Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta elspisen med vedspis  (läst 24181 gånger)

fräsen

• Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #100 skrivet: 18 dec-12 kl 16:09 »
Det som talar mest emot veden är dock tiden. Den moderna människan har inte tid att vänta så länge som det krävs för att leda upp den och laga mat. Förr kanske mormor satt där och eldade, nu blir det "alternativmorsan" som måste hinna med detta mellan hämtningen av barnen, matning av djuren och distanskursen i ekologik odling.

eftersom alternativmorsan inte behöver varken sminka sig eller byta kläder så är tiden för spiständande intjänad ;)
Och tända i spisen tar, ja? 2 minuter kanske? Om man räknar lite högt..
Jag borde alltså ha massa tid över, dags för en kurs?
Här tänder även alternativfarsan ibland..

Existens!

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 18 dec-12 kl 16:25 »
Men det handlar ju inte bara om att tända i spisen. Det är ju ganska meningslöst om man sen lämnar den. Eldstaden är ju liten och kräver småved, som snart brinner upp, så en gång per halvtimme vill det väl till att lägga efter, om det ska hållas brinnande hela dagen.
Så, lite tillspetsat kan man ju säga att vedspisen är en fälla ( skriver inte kvinno- eftersom även en del män hålls i köket) som håller någon låst vid hemmet/köket/närområdet hela dagarna.
Förr var det ju aldrig ett problem, eftersom oftast frun i huset mycket riktigt spenderade sin tid till stor del i köket.

Är ju för övrigt samma sak med panna för uppvärmning. Förr hade vi ingen acc-tank, så det var att gå in från jobbet en gång per timme för att lägga efter i pannan, ännu oftare här i lilla huset med en liten panna.
Med modernare tider och andra krav som gjorde att man ville lämna gården ibland, så kom kravet på acc-tankar.

fräsen

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 18 dec-12 kl 17:03 »
Skulle jag hålla fyr i spisen hela dagen så skulle här bli som en bastu :P
Jag eldar till fruksotgröten och sen till middan, kanske lägger på några extra gånger om det är kallt.
Däremellan är jag på lönekneget.

eka

• Värmland
« Svar #103 skrivet: 18 dec-12 kl 21:13 »
Rensat tre sidor chattande. Inga påhopp utan mest OT. Försökt behålla allt som har med att grundfrågan att göra.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

W. B

• Danmark
« Svar #104 skrivet: 18 dec-12 kl 21:30 »
Lite trist att de bästa och snyggaste vedspisarna, de gamla svenska gjutjärns-spisarna och nytillverkade på samma förlagor, har så små eldstäder att man måste passa och mata dem hela tiden. 
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Skogsola

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 18 dec-12 kl 21:36 »
 För att de är byggda för matlagning och inte för uppvärmning.

tinna.m

• Skåne
« Svar #106 skrivet: 18 dec-12 kl 21:37 »
Lite trist att de bästa och snyggaste vedspisarna, de gamla svenska gjutjärns-spisarna och nytillverkade på samma förlagor, har så små eldstäder att man måste passa och mata dem hela tiden.

De som har omvänd förbränning håller fyr längre. Finns nya, finns begagnade, plan topp som är kokhäll. Finns i flera storlekar.
http://www.blocket.se/angelholm/Kamin_intrepid_2_43958671.htm?sa=1
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

W. B

• Danmark
« Svar #107 skrivet: 18 dec-12 kl 21:38 »
En bild på en önskevedspis med kastruller på, http://www.oskam-vf.com/OSKAM-VF-Bekkasinen_product_%20information.html. Har ingen aning om den verkligen funkar att laga mat på men en laddning ved ska räcka i upp mot 12 timmar och med en verkningsgrad på närmare 80% (enligt "googlefu") vore nåt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #108 skrivet: 18 dec-12 kl 21:42 »
http://www.oskam-vf.com/
Provar om din länk blev bättre här.
De kallas "snusburk" här, finns begagnade, såg en nyligen på Blocket.se,

W. B

• Danmark
« Svar #109 skrivet: 18 dec-12 kl 21:43 »
De som har omvänd förbränning håller fyr längre. Finns nya, finns begagnade, plan topp som är kokhäll. Finns i flera storlekar.
http://www.blocket.se/angelholm/Kamin_intrepid_2_43958671.htm?sa=1

Just de där stilarna är snygga spisar, men de ger ingen vibe av traditionalism tyvärr.

tinna.m

• Skåne

vindensbonig

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 18 dec-12 kl 21:49 »

W. B

• Danmark
« Svar #112 skrivet: 18 dec-12 kl 21:51 »
http://www.blocket.se/osby/Vedkamin__snusdosa__Gratis_leverans_44483592.htm?ca=23_5&w=1
Liten modell, litet pris  :)

Bra bild. Ser inge lämplig ut för matlagning, fotomontage eller annan modell på den bilden jag inte lyckades att länka.  :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 18 dec-12 kl 21:58 »
Men det handlar ju inte bara om att tända i spisen. Det är ju ganska meningslöst om man sen lämnar den. Eldstaden är ju liten och kräver småved, som snart brinner upp, så en gång per halvtimme vill det väl till att lägga efter, om det ska hållas brinnande hela dagen.
Så, lite tillspetsat kan man ju säga att vedspisen är en fälla ( skriver inte kvinno- eftersom även en del män hålls i köket) som håller någon låst vid hemmet/köket/närområdet hela dagarna.
Tja.. När jag lagar mat är jag inne i köket betydligt mer än en gång per halvtimma, trots att jag ännu bara har elspis.. Matlagning kräver oftast nån form av passning, och när matlagningen är klar stänger man av elspisen. Vedspisen låter man då lämpligen slockna?! :)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #114 skrivet: 19 dec-12 kl 13:03 »
Såg inget av det här eller slarvläste :-[

I gamla tiden böt man brännjärn i spisarna.  Gör man inte det mera?  Och var får man tag i dem? Det ligger drösar av utbrända  spisbrännjärn runt överallt i mitt gamla brukssamhälle.

Den spisen jag har idag saknar det där rucka-runt-gallret som gjorde att man fick ner sot och mindre glöd i sotlådan.  Är den finessen borta på alla nya vedspisar?

Och igen ingenstans om den gamla välkända gulemaljerade Agan som fanns i större bondkök.  I engelsk litteratur nämns dessa Agaspisar som statusmarkering.

Nu är jag lat och lägger upp frågor här först istället för att goggla  :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #115 skrivet: 19 dec-12 kl 13:06 »
Nu har jag läst hela tråden för att se nåt om hälsoaspekten.  Det är stor skillnad att komma in i ett kök med en uppvärmd vedspis.  Luftfuktigen  kanske är högre medans elburen värme är torr?  Det känns iaf för mig som en hälsokur med vedspisen igång.  Bra för luftrör och slemhinnor  känns det som.

Det skulle inte förvåna mig om det finns en hälsoaspekt på vilken ved som används också.  Tall o gran antiseptisk luftrenande björk syresättande?  Med tanke på kinesernas moxning för att värma punkter det här inte är så flummigt när det kommer till kritan?

Men eldning i vedspis ger sot och det kanske inte är så bra i längden. Belägg: har tagit mig ner genom lager på lager av målning och tapeter och sett.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Malines här igen

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 19 dec-12 kl 13:26 »
Brännjärn kan tillverkas om det är special eller köpas hos spisdetaljister.

impudicusson

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 19 dec-12 kl 13:42 »
Det skulle inte förvåna mig om det finns en hälsoaspekt på vilken ved som används också.  Tall o gran antiseptisk luftrenande björk syresättande?  Med tanke på kinesernas moxning för att värma punkter det här inte är så flummigt när det kommer till kritan?
Inomhus bara om du glömmer att ansluta spisen till skorstenen.

Luftfuktigheten ligger här trots vattengrytan på spisen omkring låga 26%.

Aline

• Västerbotten
« Svar #118 skrivet: 19 dec-12 kl 14:05 »

Å varför skulle det vara en fälla? Att vara i närområdet till sitt hem alltså? Då är det väl mer en fälla för alla som INTE kan vara i närområdet till sitt hem. Eller hur menar du. Jag förstår då rakt inte måste jag säga.

Är så less på detta med kvinnofälla hit och dit. HUR kan det vara en fälla att vistas i sitt eget hem mycket om man vill det? Om jag vill stå vid vedspisen och laga mat hela dagen så tar det hus i helvette. Men om gubben skulle jobba som murare och vara borta hela dagarna så "gör han ett bra jobb den där karl!". Nä fälla är när man tvingas göra något som man inte vill enligt mig. Om det sen är att stå vid vedspisen eller att mura eldstäder spelar ingen roll! Tror väldigt få människor sätter in en vedspis istället för elspisen om dom INTE vill vara hemma mycket.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 19 dec-12 kl 14:09 »
Såg inget av det här eller slarvläste :-[

I gamla tiden böt man brännjärn i spisarna.  Gör man inte det mera?  Och var får man tag i dem? Det ligger drösar av utbrända  spisbrännjärn runt överallt i mitt gamla brukssamhälle.

Den spisen jag har idag saknar det där rucka-runt-gallret som gjorde att man fick ner sot och mindre glöd i sotlådan.  Är den finessen borta på alla nya vedspisar?

Och igen ingenstans om den gamla välkända gulemaljerade Agan som fanns i större bondkök.  I engelsk litteratur nämns dessa Agaspisar som statusmarkering.

Nu är jag lat och lägger upp frågor här först istället för att goggla  :-[
AGA spisarna var väll främst för gas och koks tror ja .

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 3 användare
Staem, Trulsa, Liz

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser