Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skydda bäst mot varg?  (läst 7175 gånger)

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #40 skrivet: 19 okt-12 kl 21:53 »
Jag har läst att Lamadjur är bra vaktdjur mot varg. Det var nån uppe i Orsatrakten som vaktade sina får med Lamadjur och det verkade funka bra enligt tidningsartikeln.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #41 skrivet: 19 okt-12 kl 21:57 »
TS efterfrågade en snabb lösning då vargen var inpå knuten. Införskaffande av diverse djur är sannolikt ingen quick-fix.

TS: Hur har det gått?

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #42 skrivet: 20 okt-12 kl 09:09 »

Jag känner mig betydligt lugnare nu, ingen har sett vargen här i krokarna på länge. Den verkar vandra nordväst vilket passar mig bra :-) Viltexperten kunde inte hitta några vargspår, han hittade dock spår efter tre stora kronhjortar som kan ha varit det som skrämde hästarna.

Jag har satt upp lite fladdrande plast, kollat så elen går fram och så är jag hemma om dagarna och kvällarna nu så jag kan gå ut och röra mig på markerna. Hoppas att faran är över, för den här gången i alla fall.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Hur skydda bäst mot varg?
« Svar #43 skrivet: 20 okt-12 kl 10:40 »

Hunden ska absolut inte vakta mot människor, i Italien och Tyskland funkar dessa hundar för de saknar något som vi har, nämligen allemansrätten.

Hunden kommer aldrig att kunna avgöra när den ska eller inte ska angripa en människa som hotar flocken. Dessa hundar är hårt präglade att vakta flocken mot alla eventuella hot, om hoten sedan går på fyra eller två ben är ointressant för hunden. En svampplockare som genar genom din fårhage eller utanför ska inte riskera att angripas av en hund, det är ditt ansvar att se till att det inte sker.

Nej du har naturligtvis helt rätt. Ansvarslöst av mig att skriva utan att tänka igenom ordentligt vad jag skrev. Hunden kan förstås inte skilja på människor utan den måste lära sig att inte angripa människor annars blir den livsfarlig. Hoppas alla läser vad du skrev så ingen tror att hundar kan fatta vilka beslut som helst.
Åsenfår, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser