Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta elspisen med vedspis  (läst 24263 gånger)

vindensbonig

• Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #60 skrivet: 17 dec-12 kl 11:24 »

Dessutom är det ju precis som andra redan skrivit en säkerhetsrisk att elda inne i huset, på flera sätt.  Ska man resonera så då ska man heller inte elda överhuvudtaget inne  kanske inte ens ha el inne allt har ju en potentiell risk .

Broberg

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 17 dec-12 kl 11:36 »
Det kan bli att man dröslar lite med aska och ved precis framför spisen, fast där ska inte några ungar eller djur hålla till ändå. Och sen tar det ju väldigt mycket tid i anspråk att sopa upp det...

Ved bär man i täta korgar eller 20-liters murarspänner, om man inte vill att vedskräp ska trilla ut. Vid uraskning behöver man heller inte vara så våldsam att askan yr i hela rummet. Man tar det nätt.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #62 skrivet: 17 dec-12 kl 11:40 »
Något som jag tror inte kommit fram i tråden är ju att om man vill vara självförsörjande även med matlagningsmöjligheten, ja då är ju vedspis det givna valet i vårt klimat, och med tanke på forumets inriktning så känns ju det som ett starkt vägande skäl. I övrigt håller jag väl med om diverse för- och nackdelar som kommit upp i forumet.

För egen del betjänar vedspisen mig åtminstone från september till maj med komplement av en lös induktionsplatta för sommaren, men det händer att jag använder vedspisen även kyligare sommardagar. Och som sagts ovan, har du skapligt finkluven ved så handlar det faktiskt bara om 5-10 minuter för att ha spisen tillräckligt varm för matlagning.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #63 skrivet: 17 dec-12 kl 11:42 »
Till matlagning vid strömavbrott och vintertid om det tänds. Inte som ensam spis vår-vinter-höst. Avställningsyta när den inte är varm.
Fördelen med smalspis är nog att det går att få upp högre temperatur. Men barnspisen kan jag ha kvar merparten av vedutrymmet under.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 17 dec-12 kl 11:44 »
Det kan bli att man dröslar lite med aska och ved precis framför spisen, fast där ska inte några ungar eller djur hålla till ändå. Och sen tar det ju väldigt mycket tid i anspråk att sopa upp det...

Ved bär man i täta korgar eller 20-liters murarspänner, om man inte vill att vedskräp ska trilla ut. Vid uraskning behöver man heller inte vara så våldsam att askan yr i hela rummet. Man tar det nätt.
Skälv har ja en tunna inne med  ved i som ha hämtar ved i men en säcka kärra  då slipper man springa flera gånger det täcker hela dagsbehovet  och inge skräp blir det häller på det viset

Halte

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 17 dec-12 kl 11:47 »
Jag satt och klurade häromdagen. Vitvaror håller ju inte så ofta många dagar över garantitiden, vilken är ett år eller två.
Säg med tur håller spisen tre eller fyra år. Jag hoppas kunna bo på min gård minst 50 år till vilket gör att jag kan komma att köpa 12 :o spisar innan jag lämnar över till nästan generation. Kostnaden på detta kan man ju bara spekulera i men 8-10000 kronor styck är väl ingen större ovanlighet i pris för spis. Dessutom är det ju köksfläkten som heller inte verkar hålla något längre än spisen.

Om man i stället byter ut spisen mot en modernare vedspis, och ev gör en gammaldags typ fläktkåpa(vet inte vad det heter ;D). En spis som går att köpa reservdelar till, komplettera med en eller två gasolplattor att ha vid behov om man av någon anledning inte eldar(ex vid sjukdom eller om man har husvakt). Det känns som det vore en mer hållbar lösning.
Fördelarna som jag kan se är ju att det ska hålla längre, bli mindre kostnader och framförallt mindre irritationsfaktor. Men hur funkar det i praktiken. Jag vill egentligen har en lite modernare som är lättare att hantera, även för den som inte är så pigg på en vedspis, och kanske smälter in mer än en riktig traditionell vedspis.
Ge mig gärna tips på modeller som ni tycker är bra, hur det funkar hos er och vad har ni för för och nackdelar med att bara ha vedspis?
Min morfar kör på alla tre varianter.. Han har förvisso en gammal vedsips men ändå. Han har då en vedspis, samt en spis med en två gasolplattor och en elplatta, ganska smidigt att kunna välja efter behov.

Som någon skrev, det blir jäklar så skitigt med vedeldning inomhus.. I alla fall om man eldar konstant.

Broberg

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 17 dec-12 kl 11:52 »
Skälv har ja en tunna inne med  ved i som ha hämtar ved i men en säcka kärra  då slipper man springa flera gånger det täcker hela dagsbehovet  och inge skräp blir det häller på det viset

Ja det fungerar säkerligen bra det också om planlösning och höjd på huset inte gör det för bökigt.

Här är en sån "vedvagga" inbyggd i köksinredningen, bredvid spisen. En rätt stor, så är den fylld räcker det ett par dagar. Vid kakelugnen står en kopparhistoria som också rymmer ved för två dagar. Fast man får ju springa några gånger med korgen för att fylla upp...
« Senast ändrad: 17 dec-12 kl 13:20 av Lopt »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 17 dec-12 kl 11:56 »
Fast SÅ jäkla farligt skitigt vet jag inte om det blir. Bodde i ett rum och kök (med vedspis som eldades varje dag) med min stora tös och min hund, och inte fan var det vedhantering och aska som skitatde ner värst.

Som sagts innan, bär man i täta korgar, tunnor eller papperskassar är det faktiskt inte så farligt alls.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 17 dec-12 kl 11:57 »
Smalspis om det bara är till nöds, en riktig om den ska användas till matlagning oftare än en gång om året.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 17 dec-12 kl 12:00 »
Ja det fungerar säkerligen bra det också om planlösning och höjd på huset inte gör det för bökigt.

Här är en sån "vedvagga" inbyggt i köksinredningen, bredvid spisen. En rätt stor, så är den fylld räcker det ett par dagar. Vid kakelugnen står en kopparhistoria som också rymmer ved för två dagar. Fast man får ju springa några gånger med korgen för att fylla upp...
Oki .Tycker det fungerar bra behöver ju inte lyfta tunnan det är ju bara att rulla upp den på trappan och in på sin plats vid spisen  lite snö drar man väll in men men man slipper all bös i från korgar mm
« Senast ändrad: 17 dec-12 kl 12:09 av mummrick »

char

• Vad ska man göra när kojan är klar?
    • Gästrikland
« Svar #70 skrivet: 17 dec-12 kl 14:02 »
Nu har jag inte kollat om ngn annan redan har nämnt detta men den största nackdelen med vår vedspis är att ugnen tar sån lång tid att få varm. Man får lära sig att planera lite: ett par olika långkok uppe på spisen och brödbak i ugnen samtidigt...

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 17 dec-12 kl 14:27 »
Mycket glädjande att läsa allas erfarenheter av att laga mat på vedspis... :) Att det ska in en vedspis i köket när det blir dags att bygga kök, det är givet, men funkar det så bra som det beskrivs, så kanske vi kan klara oss med en kokplatta till.. Vore enormt skönt att kunna spara in den platsen som elspisen tar upp, då köket lär bli rätt litet (tänker bygga tillbaks ett utrivet kallskafferi).... Jag ser dock gärna fler tips på vilken modell på vedspis som är kuligast att satsa på, då det i vårt fall blir till att införskaffa en..

christelle

• Blekinge
« Svar #72 skrivet: 17 dec-12 kl 15:00 »
Tycker det verkar vara en hel del fördelar med vedspis även förutom den höga mysfaktorn, i alla fall om man har tillgång till egen ved? Sitter här nu och önskar livet ur min icke utslitna elspis så vi kan börja leta efter en liten lagom vedspis eller kombi ved/el på något sätt  :-[
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 17 dec-12 kl 17:35 »
jag har en kökspanna på 25 kw, lohberger, vattenmantlad, jag lagar nästan all mat på den vintertid, samtidigt som den värmer vatten och element. när man eldat en stund är ugnstemperaturen 125 grader, o ändrar sig ytterst marginellt. nog den bästa investering jag gjort
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Rosten

• Närke
« Svar #74 skrivet: 17 dec-12 kl 18:00 »
Det man måste tänka på när man skall montera in en vedspis är att man också måste ha en godkänd skorsten.
Har man en gammal skorsten som man inte använder just nu så kommer sotaren att upplyse en om att man måste renovera skorstenen innan montering av spis så man kan besiktiga eldstaden.
I vårt fall så satt tydligen spisen för nära väggen också för att vara godkänt.

Nytt kompositrör inklusive montering gick på ca 10 000:- med rotavdrag.
Sotarens kostnade för två provtryckningar tillkommer.

fräsen

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 17 dec-12 kl 18:53 »
håller med Lopt, Malines o mummrik, inte skitar vedeldningen ner ngt särskilt, förrutom just vid själva spisen. En liten borste kan man ha intill om man är känslig.
Nä, barn o katter står för betydligt mer nedsmutsandet.
Att kapa, klyva o stapla ved är ett rent nöje, oerhört mediativt.

Just idag kokas potatis på spisen.
18:05 kom jag hem, tände i spisen, skalade och klöv potatis som jag la i 3 liters grytan med 2 liter vatten. ca 18:30 kokade det upp så det stod härliga till..
Helst använder jag gjutjärnsgryta men hade ingen tillhands ikväll.
Känns inte som nån överdriven tid, hade jag haft potatisen skalad så hade det ju gått bra mkt fortare.

samtidigt steg tempen i köket med dryga 3 grader..

Existens!

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 17 dec-12 kl 18:59 »
Det är lite intressant att det skapas två läger som håller stenhårt på ved eller el... :)

fräsen

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 17 dec-12 kl 19:06 »
Det är lite intressant att det skapas två läger som håller stenhårt på ved eller el... :)

Jag kör både och.
Men att påstå att vedeldning skulle skräpa ner, det är bullshit.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 17 dec-12 kl 19:12 »
Hade oxå kört både och om det funnits nån vedspis i det här huset. Nu får jag hållas med att bli förlamad om elen går. Har varken vatten, värme eller kokmöjligheter utan elström här. :(

joel123

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 17 dec-12 kl 19:21 »
Jag kör både och.
Men att påstå att vedeldning skulle skräpa ner, det är bullshit.

beror väll på hur man gör det, men jämfört med en elspis så blir de ju faktiskt skräp (aska) från en vedspis... sen vad man anser är "skräpigt" är ju personligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 3 användare
Nulf, matematiker, Lynell41T

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser