Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det lackar mot jul! Billiga och hemgjorda julklappstråden!  (läst 24172 gånger)

Naturliv

• Södermanland
SV: Det lackar mot jul! Billiga och hemgjorda julklappstråden!
« Svar #20 skrivet: 24 nov-12 kl 09:07 »
Goda kryddblandningar är trevliga presenter och dessutom slipper man en del E-ämnen som finns i färdigköpta blandningar. Återanvänd glasburkar och täck locket med något vackert, gammalt tyg så ser det fint ut. En kycklingkryddblandning blir årets julklapp från mig. Naturligtvis provade jag den själv först och den blev jättegod.

Om du inte har ett eget recept så finns det några goda här:

http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?gruppid=14&text_nr=14
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Skogsviktor

• Västergötland
Det lackar mot jul! Billiga och hemgjorda julklappstråden!
« Svar #21 skrivet: 19 dec-12 kl 12:30 »
Jag har tröttnat på alla sladdriga plastredskap man ska röra i pannor och grytor med så jag gjorde i vredesmod en sån här! Jag tycker den är kanon så det blev julklappar också hittills har jag gjort 1,5 till... Det ända jag behövde var en yxa, kniv, vedbit och linolja.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 19 dec-12 kl 12:42 »
Gud så mycket bra gör-det-själv-klappar! Kan ingen ge mig TID!?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #23 skrivet: 19 dec-12 kl 19:46 »
Jag har tröttnat på alla sladdriga plastredskap man ska röra i pannor och grytor med så jag gjorde i vredesmod en sån här! Jag tycker den är kanon så det blev julklappar också hittills har jag gjort 1,5 till... Det ända jag behövde var en yxa, kniv, vedbit och linolja.

De där kunde du ju tillverka och sälja! En sån kunde jag gärna tänka mig.  :D

Skogsviktor

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 19 dec-12 kl 21:49 »
Tackar! Funderar redan på det, det är ju en bra grej, jag har rört i storkok utan att böja eller bryta av den, så de borde la hölla!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #25 skrivet: 20 dec-12 kl 02:50 »

Jättefin! Kanske kunde be maken att yxa till en sån! Ved har vi ju... Vad är det för träslag? Tänker att en borde vara bra? Det är det ju i smörknivar men eneträ är väl sällan så pass rejäla bitar av?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skogsviktor

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 20 dec-12 kl 06:31 »
En är jättebra, men det är ju svårt att hitta rejäla bitar som du sa. Jag har gjort den i körsbär och låtit den behålla vridningen som den hade när den var träd för att inte bryta fibrer i onödan.

Jordsmak

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 17 jan-13 kl 21:15 »
Nu är det ioförsig färdiglackat för den här gången, men det kommer säkert fler år och att ge bort hemgjorda saker känns alltid roligare för både mottagare och givare kan jag tycka. Själv ägnade jag mej åt att snickra ihop några barnslädar av återvunnet virke, framförallt av gamla lastpallar. Som uppskattas av ungarna (och föräldrar) i släkten och grannskapet. Rejäla och tåliga slädar av traditionell grönländsk hundslädesmodell. Dom kommer nog att hålla fler generationer än dom där massproducerade plastpulkorna ;)
Nybyggare i Ekoby Växhuset utanför Söderhamn.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 jan-13 kl 21:29 »
Snyggt!

jössesnesse

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 21 jan-13 kl 18:45 »
Inser att just en sådan släde i vuxenmodell är precis vad jag gått  och längtat efter i alla år, fast jag visste inte om det! :)
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #30 skrivet: 02 feb-13 kl 08:51 »
Nu är det ioförsig färdiglackat för den här gången, men det kommer säkert fler år och att ge bort hemgjorda saker känns alltid roligare för både mottagare och givare kan jag tycka. Själv ägnade jag mej åt att snickra ihop några barnslädar av återvunnet virke, framförallt av gamla lastpallar. Som uppskattas av ungarna (och föräldrar) i släkten och grannskapet. Rejäla och tåliga slädar av traditionell grönländsk hundslädesmodell. Dom kommer nog att hålla fler generationer än dom där massproducerade plastpulkorna ;)

Otroligt fin  :D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 okt-13 kl 18:09 »
Nu är jag lite tidigt ute men jag tycker om att vara ute i god tid :) Jag vill tipsa om hemmagjorda smaksatta oljor! Jag tänkte göra en med rosmarin/vitlök och en med chilismak till min far i Julklapp.

Några andra tips inför julen?

RoHe

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 14 okt-13 kl 18:14 »
En hemkokt senap i glasburk med snäppkork bör ju gå hem. Senap som är så gott! ::)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

christelle

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 14 okt-13 kl 20:26 »
Hemmagjord ringblomsalva, ska bara försöka lära mig göra några snygga etiketter till burkarna. Nån här som vet nåt bra ställe på nätet att lära sig, helst gratis?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tösen

• Småland
« Svar #34 skrivet: 19 okt-13 kl 17:55 »
Något sådant här? tillbehören finns i hobbybutiker och snyggast fjädrar hittas ju i hönsgården  :-* Fast det går ju att göra det betydligt mer från scratch än såhär.. forma öglor och fästen själv, göra pärlorna av snäckor eller trä exempel.. jag gjorde lite halvfusk varianten  ;D
Det blir vad du gör det till!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #35 skrivet: 18 dec-13 kl 16:13 »
I år har jag gjort fet tvål för skandinavisk vinterhy med bla blåstång eller kamomill i, till dessa medföljer en tvätthandske som jag stickat av mitt handspunnagarn. I prassliga cellofanpåsar har jag lagt hembakt rocky road och nyssens så avslutade jag knäckebrödsbaket. Det blir små delikatesknäcke i påse med vackert band om. Några julgrupper har plockats ihop av loppade udda krukor.

Vi ger inga klappar längre, förutom till några barn som fått köpeklappar. De smågåvor jag gjort är ge bort presenter att ta med under julens besök hos nära och kära och någon extra om man kommer på någon man glömt  :D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #36 skrivet: 18 dec-13 kl 16:27 »
Jag har också gjort tvålar, hudkräm och cerat från grunden att ge bort.
Har uppskattats :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Floweret

• Västerbotten
    • FLOWERET
« Svar #37 skrivet: 24 sep-14 kl 13:13 »
Min favoritpresent i fjol var risvärmekuddar, enkla att göra och går att dekorera hur man vill bara det inte är något som tar eld i mikron bara. Upptäckte att lavendel i rispåsen inte var helt smart, blev lavendeleld i mikron... fast luktade ganska ok  :-[  jaja

beskrivning hittar du här: http://www.floweret.se/2014/09/diy-risvarmekudde.html

Sticka har jag börjat med, mamma och syrran är proffs medan jag är usel  ::) meeen jag gör det lätt för mig. En stickad buff ville sambon ha så det gjorde jag och gav bort också. Finemang varm julklapp det med.
Beskrivning: http://www.floweret.se/2014/02/sticka-en-buff-enkelt-enklare.html
Pyssligt liv i södra lappland med familj, höns och marsvin.
Hälsa gärna på hos mig: Floweret

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #38 skrivet: 14 okt-14 kl 18:48 »
Man kan göra stora rejäla grytlappar av förra generationens "små fina att titta på ovanför spisen".  Men kolla att de inte är urtvättade. För denna gång skall de även brukas ;)  Man får pussla ihop nåt inte allt för störande i färg och mönster och syihop eller virka dem är det ju inte heller så noga med i återbrukstider.  När man ändå håller på kan man ju göra en rejäl  hängauppögla.  Loppisbutikerna har mycket att välja på när det gäller fingrytlappar. De fyrkantiga är lättare att göra nåt av även om de runda kan vara  söta  :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

LimJans

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 14 okt-14 kl 19:16 »
Min far var lite lätt upprörd över att trillingnöten skulle plockas bort ur Aladdin-askarna. Så har ska få trillingnötter i julklapp  ;D Enkelt val. Och gott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1207 gäster, 3 användare (1 dolda)
M_P, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser