Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det lackar mot jul! Billiga och hemgjorda julklappstråden!  (läst 24187 gånger)

Nordanvind

• Östergötland
Startar en tråd där man kan lägga in tips på hemgjorda och prisvärda julklappar/presenter.

Paket att ge bort till vänner och bekanta. Och ibland har man ingen fantasi och då kanske just era tips kan vara något!

Själv blir jag mer glad av om någon har tillverkat någonting till mig. Känns som mer värde i dem då någon tänkt till och har lagt ner tid på själva saken man får än om den är köpt.

Kanske finns det fler som tänker som jag? Vet inte om det finns någon sådan här tråd redan?

Bulan

• Västergötland
SV: Det lackar mot jul! Billiga och hemgjorda julklappstråden!
« Svar #1 skrivet: 25 sep-12 kl 12:07 »
JÄTTEBRA tråd!!  :D

Själv älskar jag att få ätbara grejor så som hemmagjord gelè, sylt, äppelmos, godis, rökt kött/fisk, inläggningar  och sånt. Och eftersom jag tro på idén att bara ge bort sånt man skulle vilja ha själv så är det lite av ovanstående som mina nära och kära kommer få  till jul...men tala inte om det för nån  ;)   ;D

Sen har jag ett annat tips som uppskattades mycket förra året... Jag köpte ljusmassa (kostar inte så förskräckligt mycket) och så fyndade jag 1.- kaffekoppar, burkar m.m och gjorde ljus. Personlig och mysig gåva  :)

När jag var ungdom så gav jag alltid bort hemmagjorda presentkort som t.ex. presentkort på barnvaktstid till slutkörda föräldrar, städpresentkort till brorsan, presentkort på hemmagjort fika m.m DET var uppskattat!  ;D Då ger man ju bort av sin tid, vilket inte kostar så mycket i kronor för en själv men är guld värt för andra!
Bulan

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-12 kl 12:08 »
Tills små barn kan man ju t.ex. sy en söt liten nalle eller kanske en mysig filt. Man kan koka sylt, marmelad eller saft (Mycket godare än det man köper i butiken) Man kan baka bröd eller kakor och bakelser. Man kan göra julsnaps. Är man händig kan man ju snickra ihop allt från små kryddhyllor till möbler.  Jag tycker hemmagjort är toppen och det vore superkul om allt fler människor började göra hemmagjorda julklappar :)

Vi började göra det förra julen och har redan bestämt oss för att göra tradition av det.
Jag ska definitivt bevaka den här tråden och hoppas att det kommer in fler tips! :)

/Skogsluffaren

Sjaunja

• -
« Svar #3 skrivet: 25 sep-12 kl 16:31 »
Jag använde grön och gul vaxduk som var utnött på mitten. Av de fina bitarna sydde jag basebollformade nessecärer till systersönerna. Siffror på i avvikande färg och fyllda med miniflaskor med duschgrejer. Varsin handduk ingick också, som var sydd av de bättre bitarna av nött, grönt badlakan. Dom blev skitglada!

Sjaunja

• -
« Svar #4 skrivet: 25 sep-12 kl 16:35 »
Torka rönnbärsklasar nu och ha som dekor på enriskransar att ge bort som dörrdekoration. Fäst ljushållare så blir det en fin bordsdekoration.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 sep-12 kl 16:36 »
Slånbärslikör (ska bara till lite frost så man kan plocka bären)
Godis
Sill

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 sep-12 kl 08:01 »
Jag använde grön och gul vaxduk som var utnött på mitten. Av de fina bitarna sydde jag basebollformade nessecärer till systersönerna. Siffror på i avvikande färg och fyllda med miniflaskor med duschgrejer. Varsin handduk ingick också, som var sydd av de bättre bitarna av nött, grönt badlakan. Dom blev skitglada!

Wow. Det lät fint! Fattar att de blev glada.

Gjorde en gammaldags käpphäst åt en liten pojke. Klassisk strumpa som huvud med träns och en massa detaljer klippta från gamla handväskor (läder, nitar, metallringar), hamparep som svansstump, samt var själva käppen omlindad i rep för bättre grepp.

Han var också glad och det är roligt att se att gammaldags leksaker fortfarande kan vara poppis.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 26 sep-12 kl 11:38 »
Man kan göra lavendelpåsar, gärna med nåt enkelt broderi. Eller virka en pläd av mormorsrutor. Eller tälja smörknivar av ene. Eller sy grytlappar i lappteknik, t ex blockhus. Eller göra en skärbräda med fin form. Eller virka tofflor av rejält ullgarn. Eller virka "korgar" av ett stadigt garn. Eller virka disktrasor av lingarn, kanske ett par stycken i olika mönster.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

LimJans

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 26 sep-12 kl 12:18 »
Sticka raggsockor, halsdukar, mössor, m.m,

Saft, sylt, kakor, matbröd, chokladtryffel och annan konfekt, honungsrostad müsli, basilikaolja, örtsalt, vitlöksflätor, maränger, biscottiskorpor...

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 sep-12 kl 12:20 »
torkade äpplen, lingonsylt, konserverade päron

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 13:24 »
Jag tänkte göra egentillverkade julklappar till mina systrar i år. Korgar, eller kanske lådor klädda med fint papper, för korgar är så dyra märkte jag, med egenhändigt tillverkade saker, olika till dem kanske, har fem väldigt olika systrar. Men i lådorna kan det bli en akvarelltavla, stickade sockar, torkade trattkantareller, kola, kakor, äpplemos, en virkad muffins kanske. Jag har inte bestämt riktigt vad för något jag ska ta än, så jag tar gärna emot fler tips i den här tråden.

Jag tänkte beställa tvålar av alternaiv (eller handla när hon kommer till Sandhem) och lägga i lådorna också, det är ju inte jag som gjort dem iofs...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LimJans

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 13:54 »
Jag tänkte göra egentillverkade julklappar till mina systrar i år. Korgar, eller kanske lådor klädda med fint papper, för korgar är så dyra märkte jag, med egenhändigt tillverkade saker, olika till dem kanske, har fem väldigt olika systrar. Men i lådorna kan det bli en akvarelltavla, stickade sockar, torkade trattkantareller, kola, kakor, äpplemos, en virkad muffins kanske. Jag har inte bestämt riktigt vad för något jag ska ta än, så jag tar gärna emot fler tips i den här tråden.

Jag tänkte beställa tvålar av alternaiv (eller handla när hon kommer till Sandhem) och lägga i lådorna också, det är ju inte jag som gjort dem iofs...

Ö&B och liknande lågprisaffärer kan ha jättefina billiga korgar *tipsar*

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 sep-12 kl 14:11 »

Det finns Gör-din-egen-tvål materialsats på Panduro. Man får allt material men tillverkar själva tvålarna själv :)

Sjaunja

• -
« Svar #13 skrivet: 26 sep-12 kl 14:42 »
Man kan ge bort en 'instant cake'. Ta en fin plåtburk/glasburk. Mät upp de torra ingredienserna till en mumsig kaka. Skriv en fin instruktionslapp typ 'tillsätt smör och ägg'. Ugnstemp och gräddtid. Knyt fast en liten påse med strössel till dekor. Sy en ugnsvante av resttyg och låt den följa med bakkitet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 sep-12 kl 15:38 »
Superbra tråd och kanon-tips.

Förra årets julklapp till vuxna, blev hemsydd tvättpåse med broderi samt tvättnötter.

Lämpligt till små prinsessor är att göra en lång fläta a´la trassel av långa tygtrasor eller gammalt vävgarn. Denna sys sedan fast på ett brett hårband av trikå. Till prinsar är alltid en mantel med tillhörande krona passande.... alternativt en svart mössa, med hål för ögon och mun.... där man sedan syr fast svart cape (batman)

I år önskar jag mig en fin rådjursskånk... kanske med tillhörande torkade trattisar :P

.... årets klappar är inte planerade ännu.... kommer förmodligen häcka här i tråden en del
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Grismormor

• -
« Svar #15 skrivet: 29 okt-12 kl 18:00 »
Åh vilken rolig tråd!! Hemgjorda julklappar är ju det finaste!

En jul för några år sedan så snickrade min fd sambo fågelholkar till hela släkten. Jag smälte talg från en fårslakt, blandade det med fågelfrön och hällde smeten i ett stort hjärta, pepparkaksform, som jag lagt ett hampasnöre i. Så det blev en holk+fågelmat till släktingarna.

En annan jul när jag varit kreativ och gjort både tvål och salvor, så samlade jag på mig clementin-lådor från affären.De fylldes med diverese hudprodukter och hemmagjort julgodis i fin fina påsar. Klädde in allt i celofan och gav bort, det var uppskattat!

I år har jag inte riktigt kommit på vad det blir än, men det kommer säkert mycket inspiration från den här tråden!   

Felix Felicis

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 23 nov-12 kl 17:21 »
Bra tråd! Jag sitter just och planerar att göra naturkosmetik att ge bort i julklapp. Min mor och syster har sysslat en del med sånt, och jag får gärna låna deras grejor, så tänkte försöka mig på det i år.
Tvålar går ju att göra i många varianter, men min släkt har nog hunnit bygga upp ett lager med sådana efter år av presenter, så jag hoppar över det. Tänkte istället göra massagekakor, handkräm, kroppslotion till en kompis (som enligt mig använder alldeles för mycket billiga, kemiska produkter :P), och läppglans åt svägerskan (hon har fått ett av oss tidigare och klagar nu på att det tagit slut).
Ingridienser och recept går att hitta hos Crearome (vi brukar beställa därifrån), men recept finns mycket olika att kika på, föreslår att leta lite böcker på ett bibliotek, t.ex. Vissa saker kan man också göra av sådant man hittar i livsmedelsbutiken, till exempel kroppsskrubb med havre, socker och olivolja.
Har själv tidigare fått kroppsskrubbar, läppcerat m.m. av syster och uppskattat det mycket, så jag räknar med att andra också gör det :)

Sedan brukar jag göra karameller i fina förpackningar att ge bort, och polkagris"krokar" att hänga i granen. Det behövs lite utrustnig för det, det mesta av mitt är från panduro. Fick ett startsett när jag fyllde tretton, tror jag, och det har varit en rolig och lönsam hobby i flera år.

Funderade också på att blanda torkade örter till ett "vinterté" och sätta i fin burk, är nog inte heller dumt som present.

Sedan måste jag tillägga till den som skrev om gammaldags käpphäst: min lillebror fick en sådan av mamma en gång (träkäpp med stoppad socka, knappögon och läderöron, med tygelremm) för drygt tio år sedan, han är sjutton nu, och vi hade mycket kul med den som barn. Så inte tror jag leksaker behöver vara dyra eller komplicerade, bara man kommer på rätt grej :)

Kram på er!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #17 skrivet: 23 nov-12 kl 18:09 »
Jag kommer ett ge bort handspunnet ullgarn till några stycken som är värda det och uppskattar. En del stickade sockor, vantar och halsdukar sitter jag med nu om kvällarna. Hoppas att det blir uppskattade presenter.

Två brukar jag göra och ge bort. I år blir det bla ringblomma och lavendel tvål.

I år stöper jag inga ljus (för lite ljusstumpar) men annars är det lite kul att ge bort både tre armade upp till fem armade ljus. Kräver lite pyssel, men men.

Sen så funkar det alltid med någon neutral matlagningsolja i en snygg flaska. Fyll på med vitlök, olika sorters chili och av egna kryddor från landet. Jag gjorde några flaskor innan det frös till här.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 23 nov-12 kl 23:28 »
    Förrförra året köpte jag 10 st stora tårtkartonger från konditoriet en till vart syskon av mina och min sambos samt våra föräldrar. Jag köpte varsin stor träskärbräda som gick i precis och bakade en lingonkaka, en limpa och två sorters kex och (grissini och glutenfriakex till svåger) tog en liten påse grovt salt (till bad eller mat) gjorde en påse kolor om jag minns rätt och köpte en flaska enbärsdricka/ låda, sedan var lådan fullpackad. Allt nybakat sista dygnet före juldagen det sista bakat på juldagsmorgonen. Vi skulle fira tillsammans då.
    Förra året gjorde jag ljusstakar i ek med hållare för vanliga långa ljus på ena sidan för fyra ljus och på andra för fyra värmeljus, samt gjutna ljus till det, en del fick smala ljus andra grova gjutna jag hade dessutom klippt ut handdukar i linnetyg och zick-zackat kanterna och gjort en egen hank av vikt linnetyg, så det blev ganska många ljusstakar...och ljus, för att ge något som kunde ätas direkt hade jag gjort lingonkola, jättegoda och de som gillar lite starkare och smakrikare fick även plommon,-/eller mangochutney.
    I år vet jag inte, de har slutat med julklappar redan innan jag gjorde mina så vi får väl se...vill inte att de känner sig obekväma.
    Till en kvinna som hade skänkt körsbärsträ gjorde jag fyra skivor och klädde dem med filt under så det blev grytunderlägg, trädet var henne kärt och det var en så där 40 år gammalt och jättestort, jag nådde inte runt stammen. Jag fick hjälp med att använda en motorsåg för att komma igenom träknubbarna, bandsågen klarade inte detta.
    Ett tidigare år målade jag på porslin och dricksglas med färg som kan brännas i ugnen och köpte diskhanddukar. Målade mönster som passade varje person med deras intresse eller signatur så att säga.  Det blev rejält tungt att transportera... buss och flyg...de används inte utan står lite pliktskyldigt i porslinskåp i husen, så det gör jag inte om.
    Det är ibland roligt att få göra lite "pyssel/hantverk/ätbart" men jag borde kanske sälja det jag gör istället, men det är inte lätt att avyttra något som man inte vet att andra vill ha eller har beställt eller ens kunna komma ut med varorna.
    I år blir det kanske lite äppelmos eller marmelad med pumpa-aprikos-päron-äppelmust-kanel eller lite stöpta ljus eventuellt lite tygkorgar till marmelad/godisburkar, men jag kanske skippar det helt med julklappar :-\ ingen bra ide att göra några.
Får ta ut det på knytkalas på någon storhelg i stället.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Znibban

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 nov-12 kl 05:44 »
Jag har foto som hobby och brukar göra foto-allmenackor. Det blir ju som en årskrönika och skildrar vad vi gjort under året.
Till våra hundkunder blir det foton på deras hundar, som visar lite vem och vad de lekt med under året.
Det brukar bli uppskattat, men det kräver mycket tid och ännu mer färg till skrivaren  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1230 gäster, 3 användare (1 dolda)
hustomtar, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser