Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får rivna av jakthund  (läst 7089 gånger)

magnusT

• Småland
Får rivna av jakthund
« skrivet: 13 nov-12 kl 10:47 »
I lördags blev 9 av våra 40 finulls tackor rivna av en jakthund.
2 hade köttsår som behövde veterinär, och en fick avlivas då ena bakbenet var nästan av bitet.
Resten hade lättare rivmärken.
Hundägaren gick med på att betala veterinären, men hur gör man med tackan som fick avlivas?
Vad är en tacka värd?
Ska detta anmälas?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Får rivna av jakthund
« Svar #1 skrivet: 13 nov-12 kl 10:58 »
Intressant fråga som jag också skulle vilja ha svar på.

Det är klart att du ska ha ersättning för den döda tackan. Alltid svårt att veta hur mycket, men man kan ju börja med vad det kostar att köpa en ny?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

wallraff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 nov-12 kl 11:01 »
Eftersom ni verkar ha kommit överrens om ersättning och hundägaren tagit sitt ansvar så anser jag inte att det behöver anmälas.

Snabb googling ger vid handen att en finullstacka går för i runda svängar 1200 kr, antagligen ex moms så det kan du gott kräva.

Sedan tycker jag att du skall prata med ägaren om att träna hunden med era får och lära den att ge fan i tamdjur. Hundägaren verkar ju trots allt vettig i det att han erkände och verkar ta sitt ansvar. Någon timmes jobb kommer att få hunden på andra tankar när den ser får i framtiden, visst kan det krävas till synes rätt hårda tag på hunden men det spar antagligen framtida lidande vilket alla har glädje av.

kurt

« Svar #3 skrivet: 13 nov-12 kl 11:09 »
Ja, det är ju skillnad på varg och hund, hade det varit en varg så hade ni fått 2500 kr i stället

http://gd.se/nyheter/ockelbo/1.5228960-kvinna-far-2-500-for-vargdodat-far

vindensbonig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 nov-12 kl 11:13 »
I lördags blev 9 av våra 40 finulls tackor rivna av en jakthund.
2 hade köttsår som behövde veterinär, och en fick avlivas då ena bakbenet var nästan av bitet.
Resten hade lättare rivmärken.
Hundägaren gick med på att betala veterinären, men hur gör man med tackan som fick avlivas?
Vad är en tacka värd?
Ska detta anmälas?
Låt han betala fulla värdet plus lite till  det ska kosta att ha dåligt tränade hundar .

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 nov-12 kl 12:05 »
Låt han betala fulla värdet plus lite till  det ska kosta att ha dåligt tränade hundar .

Det tycker jag med!!!

1200 + moms för en ungtacka,annars mer om hon förväntas få 2 lamm nästa lammning....
Varför ska du inte ta betalt?

Om han kommer billigt undan lär han sig ingen läxa. Vem som helst kan slänga upp en tusing men är det frågan om mer pengar brukar det börja svida...oavsett om man har råd eller ej.

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 13 nov-12 kl 12:10 »
Sedan tycker jag att du skall prata med ägaren om att träna hunden med era får och lära den att ge fan i tamdjur. Hundägaren verkar ju trots allt vettig i det att han erkände och verkar ta sitt ansvar. Någon timmes jobb kommer att få hunden på andra tankar när den ser får i framtiden, visst kan det krävas till synes rätt hårda tag på hunden men det spar antagligen framtida lidande vilket alla har glädje av.

Håller inte med wallraff.

Det är inte fårägarens ansvar att se till att hundägaren dresserar sin hund att låta bli får. Det är inte ens säkert att hundägaren ifråga är särskilt duktig på att dressera hund. Han kände väl till att det fanns får i det område han avsåg jaga i ??

Ska verkligen dessa får som blivit jagade behöva stå ut med mer stress ? Vad skulle det kunna ställa till med ?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 nov-12 kl 12:26 »
Undrar faktiskt var för det bara ska kosta det minimala värdet  på ett djur  det är ju stor skillnad på att ha ett tiotal mot kanske hundra eller mer då det blir känslomässigt på ett annat vis  . Och vem av gör värdet  för ett djur ?

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #8 skrivet: 13 nov-12 kl 12:53 »
kanske kan du få reseersättning också om såna får finns långt bort (vi är tex den enda i kommunen som jag vet om som har gotlandskaniner så skulle en avelskanin dödas av en jakthund skulle det bli dyrt för oss annars)
vi har då rablat upp hur många kaniner och höns vi har, att dom är renrasiga (dvs dyra) och bara går att få tag i långt bort (dvs dyrt att hämta) i avskräckande syfte för jägarna härikring  ;D

wallraff

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 nov-12 kl 14:46 »
Det är inte fårägarens ansvar att se till att hundägaren dresserar sin hund att låta bli får. Det är inte ens säkert att hundägaren ifråga är särskilt duktig på att dressera hund. Han kände väl till att det fanns får i det område han avsåg jaga i ??
Självklart är det inte fårägarens ansvar. Men man kan ändå vara hjälpsam och förebygga framtida problem när man blir varse ett. Det är i alla fall min livsfilosofi.

Citat från: zeina66 link=topic=144902.msg1370467#msg1370467 date=135280500
Ska verkligen dessa får som blivit jagade behöva stå ut med mer stress ? Vad skulle det kunna ställa till med ?
[/quote
Blir fåren stressade av detta tränar man hunden fel. Det man gör är såklart att så fort hunden visar minsta intresse för fåren greppa hunden i nackskinnet och trycka ner den ordentligt i backen. Upprepa ett par tre gånger så fattar vilken normalintelligent hund som helst. Tar i värsta fall en timme. Min potentiellt skarpa jakthund bevärdigar knappt tamdjur en blick efter denna behandling.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 13 nov-12 kl 15:11 »
[quote author=zeina66 link=topic=144902.msg1370467#msg1370467 date=135280500
Det man gör är såklart att så fort hunden visar minsta intresse för fåren greppa hunden i nackskinnet och trycka ner den ordentligt i backen. Upprepa ett par tre gånger så fattar vilken normalintelligent hund som helst. Tar i värsta fall en timme. Min potentiellt skarpa jakthund bevärdigar knappt tamdjur en blick efter denna behandling.
[/quote]

Varför skulle man behöva trycka ner hunden i backen för att få den att förstå?! MEN, jag är ingen hundexpert, har inte ens hund, å det var inte det tråden handlade om... sorry.  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

wallraff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 nov-12 kl 15:50 »
Varför skulle man behöva trycka ner hunden i backen för att få den att förstå?!

Det får hunden att fatta snabbt. Men det skall gå fort, att hålla hunden nedtryckt länge är ju bara elakt. Tänk på hur tiken uppfostrar sina valpar så ser du konceptet. Den köttbulleuppfostran som används på många kurser funkar öht inte på min terrier, det är ett som är säkert.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #12 skrivet: 13 nov-12 kl 15:55 »
Att träna en hund med att trycka ned den är väl lite i överkant.. några tjurskallar kan säkert behöve detta men man kan väl börja med lite snällare metoder och se om de räcker..

vad gäller att stressa fåren.. man kan träna hunden på ett ordentligt avstånd... tex 50m eller till och med 100m.. och utanför hängnet till att börja med..

när hunden (kopplad) vet att den inte får rusa på från så långa avstånd kan man gå närmare..
Då bör hunden gå lungt och fint med matte/husse och inte skrämmas  ;)
Vill det anfalla igen så har man tränat för lite på det längre avståndet.. backa och jobba mer.

Vanlig ren lydnadsträning i att gå fot och lite vanliga sitt/ligg övningar med bibehållen focus på föraren..
Mutor går fint att använda. När hunden sticker mot fåren.. använd ett kraftigt NEJ eller annat förbudsord.
Eftersom hunden är kopplad så lyckas den inte..(om den inte drar omkull föraren och kommer lös förståss  :o ..)

"en terrier" brukar snarare bli hetare om man trycker ned den.. om man inte är blixtsnabb.. de brukar svara bättre på att förlora markkontakten .. stadigt grepp om nackskinnet och en hand runt magen och lyft..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 13 nov-12 kl 16:16 »
Det skulle vara intressant att veta vilken ras av jakthund som gör en sådan sak.
De flesta jakt-raser har väl inte som uppgift att döda sitt byte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #14 skrivet: 13 nov-12 kl 16:24 »
[quote author=zeina66 link=topic=144902.msg1370467#msg1370467 date=135280500
Det man gör är såklart att så fort hunden visar minsta intresse för fåren greppa hunden i nackskinnet och trycka ner den ordentligt i backen. Upprepa ett par tre gånger så fattar vilken normalintelligent hund som helst. Tar i värsta fall en timme. Min potentiellt skarpa jakthund bevärdigar knappt tamdjur en blick efter denna behandling.

Varför skulle man behöva trycka ner hunden i backen för att få den att förstå?! MEN, jag är ingen hundexpert, har inte ens hund, å det var inte det tråden handlade om... sorry.  ::)
Du har faktiskt rätt. Intelligenta självjagande raser som huskies skiter fullständigt i om jag så skulle misshandla den med ett basebollträ.

Håller inte med wallraff.

Det ligger i livdjurets ägares intresse att det inte händer igen. Jag ställer gärna upp på att träna med höns, förhoppningsvis räddar det en höna någonstans med den hunden.

« Senast ändrad: 13 nov-12 kl 16:26 av Gronavagen »

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #15 skrivet: 13 nov-12 kl 16:32 »
Det skulle vara intressant att veta vilken ras av jakthund som gör en sådan sak.
De flesta jakt-raser har väl inte som uppgift att döda sitt byte.
Alla hundar kan göra detta bara de blir "taggade". Se på tjejen i Norrtälje som blev biten av två alaskan malamute, de avlas på att gilla människor, men i jaktsituationen så såg de henne som ett byte.

*en som vet vad jag har i kopplet*

vindensbonig

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 nov-12 kl 16:39 »
Alla hundar kan göra detta bara de blir "taggade". Se på tjejen i Norrtälje som blev biten av två alaskan malamute, de avlas på att gilla människor, men i jaktsituationen så såg de henne som ett byte.

*en som vet vad jag har i kopplet*
Hopp det är inte min erfaren het av   malamutter dom kan va väldigt tjuriga   och vaktiga   har  bekanta som har och har haft sådana  och det är i grund och boten en jakt hund .

kanka

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 13 nov-12 kl 16:54 »
I fjol fick jag en tacka så svårt riven att vi avlivade den direkt.
2500:- fick hundägaren betala för det.
Till saken hör ju också att fåren glömmer inte en sån händelse, så i år har jag haft mina får inomhus
under jaktdagarna bara för att de inte ska behöva vara oroliga.

Det bästa sättet att träna så att de verkligen "minns det" är enligt mina
erfarenheter att hundägaren promenerar med hunden i koppel där det finns elstängsel.
Vid intresse så låter ägaren helt enkelt hunden gå fram mot fåren så att den får känna av strömmen.
Hunden kopplar då ihop fåren med den obehagliga elstöten.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 13 nov-12 kl 17:00 »

Det bästa sättet att träna så att de verkligen "minns det" är enligt mina
erfarenheter att hundägaren promenerar med hunden i koppel där det finns elstängsel.
Vid intresse så låter ägaren helt enkelt hunden gå fram mot fåren så att den får känna av strömmen.
Hunden kopplar då ihop fåren med den obehagliga elstöten.
Effektivt, även om jag inte egentligen stödjer det att tillfoga djur smärta. :) Men skulle göra så om jag inte hittar en annan lösning.

Hopp det är inte min erfaren het av   malamutter dom kan va väldigt tjuriga   och vaktiga   har  bekanta som har och har haft sådana  och det är i grund och boten en jakt hund .
Ja, de är jakthundar (de ska kunna fixa egen mat åt sig själva när man är på tur). Men de ska se människor som vänner/ det bästa som finns.

Jag är ju faktiskt slädhundförare. 8)
« Senast ändrad: 13 nov-12 kl 17:04 av Gronavagen »

kanka

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 13 nov-12 kl 17:14 »
Effektivt, även om jag inte egentligen stödjer det att tillfoga djur smärta. :) Men skulle göra så om jag inte hittar en annan lösning.

Den smärta hunden får är nog väldigt liten i sammanhanget mot vad fåret får utstå vid bitskador.
Föredrar själv strömstöten mot ett hundbett.

Vi har ju elstängsel för att för att hålla tamdjuren inne i hagen och andra utanför.
Problemet med hundar är ju att de är inte så försiktiga av sig så de rusar rakt igenom
och hinner då inte känna av strömmen.
Har sett flera fall där hunden inte är att dugg intresserad av fåren så länge ägaren finns i närheten,
just för att den förknippar nejet med ägaren och inte med fåren.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser