Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rally genom gården, hur bra är det?  (läst 2636 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Rally genom gården, hur bra är det?
« skrivet: 02 jan-07 kl 12:07 »
Sydsvenska rallyt körs i år på grusvägarna runt Ljungby.

Tävlingsdagarna är den 25 – 26 maj 2007.

En av sträckorna kommer att gå genom byn där jag bor. Ja faktiskt så att jag kan sitta på verandan och se bilarna blåsa förbi mellan min jordkällare och huset häftigt accelererande till 200(?) knyck!

Det skall bli spännande, jag har varit och kollat på rally ibland. Lite kul att det blir hemmavid, men kanske problem också.

I händelse av bra väder och en lämplig tidpunkt lär byn bli invaderad av åskådare under några timmar. Ängarna/vallar på min gård är perfekt lämpade för parkering, picknick och åskådarplatser. Och som sagt kan man sitta på gården/verandan och se bilarna dra förbi. En bit bort kan man sitta och se en häftig inbromsning, följd av en hårnålskurva och sedan en rivstart över en bro.

Jag har själv inga direkta planer på att utnyttja det hela ekonomiskt. Det lär bara pågå några timmar. Men å andra sidan vill jag minimera olägenheterna i form av skräp, sönderkörda gräsvallar och liknande. Om jag själv ordnar exempelvis korvförsäljning, och ställer ut trädgårdsmöbler, så innebär det ju att jag får ta smällen med skräp, tomburkar, fimpar, portionssnus, plastmuggar och annat snusk.

Finns det någon som har erfarenheter från liknande? Vilka krav kan man ställa på arrangören? Om någon annan vill arrangera exempelvis korvförsäljning, vilka krav kan man ställa? Eller är det bara att tacka och ta emot...

A.

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Rally genom gården, hur bra är det?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-07 kl 12:56 »
¨P-förbudsskyltar och en inhyrd lapplisa kanske?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #2 skrivet: 02 jan-07 kl 13:45 »
Tillfällig försäljning krävs inget tillstånd för, hur det är med tillfällig försäljning av korv är jag inte hlet säker på, men tillfällig försäljning av läskedrycker och bakverk skall inte vara något bekymmer om du skulle finna det motiverat. i övrigt instämmer jag med föregående talare.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

geirh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-07 kl 14:50 »
Bruk det til det du kan. Ta en tier eller to for parkering. Selg saft hvis det er godt vær.
Hvis du først sunes det er ok at rallyen går forbi gården kan du jo like gjerne utnytte synnergien av det. Synes jeg i alle fall.

Geirh

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-07 kl 15:04 »
...eller sponsra entreprenörskap bland unga, ge dem tillstånd att nyttja din tomt till försäljning av mat o läsk, till uthyrning av kikare, uthyrning av parasoll/paraply, stolar, ja, endast deras fantasi sätter gränserna!
Mot att de självklart plockar upp skräpet och ställer allt i sin ordning efteråt..

Det finns för få vuxna som sponsrar och stöttar ungdomar, det kan vara så enkelt som ovan..
och ge lärdomar för livet, en kickstart..
« Senast ändrad: 02 jan-07 kl 15:04 av Eulalia »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 04 jan-07 kl 15:39 »
Tack för synpunkterna. Som sagt hade jag inga direkta planer på att utnyttja situationen rakt av.

Att ordna parkering på gräsvallarna anser jag knappast strida mot terrängkörningslagen. I alla fall inte så mycket att jag skulle bekymra mig nämnvärt. Jag ser det som mera lovvärt att få undan bilar så att utryckningsfordon etc kan komma fram. Lite knepigare om man vill ta betalt för parkeringen dock...

Men Eualias förslag var klart intressant. Även om anmälningssjukan florerar så tycker nog de flesta att det kan vara kul med lite unga entrepenörer.

Skall ta upp det på nästa "Grannsamverkansträff". Kanske kan få tag på lite små lapp-lisor/p-nissar där...

A.
« Senast ändrad: 04 jan-07 kl 15:43 av (Anders) »

ianitor

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 12 jan-07 kl 19:18 »
Sätt upp sopsäckar runt ditt område. Då minimerar du (förhoppningsvis...) skräpet du/nån måste plocka upp från backen sen.
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 17 jan-07 kl 15:54 »
Bra idé!

Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser