Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skador på jordärtskockor  (läst 4440 gånger)

Attis

• -
Skador på jordärtskockor
« skrivet: 03 jan-07 kl 11:51 »
Är inne på andra året som jag odlar jordärtskockor. Första året var det bara tre plantor tror jag och antar att det var knäpparlarv som hittade till några få skockor (gångarna såg ut som på potatis).
I år uttökades antalet till ca 20 plantor och det blev en STOR skörd  ;D

Tyvärr så verkar många skockor (endast de som sitter i knippen) ha någon form av rötskada (se bild). Någon som vet vad det beror på? För fuktig mark? Svamp? något annat?

Det verkar ju bara vara att skära bort, men vill gärna veta om det finns någon lösning på problemet.
/Attis

Attis

• -
Re:Skador på jordärtskockor
« Svar #1 skrivet: 03 jan-07 kl 11:51 »
och delad....
/Attis

Anne S

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jan-07 kl 18:05 »
Attis, jag tror att det bara rör sig om den missfärgning som uppstår vid brottytor, på samma sätt som när man skalar skockorna om man inte direkt lägger dem i vatten med litet citron i. Skockorna är oerhört känsliga för luften och oxiderar (rätt process? annars får väl någon kemist rätta mig ;)) snabbt. Skär bara bort det missfärgade när du tillreder skockorna.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 09 jan-07 kl 19:07 »
Rätt!

Edgar (även kemist)

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 jan-07 kl 20:05 »
Skadan beror antagligen på att nåt har tuggat ett litet hål där rötan kan få fäste. Knäpparlarver försvinner när jorden varit brukad ett tag.

Skockor som blir utsatta för luft blir rödbruna inte svarta så det är mer än bara lite oxidation på ytan. Antagligen har en lite larv varit där och skadat och sen har rötsvampar orsakat det svarta äckliga partiet.

Skär bort och ät det som ser friskt ut.

Tillägg :

En ovanligt blöt höst och vinter gör så klart att risken för rötskador ökar. Jag har mina skockor i upphäjda bäddar och minska förhoppningsvis rotblötan lite då ... jag har dock istället vita "bladlöss" på knölarna men dom gör ingen nämnvärd skada så vitt jag har sett.

« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 20:07 av Vitis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser