Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta elspisen med vedspis  (läst 22586 gånger)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #40 skrivet: 16 dec-12 kl 11:45 »
Fungerar den som panna oxå?
nix ser ut som en Huskvarna en sån där emaljerad fast den är mycket bättre än en Huskvarna.  då ja kan få mer koncentrerad värme på en platta eller bara ugnen typ

Broberg

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #41 skrivet: 16 dec-12 kl 17:18 »
Ja, inte fan tar det 45 minuter att koka upp kaffe från kall spis. Från man tänder är det väl lika som att göra det på strömspis med järnplattor ungefär.

Har en Norrahammar 25. Superbra spis.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #42 skrivet: 16 dec-12 kl 17:58 »
Vill man klara sig helt utan el kan man använda sparspis på sommarhalvåret, annars kommer man som sagt långt med kokplatta. Bakar gör man med fördel under vinterhalvåret.

gästen

  • Inlägg: 37
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #43 skrivet: 16 dec-12 kl 18:23 »
Ja, inte fan tar det 45 minuter att koka upp kaffe från kall spis. Från man tänder är det väl lika som att göra det på strömspis med järnplattor ungefär.

Har en Norrahammar 25. Superbra spis.


Ja ungefär så är det, vill man vara riktigt snabb med kaffe så är det bara att lyfta ut ringarna och sätta dit kokkärlet direkt på elden, då har du kaffe på under 5 minuter om man nu skall ha så jäkla bråttom. Använd rätt ved också. En vedspis i köket alstrar inte mycket värme, det är inte meningen. Är spiskåpan bortmonterad så stannar såklart mer värme kvar inomhus, men är murstocken som den skall vara så stiger det mesta av värme ut genom imkanalen i kåpan, för er som är oroliga för extra mycket värme sommartid. Har man egen ved så ger jag tusan i om det kallas energislöseri, betydligt värre är att producera el av kärnkraft till kaffe iaf. Har aldrig behövt någon elspis under de senaste 15 åren. Bättre att köpa sig en vattenkokare eller kaffebryggare om man är en inbiten sådan kaffedrickare.

Broberg

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #44 skrivet: 16 dec-12 kl 18:31 »
Ex Då kam man ha som ja hade det en spis ute på verandan försommar bruk det svåra är ju att lära sig elda rätt vid typ bakning grytorna kan man ju reglera värmen på genom att flytta dom inte för ja bakar men däremot så gör ja ofta gratänger och ja tycker det fungerar bra.

Här är en extra järnspis, plus härd och redig bakugn i källaren. Det eller ett separat uthus med dito utrustning var en vanlig lösning här nere. Även att den stora bakugnen, när den är i köket, är placerad i väggen, så att själva ugnen är utomhus var vanligt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #45 skrivet: 16 dec-12 kl 19:58 »
Alltså det tar mer än fem minuter att koka kaffe på el så ni menar i så fall att det går snabbare med eld? Eller kanske jag går med i AK... :-[
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Existens!

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #46 skrivet: 16 dec-12 kl 20:00 »
Vi får väl helt enkelt göra ett test, och spela in med video. Koka upp 1 liter vatten från kall spis. Med el, resp ved.  :) Ok att det bli en rätt trist film..

Broberg

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #47 skrivet: 16 dec-12 kl 20:02 »
Alltså det tar mer än fem minuter att koka kaffe på el så ni menar i så fall att det går snabbare med eld? Eller kanske jag går med i AK... :-[


Ska man göra sådana jämförelser måste man ha samma mängd kaffe. Skrev visserligen själv att det inte tar 45 minuter, men jag tror inte många kokar 30 liter eller nåt i stöten..

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #48 skrivet: 16 dec-12 kl 20:09 »

Ska man göra sådana jämförelser måste man ha samma mängd kaffe. Skrev visserligen själv att det inte tar 45 minuter, men jag tror inte många kokar 30 liter eller nåt i stöten..
Kanske ryms max 1 liter vatten i kaffepannan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #49 skrivet: 16 dec-12 kl 20:11 »
för några helger sedan så skulle vi hugga ved och tända en brasa och på denna steka ett ägg.
Denna manöver tog 5 minuter. 
Skall jag tända en liten brasa och koka kaffe på min storkittel så tar det nog 10 minuter innan kokkaffet är drickbart.
Vilket säkerligen inte skiljer sig så mycket från elvarianten. Vill man fuska lite så plockar man bort ringarna så dom inte behöver värmas upp först.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #50 skrivet: 16 dec-12 kl 20:20 »
Kaffet tar några minuter men blir röd om nosen när jag tänker på hur lång tid stora rödbetor tar på tar på tal  om att spara energi,  och nu det där med risgrynsgröt     :-[ :-[ :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

pyromanen

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #51 skrivet: 16 dec-12 kl 20:33 »
På vintern kanske vedspisen ändå är på, då är det väl jättesmart att laga mat här, men sommartid!? När man inte vill ha nån mer värme i köket än det redan är!?då är det väl änddå lite smidigare med el.
Här stod en elspis i huset när jag köpte det år 2000. Gissningsvis från sent 70-tal. Den används varje dag och funkar finfint. Min man har bytt ut en av kokplattorena som la av (hittade en likadan spis i en kompis uthus som blev reservdelar).

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #52 skrivet: 16 dec-12 kl 21:33 »
Har också både el och vedspis och föredrar vedspisen, men när det ska vara noga med temp å stektid osv så använde jag elspisen i början, det tog dock bara någon månad innan jag hade lärt mej den såpass väl så att elen ersattes nästan helt med vedspisen.. Tar liite längre tid att koka upp stora grytor tycker jag, men inte mycket.. små kastruller går lika snabbt som på elspisen men då är elspisen snabb i jämförelse med alla andra elisar jag tidigare ägt..

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #53 skrivet: 16 dec-12 kl 21:58 »
Vi får väl helt enkelt göra ett test, och spela in med video. Koka upp 1 liter vatten från kall spis. Med el, resp ved.  :) Ok att det bli en rätt trist film..
det tog nio minuter att koka upp min panna på elhäll - 9 dl vatten och kaffesump. har dock ingen film som bevis men två vittnen :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

joel123

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #54 skrivet: 16 dec-12 kl 22:11 »
det är ju skillnad på elspisar och elspisar (ibland även skillnad mellan plattorna på en och samma spis)... även på vedspisar och vedspisar.. likaså kastruller eller va man nu ska koka kaffet i...

ta bort ringarna/plattorna eller va de heter på vedspisen å sätt dit en alu kaffe panna så borde de väll gå snabbt:P
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 22:16 av joel123 »

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #55 skrivet: 17 dec-12 kl 09:06 »
Nu har jag timat.
Från vedinlägg till varm spis med grötgrytan påställd tog det 10 minuter.
Gröten i sig tog 6 minuter att koka.
Sen tog det ytterligare 5 minuter att lägga upp gröten och lägga i äpple, torkad frukt, mjölk, bära fram osv....
Nu hör det till saken att vi har en rökgasfläkt så draget i spisen är nog mycket högre än i vanliga fall.
Sen är det en modern spis med häll, dvs inga ringar man kan ta bort.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #56 skrivet: 17 dec-12 kl 09:11 »
Vi har satt in en Bolinder bredvis elspisen.
Kostade 1500 skr, mura in rökrör i befintlig skorsten var lite klurigt.
Har gått flera veckor nu utan att elspisen använts.
Förvånansvärt fort som man kan börja steka/koka.
Har bakat i den också men det tar tid.
Älskar den.

Sebastian

gotthard

  • Inlägg: 152
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #57 skrivet: 17 dec-12 kl 11:14 »

Till trådstartaren, som inte verkar ha erfarenhet av vedspis, vill jag dela min största "överraskning" när det gäller vedspis. Vi har bott i fem år i ett hus som värms enbart med lokala eldstäder, i köket en äldre smalspis med kokplatta. Innan vi flyttade hit hade vi bara haft "myseldningseldstäder".

Det jag inte visste var hur mycket jobb det är med själva veden: såga/köpa, kapa, klyva, slänga in i vedbod, bära in i huset, ha ståendes i huset, aska ur.... osv. En del av jobbet ska göras VARJE dag, halva året.

Det jag heller inte visste var hur mycket det skräpar ner, både av veden och askan. Halva året känns huset invändigt täckt av ett lager extradamm.... med småbarn och djur inne som gärna hjälper till att sprida skräpet blir det inte bättre..... Aska och sot är ju också ganska ohälsosamt. Just skräpandet och smutsigheten är faktiskt mitt största argument MOT vedspis, det tar liksom aldrig slut.

Dessutom är det ju precis som andra redan skrivit en säkerhetsrisk att elda inne i huset, på flera sätt.

Lycka till med ditt val!

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #58 skrivet: 17 dec-12 kl 11:19 »
En fråga till er med större erfarenhet än mig av vedspisar.
Jag skull gärna installera en vedspis som komplement till elspisen och det bästa stället att ha den på är enbart 37 cm brett. Ska jag då satsa på en hög smalspis eller den sk. barnspisen?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #59 skrivet: 17 dec-12 kl 11:21 »
Det beror på hur du ska använda den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 5 användare (1 dolda)
Stengrim, gronesmyg, Sundance, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser