Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa begagnad 4WD. Rekommendationer?  (läst 25125 gånger)

Brasa

• Västmanland
SV: Köpa begagnad 4WD. Rekommendationer?
« Svar #40 skrivet: 15 nov-12 kl 08:45 »
Här är en film där bästa vännen kör upp för en o-plogad backe förra vintern backen är så brant att bitvis har dom asfalterat för att vägen ska stanna kvar på sommaren
nalo

Den som fixar den backen vintertid med en bakhjulsdriven bil eller nån awd audi/honda eller dyligt kan få mig att köpa en sån bil för det går inte.
Det står en awd volvo på gården den är värdelös i snö & har haft en audi Rs4 sen förut den hade diffbromsar överallt även den går under värdelös på oplogat.
2wd volvos har jag haft högvis av dom går inte fram alls där får man va glad om man kommer av gården med spelar ingen roll vare sig det är för däck eller vad det är för last (Visst snökedjor men alvarligt hur kul är det?)
Ja vad ska vi börja?

Halte

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 15 nov-12 kl 08:57 »
Ska man han en billig bil enkom för att ta sig uppför svåra backar så är väl Lada Niva ett alternativ..
Efter vad jag har förstått bra framkomlighet i terräng men där i ligger väl också det samlade positiva om den om man vill ha en bekväm bil att åka i på väg.

Huggorm

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 15 nov-12 kl 09:05 »
Ingen som minns de gamla reklamfilmerna där audi kör uppför backhoppningsbanor? Visserligen plogat, men brant är det

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #43 skrivet: 15 nov-12 kl 09:16 »
En bra Niva är inte helt odräglig som landsvägsbil heller, den som är van vid Volvo 140 och andra bilar av den generationen finner sig utan vidare i att köra Niva till vardags.
Men den svaga punkten med Niva, åtminstone nyare sådana, är kvalitetsbrister. ALLT går sönder ständigt och jämnt och de flesta inbitna Nivaägare verkar meka mer än de kör med sina bilar.  De äldsta exemplaren från tidigt 80-tal verkar ha hållit ihop bättre än senare modeller, på dem var det egentligen bara rosten som var ett stort problem.
Man ska komma ihåg att även en relativt ny Niva är i grunden en 70-talskonstruktion och rostskydd, krocksäkerhet och sånt är inte ett dugg bättre än på en Fiat från 70-talet.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #44 skrivet: 15 nov-12 kl 11:56 »
Här är en film där bästa vännen kör upp för en o-plogad backe förra vintern backen är så brant att bitvis har dom asfalterat för att vägen ska stanna kvar på sommaren
nalo

Den som fixar den backen vintertid med en bakhjulsdriven bil eller nån awd audi/honda eller dyligt kan få mig att köpa en sån bil för det går inte.
Det står en awd volvo på gården den är värdelös i snö & har haft en audi Rs4 sen förut den hade diffbromsar överallt även den går under värdelös på oplogat.
2wd volvos har jag haft högvis av dom går inte fram alls där får man va glad om man kommer av gården med spelar ingen roll vare sig det är för däck eller vad det är för last (Visst snökedjor men alvarligt hur kul är det?)

den kisen är bra mycket duktigare än den normale norrlandsföraren enligt min mening.

@Halte och
En bra Niva är inte helt odräglig som landsvägsbil heller, den som är van vid Volvo 140 och andra bilar av den generationen finner sig utan vidare i att köra Niva till vardags.
Men den svaga punkten med Niva, åtminstone nyare sådana, är kvalitetsbrister. ALLT går sönder ständigt och jämnt och de flesta inbitna Nivaägare verkar meka mer än de kör med sina bilar.  De äldsta exemplaren från tidigt 80-tal verkar ha hållit ihop bättre än senare modeller, på dem var det egentligen bara rosten som var ett stort problem.
Man ska komma ihåg att även en relativt ny Niva är i grunden en 70-talskonstruktion och rostskydd, krocksäkerhet och sånt är inte ett dugg bättre än på en Fiat från 70-talet.

Det stämmer bra det där. En Niva med grövre däck som är 29-30" ligger och flåsar betydligt häftigare och nyare bilar i nacken. 
Tyvärr har Torbjörn rätt i att dom kräver mycket kärlek men med en del brickor och aktier i gänglåsningsmarknaden så sparar man in en del problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #45 skrivet: 15 nov-12 kl 21:44 »
Jag har en mazda B2600 som behöver lite lack, några svetspunkter och en ny växellåda, 2000kronor och den är din.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Vargerik

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 15 nov-12 kl 22:43 »
Ska man ta sig uppför en backe med snö så är markfrigång och fäste det man ska kolla på innan 4WD. Hade en gång en Saab 900 med apdubbade, smala däck som tog sig fram sjukt bra.

Brasa

• Västmanland
« Svar #47 skrivet: 15 nov-12 kl 23:38 »
den kisen är bra mycket duktigare än den normale norrlandsföraren enligt min mening

Jo han är helhjärtad yrkes chaffis som kör minst 50mil om dagen 5 dagar i veckan (Han kör testbil på småvägar) sen därimellan är han ledig så han kan köra bil tex upp på berg eller så far man till island eller nått annat roligt
Man blir skadad av å köra så man söker naturen då
Ja vad ska vi börja?

Broberg

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 15 nov-12 kl 23:40 »
Varför säljer de inte den store Lada Nivan i Europa?

Brasa

• Västmanland
« Svar #49 skrivet: 15 nov-12 kl 23:59 »
Varför säljer de inte den store Lada Nivan i Europa?

Finns även i swe
Ja vad ska vi börja?

Broberg

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 16 nov-12 kl 00:06 »

Brasa

• Västmanland
« Svar #51 skrivet: 16 nov-12 kl 09:03 »
Ok?

Tror det är nån firma i hoting som säljer den som är 5 dörrars
Ja vad ska vi börja?

hatte

• Uppland
« Svar #52 skrivet: 16 nov-12 kl 16:57 »
Suzuki Samurai!
 1,9 liters Peugeot motor= 0,6-0,7l. diesel. För 30 000:- borde du kunna hitta ett bra ex. Brukar sällan rosta i ramen, problemet brukar vara sparklådorna. Kanske inte världens bästa bil för långfärd, men en lång backe inga problem!!!
Hatte

RastlösRotlös

• Uppland
« Svar #53 skrivet: 13 feb-13 kl 00:56 »
Jag har rätt så stor erfarenhet av terräng/offroadkörning i lite olika bilar.
Den jag gillar bäst är Suzuki SJ/Samurai.
Väldigt enkla okomplicerade bilar, och har faktiskt inte lyckats köra sönder något mekaniskt på dom, trots vilda satsningar både uppför, och nerför :)
Trots att dom är odiffade original så tar dom sig fram SJUKT bra i skogen! MEN dom är väl inte så jättekul att åka motorväg med... :) Det bullrar och låter kan jag lova, för att inte tala om motorvarvet.
Vitara gillade jag inte lika mycket, för ombonat för min smak :)
Cherokee och Grand Cherokee är helt okej också, men sörplar bensin som en annan sörplar öl på Lördagen, och så är dom stora och klumpiga, och dessutom Amerikanska, och Amerikanare kan ju inte bygga bilar.
Lada Niva´n såldes av fort som attans, har väl inget positivt alls att säga om den...

Har testat en del andra bilar också, och slutsatsen är att även om det är odiffat, dvs den driver på ett framhjul och ett bakhjul, så blir det osannolik skillnad mot en 2WD/1WD bil.

Edit: För några dagar sedan så åkte jag i en Hyundai Galloper (Gammal Mitsubishi Pajero)
Och den tog sig utan vidare fram i ca 30cm snö på oplogad grusväg med tillhörande uppförsbackar.
Man åkte riktigt skönt i den, men den blir lätt ansträngd över 100km/h.
Vet inte hur mycket bränsle den dricker, men det här var en 2.5TDi så jag tror inte att den är allt för törstig.
« Senast ändrad: 13 feb-13 kl 01:15 av RastlösRotlös »

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #54 skrivet: 13 feb-13 kl 07:16 »
Jag tycker att både fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift är rejält överskattat! Med framhjulsdrift, bra däck och antispin klarar man det mesta! Detta säger jag som fd skotarförare, dvs kört mycket på små oplogade leriga vägar. Fyrhjulsdrivna pickuper var standard i början på 90-talet, körde själv en King Cab, men numera har många firmor Caddy, och det funkar lika bra!

Själv kör jag en Citroen C5 med justerbar markfrigång, vilket är guld när det är mycket snö. Hemma har vi en ganska kraftig backe, ca 20% lutning, som jag ska uppför med ensilage- balar på släpet.  Är det dåligt väglag lägger jag på kedjorna, det tar mindre än tre minuter ( Biltemas kedjor är kanon!) så har jag garderat mig mot obehagliga överraskningar. Bilen är dessutom fantastiskt bekväm att åka med. Däremot saknar den ju helt den k*k- förlängarfaktor som stora Suvvar dras med....
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser