Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur man får den billigaste bränslekostnaden till sin bil  (läst 13977 gånger)

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: hur man får den billigaste bränslekostnaden till sin bil
« Svar #40 skrivet: 17 jan-13 kl 00:52 »
Det var väldans det... jag gör bara max en kubikmeter per år och kör den vanliga bilen och traktorn (MF35) på det..... Har ni en massa maskiner eller tänker ni er att sälja biodiesel till gemene man ?? Jag har kollat lite om "avfallstransporter" från mina oljeleverantörer och hem för att inte bli kallad för miljöbrottsling i onödan men mitt görs ju bara för eget bruk och egentligen mest för att det är kul......... På metanolen betalar jag energi- och koldioxidskatt (funderar på att undersöka hur små poster man kan köpa in sig på i Värmlandsmetanol bara för vara ägare........ helst skulle jag vilja slippa använda fossilmetanol i tillverkningen)... I övrigt har jag aldrig brytt mig om att kolla om någon annan än räddningstjänsten har några synpunkter på min tillverkning...... Anders Borg skall inte lägga sig i den anser jag.... Jag har läst nån rad om nån generell skattebefrielse nånstans nån gång och den lever jag efter !!

Som katalysator använder jag KOH för att glycerolen blir roligare av den (i min ursprungsapparat gjorde jag ett sommarexperiment (med NaOH) att lämna kvar glycerolen i botten efter separationen till dagen efter..... jag fick pumpa ur dieseln uppifrån och skotta ur glycerolen...... då bytte jag till KOH och är nöjd med det trots att den är dyrare och inte lika kul att hantera eftersom den är i flingform o inte pärlor som den NaOH jag använde...)...

Tvättningen var från början med vatten och försiktig bubbling med luft upp genom biodieseln...... sen blev jag lat och läste om "dry wash" på yahoogruppen "biodieselhouston"...... Så nu dammsugarblåser jag luft genom biodieseln för att jaga ur den metanol som finns kvar (dålig hantering jag vet men det skall nog värmas bort vad det lider liksom destilleras från glycerolen i en annan varmvattenberedare.......) för att försvåra för allehanda orenheter att hålla sig i suspension eller lösning........ När den är färdigblåst får den stå i omgångar i olika kärl och sedimentera innan den via filter pumpas till burken som jag tankar ifrån.........

Vad för Ageratecmaskin har ni och sköter den tvättningen automatiskt ??

Bra med biodiesel för enligt hustrun går bilen bättre och snålare på den än på köpediesel så där får jag pluspoäng !! Roligt att fara förbi macken när dieseln kostar nästan femton spänn litern är det ju också.......

Lars A

Palle

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 24 feb-13 kl 16:08 »
då bil är måste för MÅNGA så tycker jag iallafall det är oerhört intressant hur man kan få den kostnaden (som ofta är STOR) att bli lägre

några grejor som inte riktigt hör till just det jag vill ta opp här men endå är värt att nämna

ecodriving= annorlunda körstil kan spara en hel del
veteranbil= billigare försäkring och skattefri
liten bil= oftast bränslesnålare än en stor bil
hållbar bil= bil som sällan går itu och oftast bara behöver billig service
simpelt byggd bil = bil med billiga reservdelar som ofta också är enkla att fixa(ifall det ens går isönder)

om vi då bortser ifrån ovanstånde har man kolvmotorer som oftast är byggda för antingen bensin eller diesel, men ofta går det relativt billigt att bygga om till andra bränslen

exempel.1
en gammal dieselmotor går ofta att bygga om till olika slags oljedrift eller så kan man blanda det i tanken direkt (vanligast är växtolja men även spillolja och liknande fossila avfall förekommer)

exempel.2
bensinmotorer går att bygga om till etanol(e85) gasol (LPG, propan) naturgas/biogas(metan) och även gengas

av dessa har jag personligen testat att blanda e85 i "modernare" bensinbilar och även rapsolja i äldre dieselbilar

just nu i skåne finns gasol för 8:- litern vilket gör det ett billigare alternativ än e85 (till bensinmotorer) ifall  konverteringen inte är allt för dyr

gengas verkar fortfarende som billigare alternativ (tilll bensinmotorer) men dock verkar det vara en del jobb med at aska ur och diverse udnerhåll med aparaten samt få till trädkubb i korrekt storlek

finns det andra som går i liknande tankar?

mvh/Johan

Man gör som jag så kostar inte bilen många kronor i drift  ;D
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 28 feb-13 kl 21:21 »
Pallar upp den och cyklar eller vad ??

timmertomten

« Svar #43 skrivet: 12 apr-13 kl 10:48 »
Insprutningsstyrdonet sitter innanför klädseln på höger A-stolpe, alltså under instrumentbrädan. Om du skulle behöva komma åt tändstyrdonet så sitter det under instrumentbrädan på vänster sida, på en konsol ovanför rattstången längst fram mot torpedväggen.

Du kan i och för sig också komma åt ledningen till fullgasanrikningen vid gasspjällkontakten i motorrummet

Väcker liv i en gammal tråd....

Jag har en 945 och funderar på att klippa bort fullgasanrikningen som ni föreslår. Bränsleförbrukningen är sjuk med etanol i tanken. Men jag är lite osäker på vilken grej som menas och var det är enklast att göra ingreppet. Med insprutningsstyrdonet är det följande grej som menas: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25108916

Det är ju massa pinnar på den, är det 3dje uppifrån ifrån vänster till höger som skall väck då?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #44 skrivet: 12 apr-13 kl 21:55 »
Ja, det är sannolikt ett sådant insprutningsstyrdon (undantag: om din bil är en av de få 740 eller 940 från början av 90-talet som har det udda insprutnings- och tändsystemet Regina). Kännetecken på de "vanliga" Bosch-styrdonen är att det är 35 pinnar i kontakten och att detaljnumret börjar på 0 280 000.  De tre sista siffrorna är ett löpnummer som kan variera beroende på årsmodell och motorutförande.

Tredje siffran från slutet är alltid 5 eller 9 på LH-jetronic som Volvo använder. Visserligen offtopic här, men jag kan nämna att den siffran avslöjar vilket (Bosch-)insprutningssystem det är frågan om, om man inte har reda på det på annat sätt:
0 D-jetronic (1969-1974)
1 eller 2 L-jetronic (1974-82, sporadiskt på vissa bilmärken fram till någon gång i slutet av 80-talet)
3 LE-jetronic och LU-jetronic (1981-1991, sällsynt på svenska marknaden efter 1988)
7 Mono-jetronic (centralinsprutning, framför allt använt på småbilar ca 1987-1993)

Fjärde siffran på slutet är alltid 0 på styrdon för 4-cylindriga motorer, men åtminstone på äldre system förekommer det att den anger cylinderantalet, 6-cylindriga motorer har 1 och 8-cylindriga 2.

Pinnumren står både i kontakten på styrdonet och (vanligtvis) i den kontakthalva som sitter på kabelstammen.
Om du har styrdonet med kontakten mot dig och monteringplåten nedåt så börjar numreringen från höger i övre raden. Alltså pinne 1 längst till höger och 18 längst till vänster. I undre raden börjar numreringen med 19 längst till höger och slutar med 35 längst till vänster.

Palle

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 13 apr-13 kl 20:46 »
Kristianstad-Helsingborg tur och retur för 10 spänn på 3,5 timmar  ;D

timmertomten

« Svar #46 skrivet: 15 apr-13 kl 20:42 »
Vad bra, du skall jag modifiera bilen så snart tid och lust ges! Lär la gå ganska fort.. >:D

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #47 skrivet: 14 maj-13 kl 15:37 »
Jag skriver min "optimala problemlösning" i denna mer generella tråd istället för  i den om superkoncensatorer:

-Det absolut bästa sättet att minska bränsleförbrukningen borde väl ändå vara att minska energibehovet? Sakta blir bilkarosserna mer aerodynamiska på riktigt, alltså inte bara mjuka strömlinjeformer så som det var före 1960-talet, utan mjuka former som faktiskt fungerar. Gamla tiders streamlinemode sprack ofta på att bilarnas bakdelar sluttade för brant och ofta gav sämre resultat än en tvärt avhuggen rumpa.

Se sedan vad dagens bilar väger och fundera på varför! Det lustiga är att karossplåten bara blivit tunnare med åren och allt mer karosspaneler har ersatts med plast. Dessutom behövs extra energi för att driva en del av extraskrotet i dagens bilar. Visst blir det bekvämare, mysigare och säkrare med ABS, ESP, AC, fönsterhissar m.m. men gör det verkligen den relativt korta restiden av våra liv så mycket bättre? Inte för mig i alla fall!

Bränslekostnaden är dessutom inte den enda kostnaden för bilägaren, och avgaserna är inte det enda som påverkar miljön negativt. Det kostar massor av energi och ryker en hel del om alla industriprocesser som behövs för att tillverka en ny bil.

En ny bil må vara bättre avgasrenad och aningen snålare än en gammal, men skillnaden i ett större perspektiv är nog inte så stor som de politiskt korrekta ofta tycks tro. Tills någon lyckas lägga fram en trovärdig kalkyl är jag personligen övertygad om att det både blir billigare i privatplånboken och snällare mot miljön att ha en välservad gammelbil, sänka farten 20% och lära sig ecodrivingteknikerna ordentligt. Jag kör min gamla Saab V4 på strax över 6 l/100km både i stadstrafik och på landsväg, helt i klass med moderna bilar av samma storlek. Oljeförbrukningen är minimal, ecodrv-teknikerna ökar säkerheten (medvetandet) rejält och reparationerna kostar en bråkdel av det en ny bil kostar i underhållservice redan innan den börjar gå sönder.

Är man sedan beredd att göra fler udda saker kan man skära ytterligare 20-30% på bränslekostnaden genom motorbyten, aerodynamiska experiment, smala hjul m.m.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

fishyerik

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 21 maj-13 kl 08:43 »
JohnA, jag hade varit beredd att jubla över bränsleförbrukningen du kommer ner i i din V4, om det inte hade varit för hastigheten,  du ligger väl  inte i 40 på 50-väg och liknande och provocerar fram en massa farliga omkörningar?

Det är ju inte ditt fel, och inte rätt, men många har väldigt svårt att behärska sig om det är bökigt att köra om någon som ligger 20% under gränsen för vad man får köra. 

Jag är ju inte en ecodriver av dina mått, men jag hamnar iaf nästan 2 dl milen under dig i en modern 140 hästars golf bensin i stadstrafik.

Men det är klart, 2 dl milen blir ju ingen pengabesparing eller miljöbesparing om bilen går någon mil ibland som kan motivera att tillverkningen av en ny bil.

Det ska väl inte jämföras med att köpa en helt ny bil heller, för 30 000:- får man en snålbil som du lätt borde kunna minska din förbrukning med mer än 2dl per mil, alltså 3:-/mil i bränsle, fullständigt betalt sig på 10 000 mil. Katalysator. Restvärde på snålbilen eller Saaben kan dras i ekvationen.

Sen blir det ju svårare att väga in om du kör på extra förmånlig försäkring eller lättare kan laga V4:an själv, och trivs med det, det är ju snarare sånt som är avgörande i ditt fall om du bara ser till din situation och struntar i katalysatorn, om du kör tillräckligt för att en snålare bil ska löna sig på bränslebesparingen. Jag tror inte att du skulle vinna på att byta bil, även om du skulle kunna få ner bränslekostnaden 3-5:-/mil eftersom alla bilar behöver service, och om du kan din V4 utan och innan vad gäller körning och service och trivs med det så förstår jag inte hur något skulle kunna tävla med din V4 i din situation förutom möjligtvis en cykel för kortare sträckor.

Om man kör en del och inte har möjlighet att mecka själv och valet står mellan att skaffa en V4 eller en snålbil för 10 till 20 tusen kronor mer tror jag att snålbilen är ett bättre alternativ, ACn, om det finns någon, brukar ju gå att stänga av, ACn påverkar inte bränsleförbrukningen nämnvärt när den inte används.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Palle

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 09 sep-13 kl 22:14 »
En bra början är en liten dieselbil med liten motor bestyckad med turbo, denna tankar du med hemmagjord biodiesel baserad på rapsolja som kostar ca 2 spänn litern att framställa (oljan får man). Drar bilen under halvlitern milen så kör man Malmö-Stockholm för priset av en bärs på krogen...

Om man dessutom håller sig under 80km/h så blir resan ännu billigare då det finns en magisk tröskel mellan 80-85 knyck vad gäller vindmotstånd, som iaf alla mc-förare är bekanta med :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
savidavi, JHe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser