Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur skydda bäst mot varg?  (läst 7241 gånger)

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Hur skydda bäst mot varg?
« skrivet: 15 okt-12 kl 08:43 »
Jag som aldrig har behövt vara rädd för rovdjur har nu fått varg i krokarna... Känns lite osannolikt här i Skåne. Lokaltidningen rapporterar om tackor som har fått sätta livet till bara nån mil härifrån. Och i morse så ringde grannen efter min hjälp då något nu i gryningen hade skrämt hennes tre hästar igenom två elstaket, de hade t o m knäckt och dragit upp stolparna för att komma ut ur hagen. De är vana vid allt och väldigt stabila, så jag misstänker att vargen kommer närmare :( Jag har tre tackor, ett gäng minigrisar, höns och ponnyer, så min gård erbjuder ju värsta buffén för en jaktlysten och hungrig varg. Mina djur går på lösdrift och jag har ingen möjlighet att stalla in alla djur på ett rovdjurssäkert sätt. Så nu undrar jag:

Bryr sig varg om elstaket? Jag har 6 trådar med ca 15cm mellanrum, högsta 130cm upp. Stoppar det något?
Är det sannolikt att en varg ger sig in på en gård där boningshuset ligger nära hagarna?
Kan man sätta upp något som skrämmer vargen? Fågelskrämma?
Jagar vargen både på natten och dagen?
Hjälper det att ha gårdsbelysningen på, och tänt i stallarna på natten?

Usch, det här är inget kul alls :(

 
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-12 kl 08:49 »
 ;D Här har vi levt med dem i trettio år. 08-orna har sagt att vi får skylla oss själva som bor här eftersom att i Värmland har vargen företräde över människorna.
 Ett sånt stängsel som du har anses som vargsäkert om du är noga med att hålla efter gräset under så att det inte tappar spänning. Ljud kan skrämma vargen. Ha en radio på ute hela natten.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-12 kl 09:04 »

Jag hade inte alls  förväntat mig att behöva skydda mig för varg här i Skåne. På sin höjd har jag siktat en räv i närheten av mina hagar, men det var nog 10 år sen sist. Stallkatterna är de värsta rovdjuren här :-)
Skönt att hagarna är lite säkrade i och med staketet. En radio ska jag nog kunna ordna fram också.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-12 kl 09:07 »
Om du har ligg hall så kan du väll även bygga till vägg och dörr  så du kan stänga  borde ju inte va så svårt .

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #4 skrivet: 15 okt-12 kl 09:50 »
Jo, tyvärrr är blir det ett jätteprojekt att bygga en dörr till ligghallen, den skulle bli 2,5 meter hög och åtta meter lång. Så det blir svårt för mig att ordna med.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-12 kl 09:54 »
Måste du ha hel öppet  räcker väll med två dörrar och vägg hur svårt är det ?

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-12 kl 09:58 »
Ligghallen har tre väggar. Om jag ska kunna stänga igen den fjärde helt öppna sidan så blir det en yta på 2,5 * 8 meter som ska byggas upp. För mig är det svårt.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #7 skrivet: 15 okt-12 kl 10:02 »
På vilket vis då  ekonomistisk eller vad ?

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #8 skrivet: 15 okt-12 kl 10:03 »
 Hjälper inte hur mycket väggar du sätter på ligghallen såvida du inte har djuren inne jämt. Vargen kommer gärna mitt på ljusa dagen. I ligghallen går han däremot helst inte in. Dörrar eller inte.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #9 skrivet: 15 okt-12 kl 10:07 »
Hjälper inte hur mycket väggar du sätter på ligghallen såvida du inte har djuren inne jämt. Vargen kommer gärna mitt på ljusa dagen. I ligghallen går han däremot helst inte in. Dörrar eller inte.
Om det stämmer så är det ju meningslöst att stänga in djuren.  bättre att satsa på rejäla staket då  kanske rent ut av dubbla .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #10 skrivet: 15 okt-12 kl 10:08 »
Förutom att bygga igen väggen så krävs det ju annan ventilation, fönster och utrymme i ett stall än vad det gör i en ligghall... Dörrar ska hålla för väder och vind osv.
Hela djurhållningen ändras ganska radikalt när man ändrar från utegång till instängt.
Det är ju liksom inte bara att "spika ihop nåt" på en kvart...
 Hoppas stängslet funkar :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-12 kl 10:16 »
Jag har inte tid att bygga, inga pengar som jag vill lägga på något som jag anser vara en tillfällig lösning (vargen lär inte vara här i livet  så länge till eftersom den har synts inne i tätbebyggt område). Inte heller skulle det vara praktiskt hanterbart att stänga in alla djuren dygnet runt. Så det är svårt på många sätt för mig, faktiskt.

Och tur för mig så såg jag i tidningen att vargen har skymtats flera mil här i från nu senast i torsdags.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #12 skrivet: 15 okt-12 kl 10:28 »
Oki.  Var bara nyfiken  var för det skulle va så svårt  :)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #13 skrivet: 15 okt-12 kl 10:46 »
Ditt stängsel ger nog ett hyffsat skydd , men vill den in hjälper det inte.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #14 skrivet: 15 okt-12 kl 10:46 »
Oki.  Var bara nyfiken  var för det skulle va så svårt  :)

I stället för att bara fråga och fråga kan du väl förklara hur det kan byggas, med ritning, kalkyl
och lagar och regler för hur byggnaderna ska se ut med de djur TS har.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #15 skrivet: 15 okt-12 kl 10:52 »
Skaffa en Maremma, Italiensk varghund, skyddar din flock i ur o skur.

Såg för länge sedan ett TV program, hur en tikvalp av den rasen körde iväg en hel vargflock.
Italienarna har haft vett att skydda sig mot rovdjur utan att fördenskull döda dom ;)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #16 skrivet: 15 okt-12 kl 10:56 »
I stället för att bara fråga och fråga kan du väl förklara hur det kan byggas, med ritning, kalkyl
och lagar och regler för hur byggnaderna ska se ut med de djur TS har.
Så du ska bestämma hur mycket ja ska fråga då du värkar bara va ute efter muck    så du får kalkylera skälv  bäst du vill .  Dessutom så går det inte kalkylera  så länge man inte vet alla förutsättningar  och till sist  TS har inte tid att bygga i alla fall så det finns ingen anledning till någon kalkyl . Muck Muck  ;D
« Senast ändrad: 15 okt-12 kl 11:03 av mummrick »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #17 skrivet: 15 okt-12 kl 10:59 »
För att hindra att den här tråden ska bli ännu en i raden av ändlösa debatter om vargens vara eller inte vara har jag raderat några inlägg som uppmanat till illegala åtgärder.
Mvh
Moderator Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #18 skrivet: 15 okt-12 kl 11:14 »

Äh, sluta mucka  :)

Ibland så framgår det inte när man skriver om man är ute efter att provocera eller man bara är nyfiken.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #19 skrivet: 15 okt-12 kl 12:21 »

Nu kommer snart både en viltexpert från länsstyrelsen hit, tillsammans med lokaltidningen (såklart). De ska leta spår. Som sagt, ovanligt med varg i skåne :-)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stina Holmerin, maiz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser