Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantrastråd  (läst 3632 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Lantrastråd
« skrivet: 27 jan-09 kl 21:27 »
Jag har en tupp av rasen Bohus-Dals svarthöns och jag är jättenöjd. Han har starka tuppinstinkter: så fort han ser mat så kluckar han så hönorna ska komma och äta, han parar sig flera gånger om dagen, står och håller utkik medan hönorna äter, och ett par gånger har jag sett honom lägga sig ner och, vad jag förstått, visat vad han har tyckt var bra värpställen (dock ute på tomten och inte i reden). Han gal lagom mycket.

Han har vid sju månaders ålder blivit ganska tam; han äter ur handen och man kan ställa sig precis bredvid honom utan att han blir rädd och springer iväg. Han har aldrig någonsin visat minsta tecken på aggresivitet mot människor.

Ett annat särdrag är att han gillar att flyga upp på höga platser och gala. Han är smidig och ganska bra på att flyga upp på relativt svårtillgängliga platser.

Sedan tycker jag att han verkar lite intelligentare än hönorna. Han tyckts till exempel ha lättare att fatta att man ska gå runt nätet och inte igenom det.

Den enda nackdelen är att hönorna mobbade honom i början när vi fick honom. Detta kan ha att göra med att rasen är lite mer timid och tillbakadragen än andra, men har förmodligen minst lika mycket att göra med att han var ung, fysiskt mindre, ny, hade annorlunda färg, och att hönorna är av en ovanligt "rasistisk" sort. Nu är han accepterad, men tycks fortfarande inte riktigt bestämma i flocken. Men men, det är fortfarande ett par månader tills han är helt fullvuxen!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Vurre

SV: Lantrastråd
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 23:15 »
Han verkar kunna bli en bra tupp. Har han koll på faror också? De tuppar jag har haft och behållit som vuxna tuppar i flocken har alltid varnat hönsen så fort nåt händer, förutom att de letat mat åt dem.

Varför har du en Bohus-Dalstupp men inga hönor till honom?

Har du genbanksintyg på honom?
snus? vad är priset på en pris?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 23:22 »
Jag har tre blommehönor och en blommetupp, kläckta i våras, väldigt trevliga, de började lägga ägg när de var fem månader gamla, la väldigt mycket i början, nu är det lite si och så, kanske fem ägg i veckan på tre höns... förhoppningsvis blir det bättre i vår. De måste väl få vila lite de också.

Men de är vackra att se på och trevliga att ha att göra med, tuppen sköter sitt jobb bra, han är lite mer hetlevrad än den vita leghornstuppen, men har aldrig varit elak mot någon.

Armand, det är inte säkert att dina hönor någonsin låter tuppen 'bestämma', det gjorde inte våra lohmann trots att deras plymouth rock tupp var ett år äldre än dem, de kom bra överens och han lockade dem till mat, parade sig med dem och varnade mot faror, beskyddade dem mot höken två gånger. Men hönorna gjorde ändå mest som de ville... upplevde att det var de som bestämde vad de ville göra och han följde bara med...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 23:26 »
Han verkar kunna bli en bra tupp. Har han koll på faror också? De tuppar jag har haft och behållit som vuxna tuppar i flocken har alltid varnat hönsen så fort nåt händer, förutom att de letat mat åt dem.

Varför har du en Bohus-Dalstupp men inga hönor till honom?

Har du genbanksintyg på honom?

Jadå. Så fort han ser en fågelsilhuett på himlen ger han upp ett läte som bäst kan beskrivas som ett litet vrål. En gång flög en hel fågelflock förbi på låg höjd, och då blev det inget litet vrål.

Vi började med att köpa hönor, sen efter ett tag kom vi på att vi kanske skulle ha tupp också. Vi letade, hittade den här tuppen, och den verkade bra.

Gebanksbetyg är på gång, men de som utfärdar det är så sega att vi inte har fått det än.

Armand, det är inte säkert att dina hönor någonsin låter tuppen 'bestämma', det gjorde inte våra lohmann trots att deras plymouth rock tupp var ett år äldre än dem, de kom bra överens och han lockade dem till mat, parade sig med dem och varnade mot faror, beskyddade dem mot höken två gånger. Men hönorna gjorde ändå mest som de ville... upplevde att det var de som bestämde vad de ville göra och han följde bara med...

Okej, men jag hoppas tuppen blir glad ändå! :)
« Senast ändrad: 27 jan-09 kl 23:29 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 23:41 »
Våra bruna Lohman gick och plockade halsfjädrarna på en av våra tuppar!  >:( Lite tjära på där de hackade så slutade dem...

Men nu har de börjat gå och dra i våran faverollekorsnings skägg istället! Och han bara står där lugnt och snällt och låter dem slita i skägget sitt... Dumma bråktanter!  :'( Än så länge har han kvar skägget i alla fall...

Är riktigt less på deras beteénde... Tur att de inte är så många kvar nu och att de värper så stora fina ägg!  ;D  ::) Ska kläcka fram de finaste brunaste äggen i sommar så får vi se vad det blir för något... Förhoppningsvis något trevligare än dessa i alla fall... Sedan får de som vi har kvar gå tills de trillar av pinn.

Våra vita är inte alls lika som de bruna, fruktansvärt mycket snällare. Förstår fortfarande inte varför det kan vara sådana skillnader... Varför har man egentligen döpt båda sorterna till "Lohman" när de verkar så olika i både beteénde och utseende?  ??? De vita är slankare i kroppen och flyger bättre, har mycket större kam.. Söta lappar!  :-[ Medan de bruna är mer kraftiga och flyger inte alls lika gärna (i alla fall våra)
Hur gjorde man när man tog fram dem? Det lär ju inte vara samma djur man korsat för att få fram de olika sorterna? (vit och brun)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 27 jan-09 kl 23:55 »
Jag förstår inte att alla har så dålig erfarenhet av brun lohmann, våra är väldigt snälla, har aldrig hackat efter någon, de är lite olika sinsemellan, från Vera som är så blyg så hon mest går undan när någon tittar på henne, till Nadja som gärna bestämmer över alla, men det gör hon utan hack, hon bara tittar lite strängt om de inte gör som hon säger... och så de andra tre däremellan med varsina personligheter...

Inga av mina hönor hackas, men om någon skulle börja göra det så inte tror jag att det är lohmannhönorna, snarare blommehönorna i så fall, som verkar vara lite hårdare till sättet. De nyps hårdare när jag matar dem ur händerna också, det är sällan lohmannhönorna 'biter' mig.

Armand, våran Rocky hade det jättebra med sina hönor, nu vilar han i frid i frysboxen, han fick vika på foten i höstas när vi behöll två av de yngre tupparna istället, han var dum mot de nya hönorna så han blev uppsagd...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vurre

« Svar #6 skrivet: 27 jan-09 kl 23:56 »

Men Linkoso och Rakadero, jag vill höra om lantraser! Inte om värphybrider!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 28 jan-09 kl 00:00 »
sorry... fast jag skrev ju om blommehönsen också...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 28 jan-09 kl 00:01 »
han blev uppsagd...

Tuppsagd? Vi funderar hur som helst på att nacka Lohmanhönorna när de har sinat och skaffa svarthönor.

Sorry Vurre för off topic, men jag var tvungen att få med tuppsagd.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 28 jan-09 kl 00:03 »
Men Linkoso och Rakadero, jag vill höra om lantraser! Inte om värphybrider!

Haha, förlåt!  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Krågedal

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-09 kl 06:59 »
Hejsan. Kul att du vill bevara gotlandshönan!
 Jag funderade själv i den "banan", när jag ville skaffa höns. Så läste jag bla. om Gotland men så dök "Kinda" upp och eftersom jag bor i Kinda blev det dä.  Det var lättare också att skaffa dem än gotlänningarna.
 Mina Kinda har en stark ruvdrift, de tycker om att leta mat (vill inte ha så mycket serverat ) tupparna tar mycket väl hand om hönorna de matar dem och ligger gärna själva i redet! Det är jätteroligt att sitta själv i hönsgården och titta på dem, de har alla sina personligheter. Har du gått med i svenska lanthönsklubben? För det är väl höns med genbank du ska köpa? Så att du själv driver en liten egen genbank (och får ett litet bidrag för). Jag såg i det senaste nummret av våran tidning finns det en annons om Gotlandshöns på Gotland, det kanske är därifrån du ska köpa ?(Åsa Wallin Hejde) Lycka till! ;D ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Vurre

« Svar #11 skrivet: 28 jan-09 kl 12:24 »
VILL inte dina kindahöns att du matar dem? Häftiga höns...

Vi har inte gått med i lantrasklubben och är tveksamma till genbank, se annan tråd här bland kackeltrådarna. Vi gillar bevarandetanken men tycker det är svårt att få information om regelverket liksom motiv till en del regler, så genbank har just nu inte så hög prioritet.

Hur mycket värper kindahönsen? Och vad väger slaktkropparna?

Krågedal

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 28 jan-09 kl 12:58 »
Jo de äter ur händerna men de tycker inte så mycket om "hönsfodret" som jag har köpt, de letar hellre och tycker om viltfågelfrön och matrester..... :-[Jag tycker det är synd att det klankas ned på genbanksystemet, jag tycker det är enkelt och det är STOR efterfrågan efter GENBANKSDJUR!
Mina höns lever ett naturligt hönsliv, vill de ruva så får dem det vill de bara kackla så får dem det!
Jag har själv inte behöft slakta några djur än så jag vet inte "hur de då väger som slaktkropp" men när de är levande så är det mellan 1,5-2.5 hönan väger mindre  än tuppen! De ska värpa ca 150 ägg per år, (när de ej ruvar)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Vurre

« Svar #13 skrivet: 29 jan-09 kl 10:05 »
En sak jag undrar över är hur många ägg man får av lantraser? I tabeller kan man emellanåt se siffror på 150 eller 180 ägg per år för olika raser. Det säger ju en del, men jag vill veta mer. Hur påverkar hönans ålder hennes värpintensitet? De där siffrorna, är det ett snitt för alla höns där en del ruvar, är det per höna som ruvar eller räknat snitt för hönor som inte ruvar?

Om en höna genomsnittligt ska värpa 180 ägg/år, värper hon då ett ägg om dan i ett halvår och vilar halva året?

Ni som har erfarenheter av olika lantraser, vilka erfarenheter har ni?

Vurre

« Svar #14 skrivet: 03 feb-09 kl 10:33 »
Hur ska man tänka om man vill ha genbank? Jag har antagit att man skaffar sig några höns och en tupp med genbanksintyg och sen ansöker man om genbank och för att få det ska man helst inte ha några andra höns men om man har det skall genbankshönsen hållas isolerade från andra raser under avelsperioden.

I diskussionen om ägg och ILT i en närbelägen tråd har inte lantrasklubben riktigt kunnat förklara varför man inte får byta ägg för att ruva under egna höns, men jag börjar misstänka att det bland annat kan handla om gener.

Men om man inte får skaffa in nya djur genom att skaffa ägg och kläcka dem hemma utan genbanksansvariges tillstånd i syfte att hålla generna samlade, vilka restriktioner gäller när man skaffar djur över åtta veckor? Är det också något man måste ha tillstånd till? Är det genbanksansvarige som bestämmer vilka djur man ska ha i sin genbank?

Tyvärr är lantrasklubben svår att få info från. Man riskerar utskällning när man vill veta hur och varför, men är här någon som kan tala om för mig om jag är på rätt spår?

Jag föredrar nämligen att veta vad jag ger mig in på innan, om man nu skulle kunna bidra till bevarandet.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #15 skrivet: 03 feb-09 kl 11:16 »
Citera
vilka restriktioner gäller när man skaffar djur över åtta veckor? Är det också något man måste ha tillstånd till? Är det genbanksansvarige som bestämmer vilka djur man ska ha i sin genbank?
Du bestämmer vilka djur du ska köpa och ha i din besättning men du måste följa reglerna.

Några regler ang. avelsdjur:

Rasernas egenskaper och yttre variation skall bevaras inom uppgjord rasram.

Djur med egenskap som misstänks härröra från annan ras (sentida inkorsning) skall ej användas som avelsdjur. Har "rasrena" djur gett sådan avkomma får de ej vidare användas i avel.

Djur som visat tecken på sjukdom som kan vara ärftligt betingad skall ej användas i avel.

Vid tydliga tecken på inavelsdepression skall något/några avelsdjur bytas ut.

Naturruvning ska prioriteras framför maskinkläckning. Om maskinkläckning förekommer skall genbanksägg kläckas separat.

Endast djur utan missbildningar skall användas i avel.

« Senast ändrad: 03 feb-09 kl 11:18 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Vurre

« Svar #16 skrivet: 03 feb-09 kl 11:34 »
Du bestämmer vilka djur du ska köpa och ha i din besättning men du måste följa reglerna.

Några regler ang. avelsdjur:

Rasernas egenskaper och yttre variation skall bevaras inom uppgjord rasram. Klart syfte

Djur med egenskap som misstänks härröra från annan ras (sentida inkorsning) skall ej användas som avelsdjur. Har "rasrena" djur gett sådan avkomma får de ej vidare användas i avel. Klart syfte

Djur som visat tecken på sjukdom som kan vara ärftligt betingad skall ej användas i avel. Klart syfte

Vid tydliga tecken på inavelsdepression skall något/några avelsdjur bytas ut. Klart syfte, men jag skulle nog byta innan tecknen blir alltför tydliga

Naturruvning ska prioriteras framför maskinkläckning. Om maskinkläckning förekommer skall genbanksägg kläckas separat. OK att prioritera naturruvning, men oklart för mig när det är OK att maskinruva. Frågan om att köpa för att ruva under egen höna besvaras inte

Endast djur utan missbildningar skall användas i avel. Självklart

Det där har jag inga större problem med, men jag undrar fortfarande över hur man ska tänka kring det genetiska och varför det finns ett så stort motstånd mot att köpa ägg när man tydligen får köpa levande djur utan restriktioner.

Gamina

« Svar #17 skrivet: 03 feb-09 kl 11:42 »
Läs Ronnys svar i maratontråden.
Det verkar inte alls förbjudet att köpa ägg utan mer som att man ska tala om innan man gör det så att det inte sker äggbyten hej villt. Jag kan se en anledning till detta och det är precis som någon skrev i den tråden att om man upptäcker ett allvarligt fel i någon besättning och alla byter ägg med alla så kommer det felet vara spritt i hela populationen och därav vill man ha kontroll över bytena. Det är trots allt mycket enklare att byta ägg per post än att åka runt och fysiskt köpa djuren. Om jag tolkat det hela rätt så kan man altså frächa upp genbeståndet i sin flock genom att köpa ägg då och då efter kontakt med genbanksansvarige.
Någon mer kunnig än jag får gärna tala om ifall jag har rätt i mitt antagande.
Genbank för Gotlandshöns

Vurre

« Svar #18 skrivet: 03 feb-09 kl 11:53 »
Jo, jag har läst Ronnys svar och håller på att fundera på det.

Så du Gamina tror att man från genbankshåll anser att risken för att blanda allt genmaterial inte är så stor så länge man får hålla sig till att köpa levande djur, men att risken för utarmning av genbanken/spridning av defekter skulle öka i så hög grad om man fick fria händer när det gäller ägghandel att man har restriktioner för ägghandel men alltså inte för handel med levande djur?

Gamina

« Svar #19 skrivet: 03 feb-09 kl 11:58 »
Ja det finns ju en självhämmande effekt i att åka iväg och köpa djur. Det blir iallafall för mig många mil för att få tag i ett djur från närmaste genbanksbesättning. Varje mil kostar ganska mycket att köra om man räknar i bränsle, försäkring, och reparationer så då är någon hundring i proto ett väldigt lågt pris vilket gör det enklare att bytesavla in absurdum.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser