PRK är dyra och bra. Beulco (stavning?) är kanske t o m bättre. Båda har funnits länge och är väl beprövade. Fördelen med dessa är som jag ser det att det inte finns några gummitätningar som åldras. I fallet PRK är det "engångsmuttern", som i o f s är i plast, som skär in i slangen respektive pressas mot en konisk yta som tätar. I Beulco är det slangens insida som tätar mot mässing, vilket också känns ganska långsiktigt, kanske t o m bättre än PRK.
Plastkopplingarna tror jag dock inte heller är dåliga. De har också funnits länge och används även i större VA anläggningar, typ kommunalt vatten osv. En fördel med plastkopplingarna är att de tål ganska stora dragkrafter, vilket kan vara bra om det sker sättningar eller annat. Jag gräver glatt ner plastkopplingar och använder dem även i ladugård etc och ligger inte sömnlös. Mina äldsta är nu över 10 år och de fanns långt innan dess. Den del som jag känner störst "oro" för är gummitätningens åldrande. För kallvatten och monterad i ständigt mörker (under mark) tror jag dock det finns förutsättningar att den ska överleva länge.