Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur man får den billigaste bränslekostnaden till sin bil  (läst 13976 gånger)

fiskarn87

• Västergötland
SV: hur man får den billigaste bränslekostnaden till sin bil
« Svar #20 skrivet: 18 okt-12 kl 21:50 »
Insprutningsstyrdonet sitter innanför klädseln på höger A-stolpe, alltså under instrumentbrädan. Om du skulle behöva komma åt tändstyrdonet så sitter det under instrumentbrädan på vänster sida, på en konsol ovanför rattstången längst fram mot torpedväggen.

Du kan i och för sig också komma åt ledningen till fullgasanrikningen vid gasspjällkontakten i motorrummet

Ok, tack. Ska försöka gräva fram det nästa vecka, har inte tillgång till så mycket verktyg nu. Är det i närheten av fläktmotståndet? för där har jag varit och harvat en gång, mycket sladdar..

fiskarn87

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 18 okt-12 kl 21:51 »
Klipp bort skrotet, den största skillnaden är att du förlorar ett litet gäng kusar men det är ju totalt oväsentligt i sammanhanget...Tycker jag :)

Klipp bort vad?

Misse

• nr 9424
« Svar #22 skrivet: 18 okt-12 kl 22:23 »
Klipp bort vad?

FullgasanrikningskontaktengrejsemojsetSladden  :D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

fiskarn87

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 18 okt-12 kl 22:33 »
FullgasanrikningskontaktengrejsemojsetSladden  :D

Ok  :). Men är det inte risk att bilen börjar knacka då om man gasar fullt?

Misse

• nr 9424
« Svar #24 skrivet: 18 okt-12 kl 22:41 »
Har för mig inte blivit nåt problem med spikningar förrän topplocksplaningen har börjat närma sig 3 mm, och då endast vid delgas på mellanvarv (då det är ganska stort vacuum i insuget, som säger till motorstyrningen att lägga tändtidpunkten tidigare) 

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

fiskarn87

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 18 okt-12 kl 22:49 »
Har för mig inte blivit nåt problem med spikningar förrän topplocksplaningen har börjat närma sig 3 mm, och då endast vid delgas på mellanvarv (då det är ganska stort vacuum i insuget, som säger till motorstyrningen att lägga tändtidpunkten tidigare)

Ok, jag har ingen aning egentligen men jag trodde anledning till anrikning var att undvika spikningar men det beror ju såklart på bränslet också.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 18 okt-12 kl 23:05 »

Nejdå, tändsystemet har ju knackreglering så det ställer tändningen senare automatiskt om det blir tendens till knackning. Och om du ändå ska köra på E85 (eller, om du inte kommer hela vägen med konvertering, blandtankar med 20-30 % E85 i bensinen) så ökar oktantalet ändå så mycket att knackning är utesluten hur man än bär sig åt.

fiskarn87

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 18 okt-12 kl 23:27 »
Nejdå, tändsystemet har ju knackreglering så det ställer tändningen senare automatiskt om det blir tendens till knackning. Och om du ändå ska köra på E85 (eller, om du inte kommer hela vägen med konvertering, blandtankar med 20-30 % E85 i bensinen) så ökar oktantalet ändå så mycket att knackning är utesluten hur man än bär sig åt.

Ok ok, det är så det hänger ihop. Anrikningen är alltså till för att motorn ska kunna behålla en bra tändtidpunkt, även vid fullt gaspådrag och därmed ge hög effekt, har jag fattat rätt då? För senare tändtidpunkt sänker väl både effekt och verkningsgrad?
« Senast ändrad: 18 okt-12 kl 23:41 av fiskarn87 »

Misse

• nr 9424
« Svar #28 skrivet: 19 okt-12 kl 00:05 »
Nej, det är för att fetare blandning ger mera effekt.  (å ger fula avgasvärden >:D )

Om bilar inte skulle ha fetare blandning på fullgas så hade de gett mindre effekt.  För tänk om en 145 hästars 2liters Ford Mondeo bara hade gett 139 hästar!!?  Vilken katastrof :o :o :o ::) ::)

Då hade de inte fått sålt lika bra..

Enda som har mindre fullgasanrikning är väl Saab när de fick trionic å sånt? ???  Har jag hört.

fiskarn87

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 19 okt-12 kl 00:18 »
Nej, det är för att fetare blandning ger mera effekt.  (å ger fula avgasvärden >:D )

Om bilar inte skulle ha fetare blandning på fullgas så hade de gett mindre effekt.  För tänk om en 145 hästars 2liters Ford Mondeo bara hade gett 139 hästar!!?  Vilken katastrof :o :o :o ::) ::)

Då hade de inte fått sålt lika bra..

Enda som har mindre fullgasanrikning är väl Saab när de fick trionic å sånt? ???  Har jag hört.

Nu blir jag lite förvirrad.. Jag tänker som så att vid full gas blir fyllnadsgraden så hög att temperatur och tryck blir så höga att motorn knackar om inte anrikningen sänker temperaturen lite, alternativt att tändningen senareläggs men då minskar effekten. Och anledningen att det behövs är att motorn är byggd med lite för hög kompression för full gas men då tillverkaren vet att den nästan alltid kommer gå på väldigt låga laster ger lite "för hög" kompression bättre bränsleekonomi på de låga lasterna.
Jag kan ha fattat helt fel..?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #30 skrivet: 19 okt-12 kl 09:44 »

Fords FFV-motorer fullgasanrikar bara när de körs på bensin, inte på etanol.
Många gamla VW-bussar med insprutning har ingen fullgasanrikning alls.
En hel del motorer fullgasanrikar inte om man segdrar på fullgas och relativt lågt varvtal, gränsen kan gå vid kanske 1500 eller 2000 varv/min.
På gasformiga bränslen (biogas, gasol, gengas osv) brukar man inte använda någon fullgasanrikning alls.

Den främsta anledningen till fullgasanrikning, förutom att höja effekten, är att förbättra kylningen av ventiler, kolvtoppar och sånt genom att man får in mer bränsle som kan ta åt sig värme när det förångas. Men tack vare att etanol kyler så mycket bättre än bensin så finns det ingen anledning att anrika bara av den anledningen på det bränslet. Om man tänker sig en etanol/luft-blandning där det går jämnt ut, dvs lambda = 1, så skulle en lika effektivt kylande bensin/luft-blandning bli så fet att den bara surar ner motorn och inte ens går att sätta eld på. Och gasformiga bränslen kyler inget alls vare sig blandningen är mager eller fet.

Är man rädd för knackningar så är en mycket effektivare metod att använda EGR, dvs att spä ut insugningsluften med en del avgaser så att syrehalten minskar. Då minskar risken för kraftiga detonationer och bränslet brinner lugnare. På köpet får man minskade kväveoxidutsläpp och i bästa fall, om man tar hänsyn till EGR när man bestämmer tändförställningskurvan, lägre bränsleförbrukning.  Volvo B230F har EGR från ungefär 1992-93 och framåt, men tyvärr tror jag den är kopplad så att den bara är aktiv vid delgas och stängs av vid fullgas.

Richard

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 nov-12 kl 19:14 »
http://en.velomobiel.nl/quest/
Kostar en liten bra mat per mil.

odlarn

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 05 jan-13 kl 10:22 »
kör sen  några år tillbaka på egen tillverkad biodiesel! inga ombyggnadtioner av  bilen krävs.
bor på en liten gård med mina barn, ett par katter, får, grisar och några hönor.

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #33 skrivet: 11 jan-13 kl 00:08 »
Hej, vad gör du den av för olja och vad för temperaturegenskaper har den ?? Nyfiken, för jag gör min av begolja från restaurang o korvkiosk... den går inte an under 4 plusgrader ungefär..... Prima rapsolja har jag ingen.......... det vore perfekt...

Lars A

odlarn

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 11 jan-13 kl 22:41 »
Hej, vad gör du den av för olja och vad för temperaturegenskaper har den ?? Nyfiken, för jag gör min av begolja från restaurang o korvkiosk... den går inte an under 4 plusgrader ungefär..... Prima rapsolja har jag ingen.......... det vore perfekt...

Lars A

Vi har gjort biodiesel på alla möjliga oljor: egen pressad raps olja, beg frityroljor som solrosolja och palmolja. sen har vi provat jatropa olja m.m
rapsoljan är överläget bäst när det gäller köld egenskaper lätt 25 minus. solrosoljan är bättre än palmoljan med köld adetiv så kommer du ner på några minus. palmoljan ska man inte köra på om det är under 15 plus.
vad har du för maskin och kokar biodiesel i?
bor på en liten gård med mina barn, ett par katter, får, grisar och några hönor.

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #35 skrivet: 14 jan-13 kl 15:55 »
jag gör min i en före detta varmvattenberedare på 360 liter eller så (tror jag), jag gör på 200 liter olja åt gången. Lite pumpar och ventiler och en del isvetsade nipplar, varmvattenberedaren fick jag av en kollega. Jämfört med min första variant som var gjord av ett 200 l plåtfat med löst lock och påsvetsad kon i botten är denna trevligare med bara en ventilationsslang rakt ut ur skjulet där "offeranoden" satt innan och värmningen som en manten utanpå själva kärlet..... I den gamla hade jag ett rostfritt elelement på 1 kW instucket i den lite flyktiga sörjan..

I somras hann jag inte med att göra en droppe men kommande skall det bli bättre..... Hur gör du din ??

Lars A

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 14 jan-13 kl 16:41 »
”mantajohan!”
Så här skrev du:
…just nu i skåne finns gasol för 8:- litern vilket gör det ett billigare alternativ än e85 (till bensinmotorer) ifall  konverteringen inte är allt för dyr….

och då kom jag att tänka på ett inlägg som”Henric Plebsen” gjorde 4 mars 2006, ämnet var "Gasol (LPG) som fordons bränsle" :

"God afton!  Jag använder icke gasol som fordonsbränsle, men har ett minne att det förekom en hel del gasoldrivna vagnar på 1970-1980-talet  Emellertid höjde dåvarande finansministern Gunnar Sträng skatten på gasol med motiveringen att han inte ville prioritera något bränsle! Genomskinligt; han ville ha in mera skattepengar! Jag ger härmed framlidna Gunnar Sträng en postum reprimand. ( För att delvis kompensera honom för den vill jag nämna att han ville ha de enarmade banditerna kvar när dessa förbjöds!  Han tyckte:"Några kronor kan ju folk få ta hand om själva!")  Uppgifter i pressen om att taxichaufförer i Malmö tog sig över Öresund och tankade i Köpenhamn därför att det lönade sig att göra så är förmodligen sanna!   Av sakkunniga inom förbränningsteknik har jag senare fått höra att gasolmotorerna hade problem med att de gick för varma och att hettan gick illa åt toppar och ventiler. (Rätta mig gärna om jag har fel!)  De flesta människor som numera använder gasol som bränsle i andra avseenden än för fordonsdrift brukar påpeka att gasolen har stigit kraftigt i pris sedan "den gamla goda tiden!" Hälsningar!   Henric Plebsen."

Ja, i stort sett gör väl det här inlägget varken till eller från, men den som skrev inlägget verkar vara hemma i det svenska språket!

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #37 skrivet: 14 jan-13 kl 16:47 »
Lurig tråd  :-\

Gasol är ju fossilt, så det är väl inget konstigt med skatten.

Biodiesel är inte samma som olja, det är ju förestrad olja. http://sv.wikipedia.org/wiki/Biodiesel
Därav helt olika köldegenskaper. Eller hur?

odlarn

• Värmland
« Svar #38 skrivet: 14 jan-13 kl 21:45 »
jag gör min i en före detta varmvattenberedare på 360 liter eller så (tror jag), jag gör på 200 liter olja åt gången. Lite pumpar och ventiler och en del isvetsade nipplar, varmvattenberedaren fick jag av en kollega. Jämfört med min första variant som var gjord av ett 200 l plåtfat med löst lock och påsvetsad kon i botten är denna trevligare med bara en ventilationsslang rakt ut ur skjulet där "offeranoden" satt innan och värmningen som en manten utanpå själva kärlet..... I den gamla hade jag ett rostfritt elelement på 1 kW instucket i den lite flyktiga sörjan..

I somras hann jag inte med att göra en droppe men kommande skall det bli bättre..... Hur gör du din ??

Lars A

nu gör vi våran biodiesel i en maskin från ageratec. ca 3000 liter per dygn. men vägen hit har varit krokig, vi har byggt och provat oss fram i flera år. vi började med att pressa rapsolja i en liten press, göra biodiesel i i liten skala i en "gör det själv maskin". sen köpte vi två större rapspressar som pressade ca 1000 liter st per dygn som nu har stått helt stilla i snart två år pga rapsprisets pris stegring. och senare köpte vi ageratec maskinen. när vi slutade pressa rapsolja så gjorde vi bara biodiesel på beg oljor.
senaste året har byrokratin blivit helt sinnes sjuk. och en massa andra saker, så nu står fabriken i stort sett still...

vad använder du som katalysator och hur tvättar du din biodiesel?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #39 skrivet: 14 jan-13 kl 22:24 »
Av sakkunniga inom förbränningsteknik har jag senare fått höra att gasolmotorerna hade problem med att de gick för varma och att hettan gick illa åt toppar och ventiler. (Rätta mig gärna om jag har fel!)

Det kan stämma, åtminstone under vissa förhållanden. Gasolen förångas ju redan i tanken och är i gasform långt innan den blandas med luft, och det gör att man går miste om den kylning av insugningsluften som uppstår i en motor som drivs på flytande bränsle. Om nu motorn är klent tilltagen när det gäller kylning eller körs överbelastad med effektuttag i högsta laget, så kan den där kylningen pga bränslets förångning vara nödvändig för att framför allt avgasventilen ska hålla. På många bensinmotorer har konstruktörerna varit tvungna att öka på den kylningen genom att ge motorn onödigt fet bränsleblandning vid fullgas.
Men om man nöjer sig med måttligt effektuttag ur motorn, kanske begränsar sig till 60-70 % av dess märkeffekt vid bensindrift, så bör det inte bli några problem.
Precis samma avsaknad av förångningskylning får man ju också räkna med på motorer som drivs på andra gasformiga bränslen (vätgas, biogas, gengas osv).

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
chpe21, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser