Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta elspisen med vedspis  (läst 22519 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #20 skrivet: 16 dec-12 kl 08:35 »
Vi har en vanlig elspis och en liten smal vedkamin med platta i köket, som bara används vid strömavbrott och kraftig kyla - vi satte in den efter Gudrun då vi fick laga mat på ett stinkande spritkök. Jag vill ha mitt kaffe rätt omgående på morgonen och skulle aldrig kunna tänka mig att behöva spänta ved, göra eld och vänta på att värmen i kaminen (om jag inte var tvungen förstås) ska få kaffet att koka. Förutom att det är bekvämt med elspis så går allt oxå betydligt fortare med matlagningen speciellt sommartid då du inte behöver ha vedspisen igång för värmens skull. Har du ingen elspis måste du elda inne även sommartid och det kan bli rätt svettigt med matlagningen.
Dock finns ett stort plus med vedspisen - den har max mysfaktor.
En kombispis el/ved har vi funderat på men de är rätt dyra och så länge allt fungerar känns det lite onödigt att byta.
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 09:27 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #21 skrivet: 16 dec-12 kl 09:00 »
Som sagt: kokplatta eller bänkspis när det är sommar är ett bra tips. Men nya spisar ger inte så mycket strålvärme som äldre, så de funkar bättre på sommaren.

Späntar stickor gör man givetvis i förväg.

Huggorm

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #22 skrivet: 16 dec-12 kl 09:50 »
Jag har bänkspis och kamin med kokplatta. Den elektriska är nog trots allt bättre, jag får bara riktig värme på kaminen när jag eldar ordentligt. Småbrinner det bara räcker det inte för matlagning. Däremot går det utmärkt att även koka stora kastruller potatis på bänkspisen

Om jag kan, så använder jag helst kaminen. Då spar man någon kilowatt ström  ;D

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #23 skrivet: 16 dec-12 kl 10:12 »
I ett självhushållshem så tycker jag att en bra ny vedspis är att föredra, för då har man ändå tid och energi att vänta lite på att den blir varm!
Vi köpte en ny vedspis för några år sen, vet inte märket, men den har fungerat jätte bra och den är väldigt värmeeffektiv så det tar inte lång
tid att få upp värmen!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #24 skrivet: 16 dec-12 kl 10:22 »
I ett självhushållshem så tycker jag att en bra ny vedspis är att föredra, för då har man ändå tid och energi att vänta lite på att den blir varm!
Vi köpte en ny vedspis för några år sen, vet inte märket, men den har fungerat jätte bra och den är väldigt värmeeffektiv så det tar inte lång
tid att få upp värmen!
Hur lång tid tar det på ett ungefär? Blir det inte svettigt sommartid? Ingen här som har en kombi och kan delge lite information?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsola

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #25 skrivet: 16 dec-12 kl 10:30 »
 Sitt morgonkaffe kan man med fördel laga till i en elektrisk bryggare under tiden man tänder i vedspisen.  När man fått eld så avnjuter man sitt kaffe medan man värmer fötterna emot bakugnen.
 Sommartid så är en elektrisk bänkspis bra när man inte har nytta av spillvärmen. Kombispisar antar jag är svindyra och som de flesta kombigrejor, inte bra till någonting.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #26 skrivet: 16 dec-12 kl 10:40 »
Sitt morgonkaffe kan man med fördel laga till i en elektrisk bryggare under tiden man tänder i vedspisen.  När man fått eld så avnjuter man sitt kaffe medan man värmer fötterna emot bakugnen.
 Sommartid så är en elektrisk bänkspis bra när man inte har nytta av spillvärmen. Kombispisar antar jag är svindyra och som de flesta kombigrejor, inte bra till någonting.
hmm, men lite av vitsen var väl att inte använda el? Dessutom är inte bryggkaffe vidare gott ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #27 skrivet: 16 dec-12 kl 10:54 »
Varför skall man svara på inlägget när du ändå inte vill ha någon annan åsikt än du redan har?
Precis som många andra så har även jag vedspis och en elspis i köket.
Då kan man se dom få fördelarna som finns med vedspisen. Men tydligen så vill du inte höra om alla nackdelar som finns.
Jo jag skrev ju för att jag vill höra vad andra tycker men jag blev bara förvånad att så många var för elspisen ;D
Jag hör gärna om nackdelarna, vilket jag sett ett helt gäng i den här tråden. Det enda jag motsatte mig var att jag ändå tror att elspisen har taskig hållbarhet.   ;)

Nu gör jag ett knapplån och svarar lite i allmänhet till alla.
Detta med strålningsvärmen sommartid är ju helt klart något jag inte tänkt på, det jag skulle vilja ha är ju någon av de modernare vedspisarna som man koplar på radiatorerna och som ger minimalt med strålningsvärme. I dag har jag heller ingen fungerande murstock utan ett rör vilket gör att ev värme försvinner upp.
Skulle inte en sån modell gör det mer drägligt än en äldre spis?

Och att det skulle ta tid att få den klar för matlagning, eldar man inte hela dagen när man är hemma? Sen är jag inte ute efter något som är jätte enkelt, snarare något som är funktionssäkert och billigt(i drift, inte i inköp).
Att det inte är Lättare än att vrida på ett vrede på elspisen, det förstår jag faktiskt ;D

Kaffe problemet har jag tack och lov inte, de gångerna det bjuds på kaffe är när det kommer besök och då blir det i den elektriska kokaren.
Tack allihop för era inlägg, jag tar gärna emot fler förslag och ideer. Både för och emot.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #28 skrivet: 16 dec-12 kl 10:56 »
Hur lång tid tar det på ett ungefär? Blir det inte svettigt sommartid? Ingen här som har en kombi och kan delge lite information?

Hur lång tid det tar har jag ingen sådär jättebra uppfattning av kanske runt 45 min(?) när det är halv kallt!
Det beror på hur modern vedspis man har, på min nya kan man reglera hur mycket värme man vill ha. Men på sommaren så blir det ju lite varmt ändå med tanke på att det strålar ut en del värme oavsett. Men har man fönsterna öppna och om man har en någorunda sval kåk så blir det nog inte så besvärligt varmt!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Skogsola

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #29 skrivet: 16 dec-12 kl 11:01 »
hmm, men lite av vitsen var väl att inte använda el? Dessutom är inte bryggkaffe vidare gott ;)

En kaffebryggare är rätt eleffektiv. Men har man inte tillgång till el alls så är det ju inget att fundera på.

fräsen

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #30 skrivet: 16 dec-12 kl 11:08 »
Jag har både elspis och vedspis.
Elspisen har vi just bytt, den var 12 år och alla plattor fungerade inte längre så när svärmor o svärfar skulle byta ut sin 3 år gamla mot en häll så tog vi glatt emot deras.

Nackdelen med vedspisen är att ugnen är väldigt liten i våran.
Annars går det fort o lätt att koka upp morgongröten på ved.
Jag brukar tända i spisen innan jag går till djuren på morgonen. Det man ska se till är att ha rätt ved, barrved som klyvs rätt smått. Stickor blir det massor när man klyver ved, det är inget man behöver stå o klyva enkom för.
Det är utmärkt, och billigt!, att köpa svalle/bakar till vedspisen.
Så här års använder jag mest vedspisen, tycker det är trevligare och går minst lika fort som elspis.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #31 skrivet: 16 dec-12 kl 11:12 »
Den stora fördelen med gammal vedspis (utan vattenmatel) tycker jag är att det blir varmt snabbt. Den värmer upp luften i väldigt kvickt medans pannan och det vattenburna systemet tar betydligt längre tid att få upp farten. Sen är väl även jag lite dålig på att laga mat. Blir mest att koka upp saker och värma glögg. Ska vedspisen vara varm hela dagen får man hålla sig inne större delen av dagen. De brinner ut fort och svalnar kvickt.

Existens!

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #32 skrivet: 16 dec-12 kl 11:12 »
För att spetsa till det hela kan man ju säga att det är ett enormt slöseri med energi att elda i en spis på sommaren för att laga lite mat och samtidigt vara tvungen att öppna fönster för att bli av med överskottsvärmen .  Ingår inte att spara energi i självhushållning?  Och jodå, jag är uppvuxen med vedspis, men jag vet också vilken välsignelse mamma tyckte det var med den elektriska.  Det var ju inte så mycket romantik på den tiden att vara låst i köket dagarna i ända för att hålla en lagom fyr i spisen om det skulle bakas.  Jag tror inte att jag vid ett enda tillfälle sett henne välja vedspisen framför den elektriska när hon skulle baka. 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #33 skrivet: 16 dec-12 kl 11:23 »
45 minuter är lång tid för en koffeinist som redan i samband med insomnadet ser fram emot morronkaffet - brukar gå efter tidmingen medan kaffet kokar upp på en hällspis som är minst 12 år gammal och där bara nedre ugnsluckan havererat - att grejerna bara håller tills garantitidens slut är nog mest en myt. även om det händer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #34 skrivet: 16 dec-12 kl 11:26 »
Ex Då kam man ha som ja hade det en spis ute på verandan försommar bruk det svåra är ju att lära sig elda rätt vid typ bakning grytorna kan man ju reglera värmen på genom att flytta dom inte för ja bakar men däremot så gör ja ofta gratänger och ja tycker det fungerar bra.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #35 skrivet: 16 dec-12 kl 11:29 »
Vi har både en vedspis och en "supermodern" spis med varmluftsugn och induktionshäll.

Fördelar elspisen: Snabb!, Stabil temperatur i ugnen, lätt att hålla ren. Har man gammaldags elplattor är reservdelarna billiga.

Fördelar vedspisen: Trivselfaktorn! Fungerar även vid strömavbrott. Bra för långkok då maten ska sjuda länge. Billigt om man har egen skog.

Nackdelar vedspisen: Både aska och ved skräpar ner. Svår att göra ren om det kokar över. Kräver sotning. Kräver kunskap för att inte bli farlig (soteld och hantering av aska). Vissa reservdelar kan vara hopplösa att få tag på. Saknas standarder för mått vilket innebär krångel vid installation eller byte.
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 11:32 av Strajder »

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #36 skrivet: 16 dec-12 kl 11:30 »
45 minuter är lång tid för en koffeinist som redan i samband med insomnadet ser fram emot morronkaffet - brukar gå efter tidmingen medan kaffet kokar upp på en hällspis som är minst 12 år gammal och där bara nedre ugnsluckan havererat - att grejerna bara håller tills garantitidens slut är nog mest en myt. även om det händer.
Ja det låter mycket tror mitt tar från där ja tänder till kaffet är klart max 20minter

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #37 skrivet: 16 dec-12 kl 11:32 »
Ja det låter mycket tror mitt tar från där ja tänder till kaffet är klart max 20minter
Det låter klart bättre - vad har du för märke eller utförande på den?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #38 skrivet: 16 dec-12 kl 11:34 »
Det låter klart bättre - vad har du för märke eller utförande på den?
En gammal kokumsspis

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #39 skrivet: 16 dec-12 kl 11:41 »
En gammal kokumsspis
Fungerar den som panna oxå?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 3 användare
Berberis, Häggblomma, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser