Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa begagnad 4WD. Rekommendationer?  (läst 25102 gånger)

Brasa

• Västmanland
SV: Köpa begagnad 4WD. Rekommendationer?
« Svar #20 skrivet: 11 nov-12 kl 21:20 »
De problem jag har varit inblandad i på Jeep Cherokee har varit dels slangar mellan automatlåda och oljekylare som har gått sönder (oarmerade gummislangar av tvivelaktig kvalitet med presskopplingar i ändarna), och dels att det inte är så roligt att byta drivremmen för generator, vattenpump mm (en poly-V-rem som går runt alla möjliga och omöjliga remskivor, spännrullar mm).
Ett gott råd till den som köper en sådan bil är att byta oljekylarslangarna (såga sönder presskopplingarna och sätt dit oljebeständig armerad gummislang av god kvalitet med vanliga slangklammer) och den där remmen under ordnade förhållanden innan det blir akut.
Som på alla andra amerikanska bilar så får man finna sig i småfel - elfel, plastbitar som ramlar av, allmänt skrammel osv, men grovsmidet brukar fungera.

Då kan man köpa en grand cherokee för dom har rör i mellan i stället för slang.
Förespråkar inte Amrekanska bilar på grund av dålig kvalitet i övrigt
Ja vad ska vi börja?

donderboss

• -
« Svar #21 skrivet: 11 nov-12 kl 21:22 »
land rover defender ,ifrån 84 och frem er en mycket solid bil ,och ganske behagelig at kører , bra motor ,lett at finde spareparts , den fåes i olika motore ,der er en v8 ,som er vældig tørstig ,en 2,5 , som er en vældig solid motor ,men inte hurtig ,en 2,5 turbo ,som man nok skal unvike ,en 200 tdi ,som er bar ,en 300 tdi som ochså er bra , der er kommit nogle nyere med andre motor ,men då er prisen over det som du sat som grænse.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 nov-12 kl 21:24 »
Då kan man köpa en grand cherokee för dom har rör i mellan i stället för slang.
Förespråkar inte Amrekanska bilar på grund av dålig kvalitet i övrigt
Men den har en V8 som antagligen är ännu törstigare än sexorna

Xoot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 nov-12 kl 21:27 »

Behöver inte vara.. :)

Hade en Atos för ett par år sen. Körde mycket fodersäckar inne i den och i branta backar.
Kort och gott hade jag full gas nästan överallt men körde ändå under tillåten hastighet.

Den drog faktiskt 1,5L/mil ungefär.

"Full gas kan dra mer med liten motor än vad halv gas gör med stor motor"

Brasa

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 11 nov-12 kl 21:29 »

Den jag hade för några år sedan hade en 4,0liters rak 6a som var allt annat än snål
Ja vad ska vi börja?

Strajder

• Aspegården
« Svar #25 skrivet: 11 nov-12 kl 21:38 »
Opel Frontera. Diesel som drar 0,8 liter/mil. Inkopllingsbar 4WD med lågväxel. Diffbroms.
Opel Frontera 4x4 [www.plakys.lt]

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #26 skrivet: 11 nov-12 kl 22:09 »
Mina erfarenheter av en VW Passat (synkromodellen) med friktionsdäck utan kedjor är att djupare lössnö än 30 cm ska man inte ge sig ut i. Visserligen fastnar man inte om man är van, men det går inte att styra för den flyter. Blötsnö ska man inte köra djupare än max ca 15-20 cm. Efter övning går snödrivor att passera som går över motorhuven om de inte är mer än max 3-4 meter långa och man har lagom styrfart. En liknande min (årsmodell 2000) kostar 15-20 000 kr och då är det inte ett felfritt exemplar.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 12 nov-12 kl 21:58 »
Japansk diesel pickup skulle jag föreslå.
Har haft en king cab (som ramen rostade av på)och en Mitsubishi L200.
L200 var faktiskt behaglig att åka i och tar sig fram riktigt bra,elektrisk diffspärr i bakaxeln.
Har man bara koll på rosten så är det riktigt bra bilar.Tycker jag.
Mvh anders

Brasa

• Västmanland
« Svar #28 skrivet: 13 nov-12 kl 08:47 »
King Cab rasar motorer å växelådor på så aka dig för dom
L200 har så dålig kvalitet att det är ingen som vill ha dem visst det blir billiga priser men man orkar inte med dom
Ja vad ska vi börja?

Carlsson

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 13 nov-12 kl 19:10 »
Nu ska jag, tack vare tips från Brasa här i tråden, titta på inte mindre än fyra Suzuki Grand Vitara inom loppet av två dagar! Årsmodellerna är 98 och 00. Ingen bil kommer med dubbdäck, utan med friktionsdäck eller allrounddäck, någon har endast sommardäck. Vid snörik vinter, bör jag väl räkna med att komplettera med dubbdäck? Kostnad för det?

Och automat eller manuell? Åsikter?

Förstabilen och nybliven körkortsinnehavare, därav alla frågor... 

Huggorm

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 nov-12 kl 19:59 »
Dubbdäck är bra på is, men i snö går friktionsdäck lika bra

Automat är kanske bekvämare, men förbrukar också mera bränsle

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #31 skrivet: 13 nov-12 kl 20:07 »
Du skall helst ha dubbat men friktionsdäck fungerar.
Ta en sväng till biltema och komplettera med snökedjor så kommer du fram på alla underlag.
Automat skulle jag föredra men skall du dra tungt så kan den spöka, men det är inget fel på en manuell.

Och när du väl har skaffat dig terrängbilen så ta dig till en terrängträff nära dig.  Brändåsen i din närhet har snäll terräng mot bilen men kan vara besvärligt nog.
Då får du känna på bilen och titta på vad man kan göra med en  fyrkrafsare. Tänket du får där har du enorm nytta av på vägen.
http://www.offroad-trailer.com/index2.html
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #32 skrivet: 13 nov-12 kl 20:16 »
Jag rekommenderar verkligen dubbdäck - särskilt om du kör på små vägar som varken sandas eller saltas. Min Honda CR-V tar sig fram utan större problem på oplogade vägar, snön är inte mitt problem. Det jobbiga är isen - när det är blankis och backigt och svängig - inte kul! Bra dubbdäck tycker jag är superviktigt! Kostar mellan 1000-1500 kr/st beroende på kvalitet.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

lillfarmarn

• Småland
« Svar #33 skrivet: 14 nov-12 kl 21:23 »
Är det bara framkomlihet som räknas så är nog faktiskt Pajero att föredra,  generation två har luftdriven diffspärr i bakaxeln och spärrbar mittdiff
vilket eliminerar den så förtretliga diagonalspinnen
bilen saknar förvisso nästan all form av axelflex men ovanstående motverkar detta rejält
(har en själv som plågas rejält på offroadträffar)

tinna.m

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 14 nov-12 kl 21:44 »
Med snökedjor och terrängträning kommer man långt, som Skogsvilde säger.
Med bakhjulsdriven 240 och friktionsdäck har jag kört problemfritt( nåja, kommit fram) där fyrhjulsdrivet dubb fastnat.
Körteknik är av betydelse. Snökedjor är en suverän problemlösare.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 14 nov-12 kl 21:47 »
Med bakhjulsdriven 240 och friktionsdäck har jag kört problemfritt( nåja, kommit fram) där fyrhjulsdrivet dubb fastnat.

Det där med markfrigången är ett problem med många nyare. 240:ina är har bättre än många av dagens modernitétsskit.

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #36 skrivet: 14 nov-12 kl 21:52 »
Subaru Forester, tycker jag du ska kolla på!

Sambon har en jeep grand cherokee och den tar sig fram nästan överallt men drar massor av bensin!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #37 skrivet: 14 nov-12 kl 22:18 »
En 245 med bra lass o bagaget och rätt person bakom ratten ....
Har haft en Chevrolet S10 4wd den ålade sig fram överallt ,fastnade aldrig trotts många konstiga vägval.
« Senast ändrad: 14 nov-12 kl 22:24 av Klipparn »
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Brasa

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 14 nov-12 kl 23:27 »

Jo det finns ju både dåliga däck å dåliga 4wd bilar en kombo med en dålig låssas 4wd å dåliga däck så tror jag att du kommer längere men det skiljer extremt i drivförmåga med en bil med låsbar mellandiff mot en 2wd bil.
ta min land cruiser som ett ex den klarar väll en 25cm kall snö på plant underlag i 2wd men i 4wd ca 1m kall snö å det är med samma däck
Ja vad ska vi börja?

Marben

• Bohuslän
« Svar #39 skrivet: 15 nov-12 kl 02:31 »
Audi A6 Quattro kan jag rekommendera, har haft en 2,6l i 4år varav 2 var snövintrar. Fantastisk bil. Bor backigt och kunde ta mig fram när de flesta inte kunde, hade inte kedjor eller speciella däck, vanliga dubbdäck. Fastnade dock en gång på platt väg då jag körde för fort och surfade upp på snön och blev hängandes med 30 cm packad blötsnö under bilen och hjulen i luften....Hade dock klarat mig upp för backarna strax innan. Har nu V70 AWD men den är inte lika bra. Har även Chevrolet s10 4x4 med 4,3l sexa. Tar sig fram fantastiskt men drar 1,4l/mil men är i övrigt väldigt trevlig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser