Jag har rätt så stor erfarenhet av terräng/offroadkörning i lite olika bilar.
Den jag gillar bäst är Suzuki SJ/Samurai.
Väldigt enkla okomplicerade bilar, och har faktiskt inte lyckats köra sönder något mekaniskt på dom, trots vilda satsningar både uppför, och nerför

Trots att dom är odiffade original så tar dom sig fram SJUKT bra i skogen! MEN dom är väl inte så jättekul att åka motorväg med...

Det bullrar och låter kan jag lova, för att inte tala om motorvarvet.
Vitara gillade jag inte lika mycket, för ombonat för min smak

Cherokee och Grand Cherokee är helt okej också, men sörplar bensin som en annan sörplar öl på Lördagen, och så är dom stora och klumpiga, och dessutom Amerikanska, och Amerikanare kan ju inte bygga bilar.
Lada Niva´n såldes av fort som attans, har väl inget positivt alls att säga om den...
Har testat en del andra bilar också, och slutsatsen är att även om det är odiffat, dvs den driver på ett framhjul och ett bakhjul, så blir det osannolik skillnad mot en 2WD/1WD bil.
Edit: För några dagar sedan så åkte jag i en Hyundai Galloper (Gammal Mitsubishi Pajero)
Och den tog sig utan vidare fram i ca 30cm snö på oplogad grusväg med tillhörande uppförsbackar.
Man åkte riktigt skönt i den, men den blir lätt ansträngd över 100km/h.
Vet inte hur mycket bränsle den dricker, men det här var en 2.5TDi så jag tror inte att den är allt för törstig.