Sydsvenska rallyt körs i år på grusvägarna runt Ljungby.
Tävlingsdagarna är den 25 – 26 maj 2007.
En av sträckorna kommer att gå genom byn där jag bor. Ja faktiskt så att jag kan sitta på verandan och se bilarna blåsa förbi mellan min jordkällare och huset häftigt accelererande till 200(?) knyck!
Det skall bli spännande, jag har varit och kollat på rally ibland. Lite kul att det blir hemmavid, men kanske problem också.
I händelse av bra väder och en lämplig tidpunkt lär byn bli invaderad av åskådare under några timmar. Ängarna/vallar på min gård är perfekt lämpade för parkering, picknick och åskådarplatser. Och som sagt kan man sitta på gården/verandan och se bilarna dra förbi. En bit bort kan man sitta och se en häftig inbromsning, följd av en hårnålskurva och sedan en rivstart över en bro.
Jag har själv inga direkta planer på att utnyttja det hela ekonomiskt. Det lär bara pågå några timmar. Men å andra sidan vill jag minimera olägenheterna i form av skräp, sönderkörda gräsvallar och liknande. Om jag själv ordnar exempelvis korvförsäljning, och ställer ut trädgårdsmöbler, så innebär det ju att jag får ta smällen med skräp, tomburkar, fimpar, portionssnus, plastmuggar och annat snusk.
Finns det någon som har erfarenheter från liknande? Vilka krav kan man ställa på arrangören? Om någon annan vill arrangera exempelvis korvförsäljning, vilka krav kan man ställa? Eller är det bara att tacka och ta emot...
A.