Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Momsfråga  (läst 16927 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Momsfråga
« Svar #20 skrivet: 06 nov-12 kl 15:34 »
Det är ju också så att alla 'roliga grejer' som expansionsfonder och annat, kommer efter delningen i blanketten, så det blir två som får göra såna avsättningar och räntefördelning, precis som om man hade haft varsin firma.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #21 skrivet: 26 dec-12 kl 13:42 »
Bland alla dessa kunniga vill jag passa på att fråga, eftersom jag trots att jag läst tråden inte fattar en sak (är bortkommen i dessa frågor).

Jag har ett AB som ger underskott. Ej anställd, bara ägare som arbetar gratis.
Jag har också inkomster av A-tjänst, annat jobb, ofta via Fskatt också.

Menar ni att jag kan blanda ihop AB underskottet med min personliga inkomst?
Ta in underskottet i min personliga näringsdeklaration?

Sebastian

Och en annan fråga: AB fick momsåterbäring, vad gör jag med den summan i bokföringen? Blir det en inkomst? Det är ju pengar som tillhör AB, som betalats ut som måste gå tillbaka.

Existens!

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 dec-12 kl 13:50 »
Nej, i den situationen, med underskott och annan anställning, så hade det varit bättre med enskild firma. Du kan inte blanda in underskottet från bolaget i din vanliga deklaration. Tyvärr.

( såg nu att du även har F-skatt..., kan du inte 'flytta över' lite av underskottet i bolaget till din enskilda näring?  Alltså låssas som det är du som haft kostnaderna...
Varför har du både och föresten?

Momsen ska bokas in, men det blir ingen inkomst. Summan ska finnas på det konto där du bokade in den när du gjorde deklarationen, troligen då 1650 'momsfordran', och när den kommer in på kontot så bokar man bara om summan, från 1650, till 1930 ( om det är det du använder som företagskonto )
« Senast ändrad: 26 dec-12 kl 13:52 av Existens! »

MagnusH

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 27 dec-12 kl 00:09 »
Låt AB:et hyra ut dig, och ta ut lön från bolaget. Inget konstigt med det.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #24 skrivet: 27 dec-12 kl 08:06 »
Men det gör ju inte nåt åt problemet han funderade över. Då ökar ju snarast underskottet i bolaget.

pyromanen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 dec-12 kl 09:14 »
Gå en av skattemyndighetens kurser för nybörjade företag.
Läs på i Skattemyndighetens informationsmaterial tills du/ni på riktigt förstått vad som står.
Börja sköta bokföringen enligt alla konstens regler även med det lilla ni har nu, så finns det en fungerande struktur när verksamheten tuffar på allt mer.
Är det för svårt på egen hand, så tag hjälp av proffs.

Skogsola

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 dec-12 kl 09:25 »
Bland alla dessa kunniga vill jag passa på att fråga, eftersom jag trots att jag läst tråden inte fattar en sak (är bortkommen i dessa frågor).

Jag har ett AB som ger underskott. Ej anställd, bara ägare som arbetar gratis.
Jag har också inkomster av A-tjänst, annat jobb, ofta via Fskatt också.

Menar ni att jag kan blanda ihop AB underskottet med min personliga inkomst?
Ta in underskottet i min personliga näringsdeklaration?

Sebastian

Och en annan fråga: AB fick momsåterbäring, vad gör jag med den summan i bokföringen? Blir det en inkomst? Det är ju pengar som tillhör AB, som betalats ut som måste gå tillbaka.

Momsåterbäringen påverkar inte resultatet Det är en fodran på staten som AB: et har fått ut. AB:ets kassa ökar men fodringarna minskar så resultatpåverkan är noll.

MagnusH

• Västergötland
SV: (Ämne saknas)
« Svar #27 skrivet: 27 dec-12 kl 13:50 »
Men det gör ju inte nåt åt problemet han funderade över. Då ökar ju snarast underskottet i bolaget.

Han skall ju inte ta ut lön så det blir underskott i bolaget. Nu kan han utnyttja underskottet till något vettigt.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #28 skrivet: 27 dec-12 kl 14:23 »
Tack för ert engagemang.
Nu är mitt AB byggt kring en lantbruksfastighet.
Kan ett sådant AB göra vad som helst?
Måla tavlor, bygga bilar, städa kontor?

Skatteverket är ju glada i att inkomst och avdrag hör ihop.
Kan en vinstdrivande verksamhet finansiera en hopplöst underskottsprojekt?

Anställa mig själv vågar jag inte - först måste jag fatta bokföring, sedan kan jag lära mig anställa efter det. Jag kan inte söka proffs av flera anledningar:
1) Ett företag som har underskott kan inte med fog skaffa sig ännu mer utgifter genom att skaffa revisor. Det vore oansvarigt.
2) Jag anser att vem som helst ska kunna starta företag och driva det utan att betala experter för själva administrationen. Om själva administrationen avskräcker - då är vi illa ute.
Jag har full koll på var pengarna kommer ifrån och tar vägen , men så snart jag måste följa andra mallar som resultat/balansräkning, tillgångar/fodran e t c, då blir jag förvirrad.

För att komma åter till trådens kärna - moms. Någon sa mig att ett AB inte får ha momsfria utgifter, t ex köpa begagnat av privatpersoner. Det kan väl inte stämma.
Sebastian

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #29 skrivet: 27 dec-12 kl 16:12 »
Jag är inte säker men det BORDE inte stämma.

Som Existens skrev, att du borde inte haft AB. Kanske du kan ha det inaktivt och köra verksamheten på din F-skattesedel? Kanske du kan kränga detdär eländiga AB:t? Som jag ser det hämmar det bara din handlingsfrihet nu när du har röda siffror.

Kan du inte bokföring och skatteregler själv så borde du kunna TJÄNA en slant på att anlita proffshjälp. Även om jag sällan är överens med Existens så måste jag få fråga; Är det ingen mer än Existens och någon till som vet NÅGOT om redovisning? I mina ögon är det en himla massa svammel här, så fort vi kommer in på företagande och pappersexercis.
« Senast ändrad: 27 dec-12 kl 16:15 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsola

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 dec-12 kl 16:27 »
 Du får köpa hur mycket du vill av privatpersoner men du får inte dra någon moms om inte säljaren är momsregistrerad. Förr fick man dra s.k. fiktiv moms men den möjligheten är borta.
 Köper du lingon för 100 kr av en privatperson så sätter du 100 kr på lingonkontot. Köper du blåbär för 100 kr av en företagare så sätter du 80 kr på blåbärskontot och 20 kr på momskontot som är en tillgång eftersom du kan kräva det tillbaka av staten. När du säljer något så blir momsen som du får in en skuld för den ska storebror ha så småningom.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 27 dec-12 kl 16:33 »
För att förenkla, för dig som företagare skall priset från privatperson jämföras med priset från ett momsregistrerat företag UTAN moms.

Att köpa en skruvmejsel till din verksamhet för 100:- + 25:- moms dvs 125:- av ett företag är lika dyrt som att köpa för 100:- av en privatperson (vitt, köper du svart, måste du komma ner i 60-80 kr från privatperson.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 27 dec-12 kl 16:37 »
Ett AB kan göra vad som helst, man måste bara se till så att det står i stadgarna.
Allt som sker i ett AB slås samman och skatteverket ser bara totalresultatet. Så en vinstdrivande "verksamhet" kan finansiera en förlustbringande, ja.

Varför du har AB vet jag inte, men det brukar vara lite extra komplext just kring lantbruksfastigheter, eftersom AB *normalt* inte kan äga en sådan. Bokföringen/Redovisningen blir också onödigt krånglig just därav. Men du har säkert ett bra skäl till det, skall inte tjata.  :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 27 dec-12 kl 16:39 »
Tack för ert engagemang.
Nu är mitt AB byggt kring en lantbruksfastighet.
Kan ett sådant AB göra vad som helst?
Måla tavlor, bygga bilar, städa kontor?

Skatteverket är ju glada i att inkomst och avdrag hör ihop.
Kan en vinstdrivande verksamhet finansiera en hopplöst underskottsprojekt?

Anställa mig själv vågar jag inte - först måste jag fatta bokföring, sedan kan jag lära mig anställa efter det. Jag kan inte söka proffs av flera anledningar:
1) Ett företag som har underskott kan inte med fog skaffa sig ännu mer utgifter genom att skaffa revisor. Det vore oansvarigt.
2) Jag anser att vem som helst ska kunna starta företag och driva det utan att betala experter för själva administrationen. Om själva administrationen avskräcker - då är vi illa ute.
Jag har full koll på var pengarna kommer ifrån och tar vägen , men så snart jag måste följa andra mallar som resultat/balansräkning, tillgångar/fodran e t c, då blir jag förvirrad.

För att komma åter till trådens kärna - moms. Någon sa mig att ett AB inte får ha momsfria utgifter, t ex köpa begagnat av privatpersoner. Det kan väl inte stämma.
Sebastian
I aktiebolagets bolagsordning ska det stå vad bolagets verksamhet består i.  Utifrån din beskrivning så står det troligen i ditt fall nånting om jordbruksverksamhet. Om du även vill måla tavlor, städa bilar och bygga kontor så behöver du ändra i Bolagsordningen. Detta görs på en bolagsstämma. är du själv om ditt Ab blir det en synnerligen liten bolagsstämma, men du måste formellt sett ha en och du måste skriva ett protokoll och efter detta registerera ändringarna hos bolagsverket. Det går att göra på deras webb och kostar nån avgift och är registrerat efter nån vecka ungefär.

Om samma bolag gör flera olika saker kan såklart + och - ta ut varandra.

Håller helt med TiB angående att det kan vara förbaskat lönsamt att ta hjälp! ffa när man inte själv förstår allt. Ta hjälp behöver inte innebära lämna ifrån sig och låta bli lära sig.

Sebastian
Förstår ju hur du tänker eftersom jag också är "kan själv" typen. men håller ändå inte med dig!  Det finns folk som kan saker som de kan leva på, men inte kan pappersbiten. Du kan vara en jävligt bra snickare eller hovslagare eller skulptör utan att kunna ekonomin och då är du jävligt smart om du låter nån som kan det göra det istället.

Ett riktigt bra boktips ang aktiebolag: Björn Lundén: Aktiebolag, skatt, ekonomi och juridik.

Existens!

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 27 dec-12 kl 17:07 »
Som flera andra redan varit inne på så är det helt ok att köpa saker från privatpersoner, om än då lite mindre förmånligt eftersom momsen får ingå i priset.

Och när det gäller bolagsordningen.. tja, handen på hjärtat.. hur många har exakt den verksamhet som dom en gång uppgav till bolagsverket?  Vill man vara noga så är det som sagt bara att ta ett beslut och sen skriva in det, så får man göra vad man vill. Det är ju jättebra om man vill kunna kvitta vinstgivande saker mot förlustbringande.  Jag kör t.ex äggproduktion och bokföringsbyrå i samma bolag.. inget konstigt, även om det ser lite ovanligt ut.

När det gäller pappershanteringen så förstår jag hur du tänker, men håller inte alls med. Många av mina kunder är hejjare på det dom gör, men avskyr pappersarbete. Min största kund omsätter närmare 1 miljon i månaden med 25 anställda. Jag sköter alla papper inklusive lönehanteringen och det kostar honom runt 2000 i månaden. Jag tror han tycker det är väl använda pengar för att slippa bry sig och kunna köra på med det han är bra på.

Jag vet ju att vi diskuterat bokföring tidigare, och att du inte vill använda kontoplaner eller nåt sånt, och det är ju helt ok, men problemet kommer när man ska diskutera ett problem som uppkommit, och man pratar olika språk.
Som när du frågar hur du ska boka tillbaka momsen du fick.. Jag har ju ingen aning om var du har placerat summan under 'väntetiden', och kan då knappt ge ett vettigt svar på hur du ska boka den nu.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #35 skrivet: 27 dec-12 kl 17:40 »
Varför du har AB vet jag inte, men det brukar vara lite extra komplext just kring lantbruksfastigheter, eftersom AB *normalt* inte kan äga en sådan. Bokföringen/Redovisningen blir också onödigt krånglig just därav. Men du har säkert ett bra skäl till det, skall inte tjata.  :)
AB arrenderar hela skiten (mark och byggnader) av mig som privatperson. Min gratistimma hos PWC sa det var OK :-), Jag hyr bostad av AB.
AB underskott ca 100.000 vilket jag täcker upp med lån från mig som privatperson, vilket jag tar 5% för.

Ägg och revision - det är ett bra koncept.
Påminner lite om min företagsambition: "inte alla ägg i samma korg".

Nu när momsfrågan är ur världen kanske vi ska ses i andra trådar om lantbruk, företagande, skatt och bokföring.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #36 skrivet: 27 dec-12 kl 18:07 »
Citera
Och när det gäller bolagsordningen.. tja, handen på hjärtat.. hur många har exakt den verksamhet som dom en gång uppgav till bolagsverket?  Vill man vara noga så är det som sagt bara att ta ett beslut och sen skriva in det, så får man göra vad man vill. Det är ju jättebra om man vill kunna kvitta vinstgivande saker mot förlustbringande.  Jag kör t.ex äggproduktion och bokföringsbyrå i samma bolag.. inget konstigt, även om det ser lite ovanligt ut.

Kolla när nya bolag offentliggörs!
.....skall reparera bilarsamt äga och förvalta värdepapper och fast egendom och därmed förenlig verksamhet.
.....skall installera VVS samt äga och förvalta värdepapper och fast egendom och därmed förenlig verksamhet
.....skall handla skrot samt äga och förvalta värdepapper och fast egendom och därmed förenlig verksamhet.

Hur många kommer någonsin i besittning av fastighet eller värdepapper att förvalta? Bokföringsbyrå och äggproduktion tycker jag låter helt OK. ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 27 dec-12 kl 18:28 »
Kolla när nya bolag offentliggörs!
...

Ändå kan dom vara otroligt petiga när man registrerar det.. :)  Jag har startat 6 bolag i år, och en del handläggare blir aldrig nöjda.. har man sen en ivrig företagare som knappt själv ens kan förklara vad det är han ska göra.. då blir det rätt marigt att få igenom det. Det sista här höll jag på med i 2 veckor och mailade kompletteringar till bolagsordningen innan dom var nöjda.

Existens!

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 27 dec-12 kl 18:49 »
AB underskott ca 100.000 vilket jag täcker upp med lån från mig som privatperson, vilket jag tar 5% för.

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt.

Ett AB får ju alltså inte ha förbrukat det 'egna kapitalet', som nu ofta då är 50 000. Dvs tillgångarna ska vara 50 000 högre än skulderna, och till skulder räknas då även förlustår.

Om du nu står på minus 100 000 på 'resultatkontot' och lånar in dessa pengar från dig som ägare så blir effekten endast att du har flyttat minusposten till ett konto för skulder. Bolagets kapital ändras alltså inte.

Är man i läget att måsta öka kapitalet i bolaget, så är det 'villkorade aktieägartillskott' som gäller, dvs du som ägare skjuter till pengar till bolaget utan att det uppkommer en skuld till dig. Då ökar bolagets kapital och man kan köra vidare. På dessa pengar får man inte ta ränta, eftersom det i praktiken inte är nån fordran.
Den dagen bolaget går bra, och inte längre behöver tillskottet kan man besluta om att omvandla tillskottet till ett lån, och från den dagen får du ta ränta, om pengarna inte betalas ut då alltså.

Låna ut pengar till bolaget och ta ränta på dom, kan man bara göra om bolagets kapital är intakt, men att man vill låna in pengar i bolaget för att t.ex investera i något.

Det här är de stora nackdelarna med att ha ett AB i t.ex lantbruk där inkomsterna och vinsterna är små, eller oftast förluster.
Pengarna man skjuter in i bolaget kan gå förlorade om man till slut ser att det aldrig blir nån lönsamhet. Medan underskott i en enskild firma kan rullas framåt hur länge som helst.

Vi förlorade våra pengar på exakt det sättet. Grisföretaget gick med ständig förlust, och till slut hade vi satt in 390 000 av privata pengar i bolaget.  Till slut gick det inte att rädda bolaget längre utan jag tvangs sätta det i konkurs. Då gick dom 390 000 upp i rök.
Hade det däremot varit en enskild firma hade man aldrig varit tvingad att lämna in, utan hade haft minus 390 000 att föra in i deklarationerna framöver och alltså kunnat utnyttja om bokföringen går med vinst.
Som det är nu, med ett nytt bolag utan skulder, så blir det att skatta istället.

Så det är en del att tänka på innan man väljer bolagsform.

pyromanen

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 27 dec-12 kl 19:35 »

Tillgågnarna i ett AB måste alltid vara 50 000 mer än skulderna.  Om AB lånat 100 000 av dig måste alltså AB ha minst 150 000 nånannanstans för att aktiekapitalet ska vara intakt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 2 användare (1 dolda)
Fede Fisk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser