Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skydda bäst mot varg?  (läst 7093 gånger)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #20 skrivet: 15 okt-12 kl 12:37 »
Hej!

Bra att du har vettiga stängsel! Hur lågt går nedersta tråden? Det sägs att de hellre kryper under än hoppar över, så höjden från mark upp till nedersta tråden är viktig. Behöver nog vara max 20 cm, helst mindre ovanför marken. :)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #21 skrivet: 15 okt-12 kl 12:40 »
Skaffa en Maremma, Italiensk varghund, skyddar din flock i ur o skur.

Såg för länge sedan ett TV program, hur en tikvalp av den rasen körde iväg en hel vargflock.
Italienarna har haft vett att skydda sig mot rovdjur utan att fördenskull döda dom ;)
Tror du dom kan hämta en tränad sån nu i em ?
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #22 skrivet: 15 okt-12 kl 12:43 »
Nedersta tråden är ca 20cm från marken, ska ut och trimma gräset lite så det verkligen går fram. Kanske skulle koppla om jordkabeln också för bäst effekt.. Ska fråga viltexperten när han ändå är här hur jag kan förbättra.
Det här är artikeln som det började med.

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/article1717839/Troligt-vargangrepp-i-sodra-Skane.html

Jag ska träna mina egna hundar till att jaga varg. Vargen kanske blir så förolämpad av att bli utskälld (läs: utbjäbbad) av två chihuahuakorsningar så att han drar till skogs :-)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #23 skrivet: 15 okt-12 kl 12:55 »


Jag ska träna mina egna hundar till att jaga varg. Vargen kanske blir så förolämpad av att bli utskälld (läs: utbjäbbad) av två chihuahuakorsningar så att han drar till skogs :-)
En lysande i de  ;)

Gullregn

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #24 skrivet: 15 okt-12 kl 12:58 »
Har inte läst hela tråden.

Hanhundspink runt det som ska skyddas.
Be polare med stark hanhund at låta den kissa revir lite då och då.




Jag hade inga problem med vargar när jag hade får trots urusla staket
)obs detta ovan är ett skämt då jag bodde i land där det inte fanns varg)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #25 skrivet: 15 okt-12 kl 14:55 »
Är nedersta tråden jord? Annars kan du komplettera stängslet med en jordtråd 10 cm från mark. Inte gjort i en handvändning heller, men varaktigt i alla fall.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #26 skrivet: 15 okt-12 kl 15:43 »

Nu har viltexperten från länsstyrelsen varit här. Han trodde att mina staket skulle hålla borta varg, och för säkerhets skull kunde jag sätta upp lite lapptyg.
Men han hittade inga vargspår hos grannen, däremot spår av 3 dovhjortar, tydligen nåra riktigt stora. Det kan ju ha varit tillräckligt läskigt för hästarna för att de ska dra igenom ett par staket. Han kunde ju såklart inte garantera att det inte fanns varg i närheten då den skymtades bara nån mil bort för någon dag sedan.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Alvbåge

  • Inlägg: 34
    • Dalarna
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #27 skrivet: 15 okt-12 kl 16:08 »
Bryr sig varg om elstaket? Jag har 6 trådar med ca 15cm mellanrum, högsta 130cm upp. Stoppar det något?
Är det sannolikt att en varg ger sig in på en gård där boningshuset ligger nära hagarna?
Kan man sätta upp något som skrämmer vargen? Fågelskrämma?
Jagar vargen både på natten och dagen?
Hjälper det att ha gårdsbelysningen på, och tänt i stallarna på natten?

Usch, det här är inget kul alls :(


Om ni inte haft varg/rovdjur förut så förstår jag inte riktigt varför ni har detta "superstängsel"! :) Det stoppar nog vargen bara du har spänning nog.
Viltskadecenter skriver i sin broschyr "Stängsel för att förebygga skador från rovdjur" (att det ska räcka med 4 trådar om 30, 50, 70 och 90 cm för att skydda från varg. Att den nedersta tråden inte är högre från marken än 30cm (helst 20) är viktigt då vargar oftare gräver sig under staket än hoppar över dom.
Broschyren finns här: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/lantbruk-och-landsbygd/djurhallning/Rovdjursst%C3%A4ngsel.pdf

Vi har haft våra får på fäboden som ligger i ett vargrevir hela sommaren utan några problem. Så bara för att det finns varg i trakterna så betyder inte det att djuren blir tagna.
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #28 skrivet: 15 okt-12 kl 16:12 »
Om ni inte haft varg/rovdjur förut så förstår jag inte riktigt varför ni har detta "superstängsel"!

Vi har rymningsbenägna ponnyer, minigrisar och får i samma hage och vill inte ha fårnät :-)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #29 skrivet: 15 okt-12 kl 19:35 »
Så nu undrar jag:

Bryr sig varg om elstaket? Jag har 6 trådar med ca 15cm mellanrum, högsta 130cm upp. Stoppar det något?
Är det sannolikt att en varg ger sig in på en gård där boningshuset ligger nära hagarna?
Kan man sätta upp något som skrämmer vargen? Fågelskrämma?
Jagar vargen både på natten och dagen?
Hjälper det att ha gårdsbelysningen på, och tänt i stallarna på natten?

Usch, det här är inget kul alls :(

Hej
Vargen kan gå rakt in på gårdsplan vilken tid som helst på dygnet och mellan byggnader,den jagar när tillfälle dyker upp. Ibland kan det gå flera dagar mellan måltiderna också...då är den hungrig.  Att du har gårdsbelysningen tänd avskräcker inte. Ifall du sätter på en radio så använd timer och endast en kort period så att den inte är på hela tiden - vargen vänjer sig snabbt vid radion. Ditt stängsel är det bästa skyddet om elen kommer fram ordentligt. Om möjligt,ta in fåren nattetid.
Jag tycker att bästa skyddet är ett bra stängsel,det har fungerat här och jag bor mellan två revir.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #30 skrivet: 17 okt-12 kl 19:19 »
Tror du dom kan hämta en tränad sån nu i em ?

Naturligtvis inte.. Vakta med laddad bössa är väl vad som gäller om det är akut?
Men vad jag förstår är trådstartaren redan hundägare, och då kanske en Maremma skulle vara ett bra alternativ på lite längre sikt. Byta invand ras helt enkelt?
Jag känner bara till en Maremma uppfödare, och hon säger att vaktinstinkten finns nedärvd i rasen. Och som sagt tidigare, en tikvalp på 6 månader som jag såg på ett Italienskt TV program, lyckades skrämma iväg en hel vargflock.

Kanske finns det en möjlighet för fårägare runt om att se om sitt hus, och gå samman för att köpa valpar?
(Bara som alternativ till att utrota våra vilda djur)



MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #31 skrivet: 18 okt-12 kl 09:51 »

Kanske finns det en möjlighet för fårägare runt om att se om sitt hus, och gå samman för att köpa valpar?
(Bara som alternativ till att utrota våra vilda djur)

Det är nog svårt att gå ihop om en valp. Hunden ska lära sig vilka får som är hens och var hen ska vakta. Det ställs också stora krav på hundägaren, fr a för träningen. Hunden ska vakta fåren även mot människor (lammtjuvar) men ändå vara vänlig mot besökare. Den ska hålla sig på gården, den ska kanske ta rätt på fosterhinnor och allt som blir vid lamning men vara vänlig mot lammen. Jag tror att man måste vara med hunden väldigt mycket första året men jag tror också att det är jättebra skydd för fåren. Egentligen tror jag man ska ha rätt många får och gärna två hundar. Med bra gener i hunden och bra träning fungerar det säkert utmärkt.
Åsenfår, hundar och katter

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #32 skrivet: 18 okt-12 kl 10:07 »
Vargar kanske inte hoppar så gärna, men man bör ändå se över vad som finns på utsidan av stängslet. Finns det ett stengärde, stubbar, lutande stammar eller liknande, som vargen (eller för den delen lösspringande tamhundar) kan ta avsprång från, så bör man ta bort denna möjlighet på lämpligt sätt. Som att ta bort stubbar och grenar, eller sätta en extra tråd högre upp precis där risken finns.

Vargar ska i normalfallet vara ganska rädda för människor, så om man för en kortare period har problem med varg kanske regelbundna promenader längs utsidan av stängslet kan hjälpa. Gärna med en hund. Har inte haft varg här, men gott om räv och medlemmar ur vesslefamiljen. Börjar de bli närgångna på nätterna brukar jag gå sen kvällspromenad och tidig morgonpromenad med hundarna längs gränsen. Ibland även en kort nattpromenad längs den sidan de oftast kommer ifrån. Tycker att det brukar vara effektivt, man ser att de har vänt i gränsen, när de kommit till spåren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #33 skrivet: 18 okt-12 kl 10:14 »
Jo då, har man en besättning på minst 35 tackor  där man inte kan ha fungerande rovdjursstängsel pga långa sträckor med tex  vatten som gör stängsling svår, eller minst 350 tackor i hage där det är krångligt att hålla stängslen så att rovdjuren stannar ute, krav är att man bor i fast etablerade revir för varg, björn eller lo....
Har man haft upprepade rovdjursangrepp under minst två år av en femårsperiod och har minst 35 tackor eller om man har minst 35 tackor på fäbodbete....
Ja, då uppfyller man kraven för dispens för att få ha hunden i hagen med fåren, då är det bara att köpa sig minst två valpar (rekommenderas mot björn och varg), träna dom och hoppas på att dom tillhör den andelen av hundarna som funkar med flocken.
http://www.boskapsvaktandehundar.se/fakta.asp
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 18 okt-12 kl 10:16 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #34 skrivet: 18 okt-12 kl 11:22 »
 Tänk på att vargen lätt och gärna dödar alla vanliga jakt- och sällskapshundar i Sverige. Har man en vanlig hund så måste den skyddas likväl som fåren.

Smecken

  • Inlägg: 11
    • Blekinge
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #35 skrivet: 19 okt-12 kl 19:08 »
Det är nog svårt att gå ihop om en valp. Hunden ska lära sig vilka får som är hens och var hen ska vakta. Det ställs också stora krav på hundägaren, fr a för träningen. Hunden ska vakta fåren även mot människor (lammtjuvar) men ändå vara vänlig mot besökare. Den ska hålla sig på gården, den ska kanske ta rätt på fosterhinnor och allt som blir vid lamning men vara vänlig mot lammen. Jag tror att man måste vara med hunden väldigt mycket första året men jag tror också att det är jättebra skydd för fåren. Egentligen tror jag man ska ha rätt många får och gärna två hundar. Med bra gener i hunden och bra träning fungerar det säkert utmärkt.


Hunden ska absolut inte vakta mot människor, i Italien och Tyskland funkar dessa hundar för de saknar något som vi har, nämligen allemansrätten.

Hunden kommer aldrig att kunna avgöra när den ska eller inte ska angripa en människa som hotar flocken. Dessa hundar är hårt präglade att vakta flocken mot alla eventuella hot, om hoten sedan går på fyra eller två ben är ointressant för hunden. En svampplockare som genar genom din fårhage eller utanför ska inte riskera att angripas av en hund, det är ditt ansvar att se till att det inte sker.
Egenföretagare, småbarnsförälder med hund, bikupor och hönor som bor i villa och vill ut till gården.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #36 skrivet: 19 okt-12 kl 19:56 »
Hundar framhålls ofta som den ultimata lösningen vilket jag betraktar som fantasier ,inga hundraser jag känner till är 100% användbara .Sedan fodrar det tillräckligt goda dressörer.Var få tag på valpar efter fullgoda föräldrar .Kostnaden för vargstängsel kommer att förändra betesdriften på många platser,framför allt den yrkesmässiga. , betet innanför måste ju betala staketet ,lönsamheten är dålig nog ändå.själv betraktar jag § 28 som den billigaste och långsiktigaste lösningen ,men du får bereda dig på en "mordutredning" från polisens  sida och kanske trakaserier från delar av vargetasiblimanget .


Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #38 skrivet: 19 okt-12 kl 20:30 »
själv betraktar jag § 28 som den billigaste och långsiktigaste lösningen ,men du får bereda dig på en "mordutredning" från polisens  sida .

Om den efterföljande utredningen visar att djurägaren agerat otillräckligt innan skottet gick.
Eller idkat djurplågeri.

Så är Straffsatsen för grovt jaktbrott hög (fängelse i minst sex månader och max fyra år enl 44 § JL.)

Ur 28 §
Om något av rovdjuren: björn, varg, järv eller lo angriper tamdjur eller om det finns skälig anledning att befara ett sådant angrepp, får åtgärder vidtas för att skrämma bort rovdjuret.

Rovdjuret får bara dödas när det inte går att skrämma bort rovdjuret eller på något annat lämpligt sätt avbryta eller avvärja angreppet. 

28d § Den som i fall som avses i 28–28 b §§ har dödat ett djur ska snarast möjligt anmäla händelsen till närmaste polismyndighet. Djuret får inte flyttas utan medgivande från polismyndigheten. Förordning (2009:1265).
« Senast ändrad: 19 okt-12 kl 20:34 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #39 skrivet: 19 okt-12 kl 21:01 »
Häruppe i vargtäta områden skyddar man med elstängsel, något annat rekommenderas inte. Jag har hört mig för runt om med både får och nötbesättningar. Vi har inte elstängsel, men kommer att skaffa så småningom.

Tror att kombination med elstängsel, visa upp sig så ofta man kan, gå runt ägorna så ofta du kan och lämna färsk vittring i efter dig. Visa dig, gå ut med så få rutiner som möjligt så att de aldrig lär sig när du inte dyker upp.
Vet att en del här som har fädbod kastar upp sitt eget urin på träd och buskar och säger att det fungerar för dem, men vet inte hur säker den metoden är. Sätt ljusa, gula, vita plastband som rör sig i vinden på elstängslet, som de gör i Ryssland och andra vargtäta länder. Vet inte om det hjälper på vår orädda stammar här, men allt i kombination är säkert bra. Jag går med våra hundar så ofta jag kan runt markgränsen och rastar dem alltid där så att de åtminstone vet att här bor vi, och vi är så här många...Hundarna markerar både när varg och räv har gått där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser