Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på lammgryta som inte smakar lamm???  (läst 8685 gånger)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Recept på lammgryta som inte smakar lamm???
« skrivet: 20 sep-12 kl 12:51 »
Skulle vilja krydda bort själva lammsmaken men har inget vettigt recept. Gärna evighetslångt långkok. :D

Ska bjuda en kräsen jäkel som ABSOLUT inte gillar lamm.
Men det är precis vad hela frysen är full med så lamm får det bli!  >:D

Kan ni hjälpa mig? Har ni några bra recept?
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

hustran

SV: Recept på lammgryta som inte smakar lamm???
« Svar #1 skrivet: 20 sep-12 kl 12:55 »
fick råd av min syster att hälla i en skvätt kaffe i grytan. Prova det ngn. gång.

Bulan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-12 kl 13:25 »
Med risk för att bli sågad längst med knäna här, men jag ska ändå ge dig ett tips ...  ;D

Vi la grytbitar av får (ej lamm, här snackar vi 8 år gammal bagge  ;)  )  i en stor gryta. Fräste på så bitarna fick färg och kryddade med salt och peppar. Fyllde sedan upp med vatten, i med lagerblad, hela pepparkorn, morötter, lök och några timjankvistar. Det fick sedan puttra lääääääääääääääääääääääänge, typ 6 timmar tror jag  :) Därefter hällde vi i (och det är här jag riskerar att bli sågad.... ;D  ) en påse med färdig kryddblandning, "Garamasala" och lät det puttra en liten stund till. Det blev HIMMELSKT gott! Men starkt!! Men vi bjöd just då oxå en "lamm-smak-hatare" på middag och han älskade det!!  ;D    ;D   

Jag tyckte att grytan var god redan innan "färdigkryddblandningen" kom i, men efter så blev det faktiskt ännu bättre...Tror det är endel Curry i den blandningen och det tar ju bort typ alla andra smaker  ::)  Men som sagt, himmelskt gott.

« Senast ändrad: 20 sep-12 kl 13:28 av Bulan »
Bulan

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 sep-12 kl 13:27 »
Testa göra dillkött på lamm!  När köttet kokat ordetligt länge med lite salt, peppar eller andra kryddor efter smak, så ställ det kallt innan du piller isär kött från fett, när fettet är kallt och stelt är det lätt att ta bort.  Mesta fårsmaken sitter i fettet.  Samma princip funkar naturligtvis med andra smaksättningar än dill. T.ex. persilja eller pepparrot.

videvi

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 sep-12 kl 20:37 »
Kan inte riktigt hålla med om att mesta av fårsmaken sitter i fettet. Eller jo, det gör den säkert. Men lamm smakar ju lamm, precis som det är skillnad på gris och ko.
Och jag tror inte riktigt att det skulle hjälpa att göra dillkött. Borde vara för milt.

Däremot garamasala, det borde dölja det mesta.  ;D

Nån som har några fler idéer?
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

pyromanen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 sep-12 kl 20:45 »
Min man som var fårbonde i många år och har förätit sig på lamm så han inte gillar lammsmaken längre han klarar att äta just dillköttet  ;)  därav förslaget.
Garammasala låter gott!

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 20 sep-12 kl 20:48 »
Det där har med rasen på lammet att göra...vi har slaktat nåt lamm härhemma som smakat nada och nåt som smakat kofta....vad du gör för recept spelar ingen större roll skulle jag vilja säga om du råkar få en bit som smakar kofta...se till att få en fin bit! ta en bit av köttet, kör i micron på hög effekt 15-30 sek! luktar det lamm så smakar det lamm! luktar det inget mer än kött så smakar det inte! Klockrent tips jag fick av en jägare!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 sep-12 kl 20:54 »
Jupp, klockrent tips Ulrikaa. För övrigt är jag en älskare av Indiska grytor som långkokat. Det finns en supergod sådan på recept i Vår Kokbok (tror att det heter kryddstark gryta) Bara att använda lamm istället för rekommenderade kyckling. Googla på Indiska recept om du inte har den ultimata Indiska kokboken hemma i hyllan ;)

BTW färdig garam masala är ett måste i min kryddlåda :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

videvi

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 sep-12 kl 06:53 »
Jennyt: ska ta och kolla i min Vår kokbok om den finns där. Gäller väl att ha rätt årgång? ;)

Pyromanen: Dillkött är så gott. Har inte ätit det sen mormor lagade det sista gången för ... för... 22 år sen! (satt lite långt inne det där!!  ;D. )
Det ska jag laga till mig själv.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 sep-12 kl 08:02 »
*med risk för att bli sågad*  ;)

Varför använder man kött som man måste tillaga på ett speciellt sätt för att dölja smaken?

videvi

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 21 sep-12 kl 10:14 »
*med risk för att bli sågad*  ;)

Varför använder man kött som man måste tillaga på ett speciellt sätt för att dölja smaken?

;D
För att man är en envis jäkel som vill överbevisa antilammätaren om att han visst gillar lamm!!

Dölja smaken annars?
Nää!
Lamm ska smaka just lamm. Annars är det väl ingen mening med det?

Shimoda

« Svar #11 skrivet: 21 sep-12 kl 10:45 »
Här är ett recpt jag provade för ett tag sedan, supergott!

Långkokt Lamm i Kål med Citron och Mynta

700 gr Lammhals

3 msk Smör

½ litet Kålhuvud

4 Schalottenlökar

2 klyftor Vitlök

1 Ekologisk Citron

1 msk torkad Mynta

Havssalt

Chiliflingor

2 dl Vatten

Bryn köttet väl på båda sidor i smör, direkt i en stekgryta. Krydda med salt och chili.

Skär under tiden kålen i grova bitar, lökarna i fyra delar och skiva vitlöken.

Ta upp köttet, bryn kål och lök så det får lite färg. Krydda med mynta, rivet skal och saften från citronen.

Lägg tillbaks köttbitarna i grytan och rör så de täcks av kålen. Häll på lite vatten, koka upp och låt småputtra.

Späd med mer vatten eftersom det kokar in. Koka lammet under lock i ca 3 timmar,  tills det känns riktigt mört.

Även om jag gillar smaken av lamm så kan jag inte säga att detta smakade så mycket av det men köttet smälte i munnen. Har ingen lammhals kvar i frysen men det borde gå lika bra med någon annan styckdetalj.

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 sep-12 kl 13:00 »
Om jag inte minns helt fel så användes curry ofta just för att dölja smaken av skämt kött.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #13 skrivet: 21 sep-12 kl 13:23 »
putsar man bort fettet så försvinner den otäcka smaken.
krydda bort den är jättesvårt
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 21 sep-12 kl 18:20 »
I min "Vår Kokbok" står receptet på sidan 350-351 chicken curry  :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Coyote

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 21 sep-12 kl 18:33 »
;D
För att man är en envis jäkel som vill överbevisa antilammätaren om att han visst gillar lamm!!

Dölja smaken annars?
Nää!
Lamm ska smaka just lamm. Annars är det väl ingen mening med det?

Ofta(st) är det förutfattade meningar om det där med lamm och kofta..
(Kanske en blommig falukorv ligger bakom? - Vad vet jag!  :) )

Jag menar, ibland köper man griskött och det smakar bara en sak: gammal galt alt en gammal sur sugga..

Gör en vanlig köttgryta på lamm - då har du ingen lammsmak.
En kalopps funkar kanon, och låt den koka så köttet blir sådär perfekt mört och riktigt smälter i munnen.
(Släng i några kanelstänger också, rundar av fint!)

Och var inte rädd för att krydda maten! Och det gäller oavsett vad man lagar.
Folk är så skygga med kryddorna att det tordes vara meningslöst!

/Coyoten

Neon Knight

• -
« Svar #16 skrivet: 21 sep-12 kl 19:27 »
Gör en vanlig köttgryta på lamm - då har du ingen lammsmak.

Bingo. Ju mer man anstränger sig för att dölja "lammsmak", desto konstigare smakar det.

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 21 sep-12 kl 19:34 »
Palsternakka går bra, mycket.
Massor med tomater och vitlök
Evt oxå linser
Curry + xtra chilli

Om du kokar för länge sä 'försvinner' köttet i såsen

Toitoi
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 21 sep-12 kl 19:54 »
Gör lammgrytan på fläskkött så smakar det inte lamm ;D

sjåare

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 20 nov-12 kl 16:29 »
Brukar skvätta på med öl, vin el mjöd för att skugga smaken av får el galt. Och en bra anledning att knäcka en pilsner  ;)
Fnallar på

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser