Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första öltillverkning  (läst 12702 gånger)

endie

• -
SV: Min första öltillverkning
« Svar #40 skrivet: 04 jun-13 kl 09:08 »
Hej alla ölfantaster!

Hoppas att det är okey om jag lånar tråden lite för helt egoistiska syften: Jag har också bryggt klart min första batch öl tidigare idag och behöver lite råd. Det är väldigt oprofessionellt, en enkel variant av nässelöl. Jag har inga fiffiga verktyg heller så just nu ligger blandningen i en kastrull med locket på. Jag blandade i 550gr socker till 5 liter vatten och 20 gram jäst. Kanske säger det nånting för er erfarna. Vad jag undrar är hur man ska gå tillväga härifrån? Har läst att om man har behållare med luftlock (luftsluss?) på så kan man enkelt avgöra när jäsningen är klar, men när man inte har tillgång till dessa kloka verktyg, finns det några indikationer som man kan gå efter vad det gäller jäsningsprocessen?

Tack på förhand!

vad är det för jäst?

jäser det nu?

Har man inte ochelemätare så får man vänta tills aktiviteten upphört och sedan lite till så jästen konsumerat allt socker.

Skulle nog investera i en jästunna 30L 95kr , jäsrör 9kr och tappkran 39kr (som man sätter i ett hål man borrar i jäshinken)  iallafall för att undvika infektion i ölet.

en Hydrometer och ett mätglas kostar: 49kr respektive 39kr ifall du vill vara helt säker på att det jäst klart.

finns flera sidor som tillhandahåller utrustning:

www.humle.se
www.maltmagnus.se

AdaW

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 04 jun-13 kl 10:42 »
vad är det för jäst?

jäser det nu?

Har man inte ochelemätare så får man vänta tills aktiviteten upphört och sedan lite till så jästen konsumerat allt socker.

Skulle nog investera i en jästunna 30L 95kr , jäsrör 9kr och tappkran 39kr (som man sätter i ett hål man borrar i jäshinken)  iallafall för att undvika infektion i ölet.

en Hydrometer och ett mätglas kostar: 49kr respektive 39kr ifall du vill vara helt säker på att det jäst klart.

finns flera sidor som tillhandahåller utrustning:

www.humle.se
www.maltmagnus.se

Tack för svaret! Ju, jag använde helt vanlig bakjäst för söta degar.  ;) Jag läste någonstans att det funkar också, men märkte i morse att det luktade lite för mycket jäst. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden. Jäsningen har nog redan börjat då ytan är täckt med små bubblor. Jag tänkte först testa den här metoden och se om man kan göra en acceptabel öl utan en massa annat tillbehör, och om det går kanske är det värt att investera i andra verktyg. Men jag ska kolla runt lite på de sidorna, tack!

endie

• -
« Svar #42 skrivet: 04 jun-13 kl 12:03 »
bara att skicka pm ifall du undrar över något.

AdaW

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 07 jun-13 kl 13:36 »
Liten uppdatering. Nässelölen har jäst i 4 dagar nu och det puttrar fortfarande på fint. Smakade på det idag och den var väldigt god, tyvärr för söt för att kallas för öl. Smakade mer som champagne. Kan det bero på att jästen inte har konsumerat all socker än? Jag tänkte iallafall låta den ligga i några dagar till sen tappa den i flaskor, vilket leder till min nästa fråga. Jag har hört att man brukar "prime:a" ölen genom att tillsätta lite socker i flaskorna och därmed få kolsyra. Hur mycket ska man tillsätta för att inte sluta med sprängda flaskor?

Tack för hjälpen!

endie

• -
« Svar #44 skrivet: 07 jun-13 kl 23:07 »
Ta ca 6g socker per liter och gör en sockerlag som du rör ner i ölet innan du tappar det på flaskor så får du det jämnt fördelat i flaskorna.

Var säker på att det jäst ut ordentligt bara;)

Fnixen

• Öland
« Svar #45 skrivet: 07 jun-13 kl 23:35 »
Liten uppdatering. Nässelölen har jäst i 4 dagar nu och det puttrar fortfarande på fint. Smakade på det idag och den var väldigt god, tyvärr för söt för att kallas för öl. Smakade mer som champagne. Kan det bero på att jästen inte har konsumerat all socker än? Jag tänkte iallafall låta den ligga i några dagar till sen tappa den i flaskor, vilket leder till min nästa fråga. Jag har hört att man brukar "prime:a" ölen genom att tillsätta lite socker i flaskorna och därmed få kolsyra. Hur mycket ska man tillsätta för att inte sluta med sprängda flaskor?

Tack för hjälpen!

Du kan gott vänta en vecka eller två innan flasktappning. Ha inte för brådis då slutar det kanske med 1cm bottensats i flaskorna i bästa fall och flaskbomber i sämsta.

AdaW

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 08 jun-13 kl 17:43 »
Tack för båda svaren! Då blir det nog att vänta ytterligare några dagar. Tyvärr har jag inte möjlighet att vänta längre än 10 dagar sammanlagt så det får duga och hoppas på det bästa. Ni vet förresten ingen "foolproof" metod att avgöra om jäsningen har avtagit utan professionellt verktyg?

slainte

• Västmanland
« Svar #47 skrivet: 08 jun-13 kl 18:52 »
Tag en liten petflaska med skruvkork och fyll den till 2/3, skaka ut all kolsyra. Skruva åt korken och låt flaskan stå i rumstemperatur ett dygn. Om flaskan är hård och det pyser när du öppnar har det inte jäst klart.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

endie

• -
« Svar #48 skrivet: 19 jun-13 kl 22:34 »
Hur blev ölet?

Öl_Snus

• -
« Svar #49 skrivet: 24 jun-13 kl 01:12 »
Håller själv på med öltillverkning med lysande resultat, och den e både god och enkel att göra, håller just nu på testar fram en öl med lakritsarom, även enbär och andra smaker kommer alltefterson jag hinner testa men än så länge är den lager jag tillverkar den som e godast och har fått bäst respons från mina "testkaniner" Säljer även öl och snus på marknader och till grannar och förbipasserande, eller byter bort beroende på vad som erbjuds :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
Lena Maria, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser