Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Momsfråga  (läst 16976 gånger)

tommy f

• Gäst
Momsfråga
« skrivet: 26 okt-12 kl 10:33 »
Hejsan!

Här kommer ytterligare en fråga om det här med att lyfta moms osv. :)
Vi köpte en liten gård på 3,2 hektar fördelat på skog, betesmark och en snutt trädgård (1400kvm) som vi håller på att renoverar för fulla muggar.
Vi hade tänkt oss att ha getter på gården, stora funderingar på allmogegetter, för sällskap, slyröjning och kanske få lite killingar.
Så det är mycket som ska byggas och köpas till gården, allt ifrån motorsågar, traktor, bygga ligghall, "sjukstuga" för ev sjuka getter, traktorskjul, garage, göra hagar, dra nya vägar till hagar, gräva ur diken på betesmarker, bygga en till mindre "lada" för höförvaring osvosv..
Så då slog det oss om det här med att kunna lyfta ev moms på det till gårdsbruket, har förståt att man lär ha runt 500 timmer per år (inga problem där)
och att efter fem år kunna redovisa runt 30k i inkomst, så frågan är väll till er med lite erfarenhet utav gethållning om det kan inbringa så att man på någe vis får det till 30k per år?
Eller är det bara å sikta helt på hobby nivå?
Hade ju vart skönt å kunna få lite ekonomisk "hjälp" nu när man ska starta upp allt å även slippa bygglov på byggnader som ska tillhöra djurhållningen (om ja förståt det rätt?)
Vi jobbar båda 100% med "vanliga" jobb också och tänkte även fortsätta med detta.
Är helt novis på området så får be om ursäkt om det anses som dumma frågor.. :)

Mvh Tommy

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Momsfråga
« Svar #1 skrivet: 26 okt-12 kl 11:21 »
Hej, roligt att ni köpt en gård.

Jag läser din fråga som om du blandat ihop begreppen en del. Om er gård (fastighet) är klassad som närings/jordbruksfastighet kan ni alltid kvitta momsen
på det som rör näringen, oavsett hobby eller vinstsyfte. Detta gäller såklart ekonomibyggnader etc. men inte bostaden (men det brukar ju köpas lite extra spik
till ladan ändå...)

Det du pratar om gällande fem år och femhundra timmar om året är nog möjligheten att samköra näringsgrenen med inkomst av tjänst (löneinkomst). Det innebär
att du har möjligheten att dra av underskott på gården mot inkomster i form av lön. På så vis kan du låna skatten på din lön de första åren för att investera
i näringen. Detta innebär ju att du inte heller har några sparade underskott när det hela går plus och du börjar då skatta fullt direkt. Så i det långa loppet kommer du
betala lika mycket i skatt (förusatt att skatterna inte ändras) men du får draghjälp för att bygga upp din verksamhet. Detta är alltså mycket värdefullt

Sen behövs det inte alltid 500 timmar om året, men innan vi fördjupar oss i det kan vi reda ut de första knutarna :) Tänk på att om du ska utnyttja rätten att kvitta näring
mot tjänst så kommer du få ett lägre pensionsunderlag. I princip ska det inte behöva påverka din sjukpenninggrundande inkomst men om du blir sjuk, föräldraledig
kommer du antagligen få bearbeta försäkringskassan ett tag innan du fått rätt.

Allt under sextiotusen i omsättning kan köras som hobby. Huruvida dina getter kan leverera det vet jag inte alls. Om vi ska göra en mycket enkel jämförelse med får
så säg att du får 700 kr per lamm till slakteri så betyder det ca 100 lamm per år om vi bara räknar kött. Men omsättningen beror ju helt på hur just ni driver gården och
hur er avsättning ser ut. Med din beskrivning är det omöjligt att försöka göra en bedömning av omsättningen. Ni har dock mycket liten areal tycker jag, om ni inte ska arrendera
eller köpa mer. Däremot ska ni tänka på risken att företaget inte lyfter. Står ni där utan ett vinstgenerande företag efter fem år så kommer skatteverket begära tillbaka skatten
ni har lånat. Då vill det till att man har en hel del av investeringarna i säljbara inventarier, djur, maskiner etc. Sitter alla pengarna i väggarna så har ni bara gården att sälja
om ni inte kan lösa det med sparade medel eller lån.

Vad gäller byggnader så är ekonomibyggnader generellt sett befriade från lov och förprövning men om stallarna hyser tillräckligt många djur så kommer förprövning krävas
hos länsstyrelsen. För får så är den gränsen 20 vuxna djur.

Det finns inga frågor som är dumma. Det är ofta bra att även prata direkt med myndigheterna, skatteverket och länsstyrelsen.

tommy f

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 okt-12 kl 16:52 »
Tack för ett mycket bra svar!
Nu hänger vi med lite bättre! :)
Helst vill vi slippa starta företag av det hela, utan hålla det på en hobbynivå för att vi tycker att det är roligt helt enkelt :)
Bra att veta att man kan få kvitta momsen som rör näringen iaf när fastigheten är klassad som lantbruksfastighet.
Ja vi får ta och ringa och prata med skatteverket å höra exakt vad som gäller för oss.

Tack!

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 okt-12 kl 17:11 »
Ja, köper du en jordbruksfastighet så blir du automatiskt näringsidkare. Men du måste ändå ansöka om att bli momsregistrerad, och till det använder du den här blanketten:

http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800067041/462031.pdf

Och tittar man på punkt G för momsen, så vill dom gärna att det står nåt i rutan för omsättning, dvs att du visar att du tänker dra in lite pengar också, och inte bara plocka hem moms på det du köper.  Om du sen inte får den omsättningen du tänkte, det kan ju inte du hjälpa..

Sen får man som sagt kvitta förluster inom näringen mot vanlig inkomst de första 5 åren. Och startdatum för de 5 åren är när du köper gården. Går du alltså i 4 år och funderar på vad du ska göra, så är de 4 åren försuttna ur den synpunkten.
Du får bara kvitta underskottet ett år mot inkomst samma år, och avdraget är max 100 000.  Har du alltså ett underskott ett år på 120 000 så får inte de 20 000 som är 'över' sparas och dras året därpå, utan de får bara dras mot framtida inkomster från näringsverksamheten.

. Står ni där utan ett vinstgenerande företag efter fem år så kommer skatteverket begära tillbaka skatten
ni har lånat.

Har du nåt stöd för det?

tommy f

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 okt-12 kl 19:53 »
Okej, får tacka för ett till bra svar :)
Nu har man lite mer kött på benen!
Jag ska ta och ringa skatteverket och prata med dom också tänkte jag.

Mvh

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 okt-12 kl 19:54 »
Hm, det är muntliga uppgifter från en trovärdig källa som iofs inte jobbar på skatteverket eller är revisor/lik. så det kanske är bäst att säga att jag inte riktigt vet.

Men det vore lustigt om man bara kan vara skattebefriad i fem år utan vidare. Samtidigt måste ju folk våga ta chansen... Jag gissar väl att man måste visa att
man försökte. Därmed drar jag väl halvt om halvt tillbaka mitt påstående och hoppas någon annan vet mer.  :-\

MagnusH

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 nov-12 kl 16:12 »
Skattebefriad? Nejdu, så bra är det ju inte. :-) Vad är det för något du tänker att SKV vill kräva tillbaka?

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 nov-12 kl 09:49 »
Skattebefriad? Nejdu, så bra är det ju inte. :-) Vad är det för något du tänker att SKV vill kräva tillbaka?

Det är ju möjligheten att kvitta förluster i näringen de första fem åren, mot inkomster av tjänst. Det blir ju en form av skatterabatt.
Någon hade sagt att detta skulle skatteverket kunna kräva tillbaks, om näringen aldrig visar vinst. Men det finns inget i reglerna som styrker den iden. Det finns ju dessutom inget som hindrar en enskild firma att gå med hur mycket förlust som helst, till skillnad mot ett AB.

Det man däremot ska tänka på är att det gäller endast aktiv näringsverksamhet, och det brukar man säga att det är om man lägger minst 500 timmar per år på den.

Här är från skatteverket:

Nystartad verksamhet
Enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag har rätt att kvitta underskott av aktiv näringsverksamhet mot övriga förvärvsinkomster, t.ex. tjänsteinkomster, som ett allmänt avdrag. Du får göra avdrag startåret och de följande fyra åren. Det innebär att du måste ha startat din verksamhet 2006 eller senare för att kunna få avdrag för underskott taxeringsåret 2011.

Avdrag får göras med högst 100 000 kronor per år. Om ett underskott överstiger 100 000 kronor får överskjutande del sparas och i stället utnyttjas mot framtida överskott i näringsverksamheten. Om du någon gång under de senaste fem beskattningsåren före verksamhetens startår, direkt eller indirekt bedrivit en likartad verksamhet, får du inte kvitta underskott av den nystartade verksamheten mot övriga förvärvsinkomster.

Har du övertagit näringsverksamheten från en närstående, får du göra avdrag bara om den närstående skulle haft rätt till avdrag om han fortsatt verksamheten. Om du har köpt näringsverksamheten från förälder eller far-/morförälder gäller vanliga regler för att dra av underskott av den nya verksamheten, se ovan.

fraggla

• Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
« Svar #8 skrivet: 02 nov-12 kl 10:28 »
Mer frågor om avdag på "vanliga" inkomsten. Vi köpte liten gård (6.9ha) nov.-11 flyttade in 1/1-12. Vi /jag missade momregistrering så det gjordes nu i september. Men nu så är vi 2 med enskild firma på samma gård = 2 momsregistreringsnummer . Får var och en dra av 100 000 eller är det 50 000 var ?
Och får vi dra av det som vi rustat stallet  för innan momsregistreringen ?

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 nov-12 kl 11:13 »
Mer frågor om avdag på "vanliga" inkomsten. Vi köpte liten gård (6.9ha) nov.-11 flyttade in 1/1-12. Vi /jag missade momregistrering så det gjordes nu i september. Men nu så är vi 2 med enskild firma på samma gård = 2 momsregistreringsnummer . Får var och en dra av 100 000 eller är det 50 000 var ?
Och får vi dra av det som vi rustat stallet  för innan momsregistreringen ?

Vad är det för verksamheter, och när är dom startade? Och vem står för gården?  Om vi börjar där..

fraggla

• Närke
« Svar #10 skrivet: 02 nov-12 kl 12:35 »
Vi står för gården både maken och jag. Vi har höns och sålt lite avelsägg och matägg sedan augusti hönsen som sådana har vi haft sedan i våras. Vi ska ha allmogefår  för avbetningens skull och även för slakt och livdjur.
Bokförningen som sådan är just nu en katastrof alla kvitton mm ligger i en låda för jag vet inte hur jag ska börja och vad som ska vara med från start och vart den ska starta. Hoppas jag ska få hjälp här om någon vecka.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 02 nov-12 kl 12:49 »
Dags att börja sortera i lådan, då ;) . Här är den gamla hederliga broschyren "Skatteregler för enskilda näringsidkare", där finns även ett särskilt avsnitt om jordbruk:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/295.4.39f16f103821c58f680007357.html

Du börjar med att antingen köpa in ett bokföringsprogram till datorn eller en bokföringsbok att skriva i för hand. Du börjat bokföra från och med den dag du registrerade din enskilda firma. Skatteverket har oxå lättlästa broschyrer om hur du bokför!

Rekommenderar oxå besök på de informationsträffar som Skatteverket anordnar på många orter runtikring. Anmälan via deras hemsida, kostar inget, du får kaffe och kan ställa hur många frågor du vill till skatteinformatörerna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fraggla

• Närke
« Svar #12 skrivet: 02 nov-12 kl 20:20 »
Tack för info  ;D ! Det är så skönt med alla som är snälla och hjälper mig och andra, så tack igen !!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 02 nov-12 kl 20:27 »
Man kan ta med kvitton från innan firman startades, om man köpte något som var till företaget.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 nov-12 kl 16:08 »
Det går att ta med inköp som varit under startåret, och året innan. Däremot kan man inte göra momsavdrag på dom grejerna, utan du får dra hela kostnaden, inklusive moms.  Det är ju alltså inte riktigt lika fördelaktigt som att kunna dra momsen.

Men man momsregistreras ett visst datum, och det är från det datumet man kan börja dra av moms.

Jag förstår inte riktigt varför ni har två momsregistreringsnummer?  Det var därför jag frågade om det var olika verksamheter, tex att du står för gården och din man även har en firma med grävmaskiner.. (som ett exempel ) Har ni bara gården så finns det ju ingen anledning till dubbla momsregistreringar.

Vad gäller avdraget så tolkar jag det som att det gäller 100 000 per person, med tanke på att det även gäller delägare i Handelsbolag, och då ska det rimligen även gälla 'delägare' i en enskild firma. Deklarationsblanketten där man gör avdraget är ju personlig, det görs ju i den vanliga inkomstdeklarationen som alla får lämna.

Däremot är det ju en bit att nå dit.. 200 000 i underskott är ju trots allt en del..

fraggla

• Närke
« Svar #15 skrivet: 04 nov-12 kl 19:05 »
Den som hjälpte oss att fylla i papper om moms registrering sa att man måste ha var sitt efter som det är en enskild firma. Där av blev det 2.

Det är så att vi behöver lägga om taket på lagården och fick offert på 200000 av en plåtfirma. Men det lutar åt att vi gör det själva och det får vänta till våren då maken precis opererat axeln och helt själv klarar jag det inte.

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 nov-12 kl 19:26 »
Ok, då förstår jag.. Oftast tar man ju en som är momsregistrerad, och det lämnas bara in en komplett deklarationsbilaga, och den 'andre' lämnar in en  som är delvis ifylld.  Då börjar man vid punkt R21 på NE- blanketten   *min andel av resultatet* och fortsätter framåt.   http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db80003578/216105.pdf .

Det blir ju otroligt knöligt att hålla på och lämna in dubbla momsdeklarationer hela tiden, och hålla isär vem som drar momsen på vad.. Det blir ju som två firmor, istället för en gemensam.

Och, för att ingen ska tro att jag bara hittar på.. Så här står det på Verksamt.se, som är bolagsverkets sida.

Makar kan driva enskild näringsverksamhet ihop
Makar eller sambor med gemensamma barn kan driva enskild näringsverksamhet tillsammans.

Det räcker med att en av er registrerar sig för F-skatt och moms för att sedan sköta den gemensamma redovisningen. Den andra maken redovisar bara sin andel av inkomsten.

« Senast ändrad: 04 nov-12 kl 19:32 av Existens! »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 04 nov-12 kl 19:43 »
Där lär man sig något nytt. Tack, det ska jag använda och slå ihop våra enskilda firmor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

MagnusH

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 06 nov-12 kl 14:20 »
Det man gör är att dela på "vinsten" efter att all bokföring och momsredovisning och periodisering är klar. Mycket simpelt. Min fru som jobbar helt di med något helt annat får varje år en del av min vinst. Eller ja, hon får skatta för den i alla fal... ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 06 nov-12 kl 14:40 »
Vi löser det genom en faktura sinsemellan men detta är mycket smidigare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser