätt ner i en "hink", bara att ta den o bära ut, varken skräpar eller dammar.
När jag askar kakelugnen ställer jag samma "hink" under luckan, öppnar spjället o öser ut askan. Spill blir det bara om jag klantar mig.
Veden bärs in i plasttunna.

Halte

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 17 dec-12 kl 22:28 »
Tycker nog att det skräparned rejält jag, allt annat är BS enligt min mening.. Men visst, det går ju leva med det också. Men för min del var det en av anledningarna till att inte skaffa en kökspanna..

Men att ha en vedspis att använda lite då och då tycker jag är perfekt

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 17 dec-12 kl 22:48 »
Men nog går min stora induktionshäll betydligt fortare att få varm än vår NorraHammar 627
Hos oss är induktion inget alternativ, då jag övertog en hel dröse kastruller och grytor när päronen byggde sitt hus och skaffade induktion... ;) Ved bär vi in i alla fall, då vi värmer huset med kökspannan, så det gör varken till eller från. För mig är det självklart att det ska in en vedspis, kosta vad det kosta vill. Frågan är mer om man kan rationalisera bort elspisen, då av platsbrist...

Ingen ide att försöka lätta upp stämningen med lite smileys här, det förstår man ju. Öppet krig.

Äsch, krig är det bara om man vill se det ;) Man får tycka olika! :)

Broberg

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 17 dec-12 kl 22:56 »
Hos oss är induktion inget alternativ, då jag övertog en hel dröse kastruller och grytor när päronen byggde sitt hus och skaffade induktion... ;) Ved bär vi in i alla fall, då vi värmer huset med kökspannan, så det gör varken till eller från. För mig är det självklart att det ska in en vedspis, kosta vad det kosta vill. Frågan är mer om man kan rationalisera bort elspisen, då av platsbrist...

Äsch, krig är det bara om man vill se det ;) Man får tycka olika! :)

Jo, med en bänkspis, fast den behöver sin plats i övergångsperioderna. På sommaren kan den stå på vedspisen. Dessutom blir de små ugnarna i dem varma så snabbt, att om man tänkt sig ha microvågsugn, så är det helt onödigt. Behövs inte bänkspisen alls under vintern, kan den ställas undan och ersättas av en sådan där en-platte-ström-häll, om man vill ha en strömplatta till morgonkaffet.

Skogsola

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 17 dec-12 kl 22:57 »
Det blir skräp framför en vedspis. Å andra sidan så blir det skräp av en kärnkraftsdriven elspis också. Fast inte precis vid spisen. :(

Malines här igen

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 17 dec-12 kl 22:58 »
Och nu har TS fått höra allas sidor. Det är faktiskt jättebra! :) Min mormor och min farmor är nästan lika gamla, båda vuxit upp och levt med vedspis, den ena älskar elspisen, den andra hatar den. Det kan vara olika utan att man tar åt sig så förbenat Ex. :*

Broberg

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 17 dec-12 kl 23:02 »
Det blir skräp framför en vedspis. Å andra sidan så blir det skräp av en kärnkraftsdriven elspis också. Fast inte precis vid spisen. :(

Jo, men det stannar ju där precis framför. Kanske en del småparvlar inte kan låta bli att ränna i det och vispa runt det i hela huset..

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 17 dec-12 kl 23:17 »
Jo, med en bänkspis, fast den behöver sin plats i övergångsperioderna. På sommaren kan den stå på vedspisen. Dessutom blir de små ugnarna i dem varma så snabbt, att om man tänkt sig ha microvågsugn, så är det helt onödigt. Behövs inte bänkspisen alls under vintern, kan den ställas undan och ersättas av en sådan där en-platte-ström-häll, om man vill ha en strömplatta till morgonkaffet.
Får se till att skaffa bättre kokplatta än förra gången då... När vi flyttade in här köpte jag en på ÖB, den höll en månad (och givetvis var kvittot borta med vinden... ::))... Sen köpte vi billig begagnad elspis på blocket. Funkar finfint, så visst kan man hitta vitvaror som håller!
Min erfarenhet so far är att det blir skräp i en gammal timmerkåk, oavsett vedeldning inomhus... Det var jävel att hålla rent här redan innan vi började elda. Rejält märkbar skillnad mot modärn kåk, eller halvmodärn lägenhet (ja, såna där med släta fina golv, och utan lera, jord och gräs utanför dörren..). Men ändå så enormt mycket mer livskvalitét! Enligt mig, säkerligen motsatsen, enligt nån annan! :)

gotthard

« Svar #97 skrivet: 18 dec-12 kl 08:29 »

Ja men det är lätt åtgärdat ;) Köp bara miljömärkt el, vi har andelar i vindkraft och får både bra (bättre...) el och bättre pris!! :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 18 dec-12 kl 08:36 »
Ja men det är lätt åtgärdat ;) Köp bara miljömärkt el, vi har andelar i vindkraft och får både bra (bättre...) el och bättre pris!! :)
Ja om man i vill förlita sig på el ja .Vedeldat fungerar alltid om man bara sköter underhållet.

LasseDalom

• -
« Svar #99 skrivet: 18 dec-12 kl 08:42 »
Det som talar mest emot veden är dock tiden. Den moderna människan har inte tid att vänta så länge som det krävs för att leda upp den och laga mat. Förr kanske mormor satt där och eldade, nu blir det "alternativmorsan" som måste hinna med detta mellan hämtningen av barnen, matning av djuren och distanskursen i ekologik odling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser