Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plast kopplingar vatten  (läst 10552 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
Plast kopplingar vatten
« skrivet: 12 nov-12 kl 07:43 »
vad tycker ni om PEM-plastkopplingar istället för mässing

Pris skillnaden är cirka 50:- plast 250:- mässing för ett vanligt t-kors

Ahlman

• Uppland
SV: Plast kopplingar vatten
« Svar #1 skrivet: 12 nov-12 kl 08:22 »
Är det sommarvatten eller liknande så ledningen ligger ovanpå marken kan väl plastkopplingar duga.
Ska det grävas ned permanent eller kopplas i en källare med risk för vattenskador så är Buelco mässingkopplingar mera säkert.

hen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 nov-12 kl 08:47 »
Igentligen vet jag ju det... Får körs plast just nu och invänta lite kulor

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 nov-12 kl 08:50 »
Jag har nyss grävt ner en plastkoppling, det skall bli spännande att se vid tjällossningen i vår om den fortfarande är tät  ;D

hen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 nov-12 kl 08:52 »
Inköps ställe?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 12 nov-12 kl 08:57 »
Jag har haft både läckande buelco-kopplingar och plastkopplingar. Di där med blåa åtdragningsringar tål förvånansvärt mycket stryck.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 nov-12 kl 08:59 »

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 nov-12 kl 08:59 »
Jag grävde ner en vattenledning 2002 som skarvades med plastkopplingar.. Inga problem hittills iaf.

Jag har en koppling i brunnen som flyger isär med nåt års mellanrum. Det är en sån kombinerad mässing och plast,( asdyr ) där man skruvar åt en plastmutter som klämmer runt slangen. En rörmokare påstår att dom är engångs-  , dvs tar man isär kopplingen så ska man sätta dit en ny plastmutter.

Har alltid plastkopplingar i lagården och liknande och har aldrig haft några problem med dom. Billiga, lätta att få täta, och verkar hålla bra.
Men en röris lär du aldrig få som har den åsikten.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 12 nov-12 kl 09:05 »
Nej, för det är mycket roligare att ha 200% påslag på en buelco för 100kr än på en plastkoppling för 30kr.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 nov-12 kl 09:09 »
På musselodlingen där jag jobbade hade de en cistern för havsvatten, tror den var på 50 kubik. I botten var det ett antal hål där det var inskruvat plastkopplingar, jag tror de var på 50 eller 60mm. När jag skulle koppla in vatten till den nya hallen de byggde så var jag där och bröt i grejerna, och det visade sig att de där plastkopplingarna hade blivit sköra av solen. En knäckte sig, och det var lite av en överraskning av att få den vattenstrålen mitt i bröstet. Trots att det bara var självtryck från fem meters höjd gav den grova diametern ett enormt flöde. Så mitt tips är att undvika direkt solljus i längre perioder. Jag tror det är värre än att ha dem under jord.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #10 skrivet: 12 nov-12 kl 09:45 »
Det är absolut nåt att tänka på. De flesta plaster påverkas ju av solen.

hen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 12 nov-12 kl 13:24 »
Biltema nästa då :)

Markus

• -
« Svar #12 skrivet: 06 dec-12 kl 22:55 »
PRK kopplingar är helt klart värd sina pengar skulle aldrig montera nån annan skit i mitt hem. Sen så är det riktiga gänger tex r25 som man kan skruva i direkt i kopplingen= kanon bra :D

hen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 13 dec-12 kl 19:44 »
PRK vad är det och var köper vanlig dödlig det? Köpte "skit" kopplingarna funkat bra hittils

trädman

« Svar #15 skrivet: 19 dec-12 kl 22:40 »
PRK är dyra och bra. Beulco (stavning?) är kanske t o m bättre. Båda har funnits länge och är väl beprövade. Fördelen med dessa är som jag ser det att det inte finns några gummitätningar som åldras. I fallet PRK är det "engångsmuttern", som i o f s är i plast, som skär in i slangen respektive pressas mot en konisk yta som tätar. I Beulco är det slangens insida som tätar mot mässing, vilket också känns ganska långsiktigt, kanske t o m bättre än PRK.

Plastkopplingarna tror jag dock inte heller är dåliga. De har också funnits länge och används även i större VA anläggningar, typ kommunalt vatten osv. En fördel med plastkopplingarna är att de tål ganska stora dragkrafter, vilket kan vara bra om det sker sättningar eller annat. Jag gräver glatt ner plastkopplingar och använder dem även i ladugård etc och ligger inte sömnlös. Mina äldsta är nu över 10 år och de fanns långt innan dess. Den del som jag känner störst "oro" för är gummitätningens åldrande. För kallvatten och monterad i ständigt mörker (under mark) tror jag dock det finns förutsättningar att den ska överleva länge.

Markus

• -
« Svar #16 skrivet: 29 dec-12 kl 00:28 »
http://www.tahydronics.com/sv/produkter-och-losningar/expert-system-components/kopplingar/klamringskopplingar-och-kopplingar-for-plastror/prk/

Tryck på den översta pdf filen så står det vilka storlekar som finns, kanske skulle vart tydligare och skrivit att det är invändiga gänger som jag syftade på i prk.

Tex om man ska ha en ventil på änden av slangen, vi säger att det är en 1¨slang. Så är det bara att skaffa en rak prk 25 skarv, dra på slangen, skruva ur den andra plast konan och lina i en 1¨utvändigt gängad ventil.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 29 dec-12 kl 23:58 »
Just PRK koppling var det här på ingånde vatten. Tyvärr gick den sönder med grävning och krångel som följd.
Jag bytte till en klämringsvariant med stödhylsa, ännu dyrare men kändes väldigt solid.
Nu är de tydligen inte så väldigt vanligt förekommande så jag är inte säker på märket men det kan ha varit Vatette.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Markus

• -
« Svar #18 skrivet: 30 dec-12 kl 00:36 »
Bättre än Vattete finns nog inte. Men är nog inte så vanligt på pem slangar, bara kopplingen är typ godkänd och monterad enligt tillverkarens anvisningar så spelar det nog egentligen ingen roll vilken koppling man köper :)

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #19 skrivet: 30 dec-12 kl 09:20 »
De här har jag använt till kornas vattensystem http://www.grene.com/shop/action/category_12000_-12_-323_-31691_-1034G-13898_Kopplingar
smidiga och tåliga  :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser