Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om hönsrasen Islandshöns  (läst 31902 gånger)

Ronny

• Skåne
Om hönsrasen Islandshöns
« skrivet: 04 mar-05 kl 21:07 »
Hej!

Nej, isländska lantrashöns är definitivt ingen myt! En kvinna importerade några ägg för ett antal år sedan. Mycket mer vet jag faktiskt inte. Någon större ekonomisk inkomstkälla blev det nog inte, fastän det då aqnnonserades friskt. De isländska lantrashönsen känner jag till genom ett nordiskt bevarandearbete. Det är så med de isländska lantraserna att de i princip kan exporteras men inte tas tillbaka. Det är snarast ett politiskt ställningstagande, men det har också fungerat så att de isländska lantraserna fortfarande är bevarade - på Island!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Om hönsrasen Islandshöns
« Svar #1 skrivet: 17 maj-06 kl 10:44 »
Det gläder mig. Hoppas du på många hönor nu då? Jag har verkligen haft nöje utav mina islänningar. Jämfört med alla "finhöns" jag haft så har dom alltid varit härdigast. Starka kycklingar. Plus, att färgerna är så vackra. Tror det var Charlotte som sa "Att kläcka islandsägg är som att öppna en påse lösgodis!"

Bilden är på min favorithöna.

Tedarix

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-06 kl 11:30 »
Det behöver ju inte vara så att tuppen är steril eller att det beror på inavel när man inte får befruktade ägg.
Det kan ju lika gärna bero på att man har flera tuppar som stör varandra när dom parar sej. Det händer lätt om man har för få hönor mot antalet tuppar och framförallt om dom är inomhus eller i en mindre hönsgård.

Görsågotthankan; när de gäller Islandshöns så behöver du nog inte vara rädd för inavel om du sparar en eller flera av tupparna som är kullsyskon till hönsen. Jag vet iofs inte hur många Islandshöns som har importerats till Sverige totalt och hur många generationer dom har inavlats efter det men jag kan nog vara ganska säker på det ändå. Lantraserna har oftast inavlats så länge innan dom började bevaras och spridas så att dom flesta skadliga ärftliga sjukdomar eller deffekter hos djuren redan har avlats bort.
Dessutom ser du ju klart och tydligt i din flock hur många olika färggener dom har på alla olika färger och teckningar och troligtvis så har dom lika många olika av alla andra gener också. :)
Snygg hemsida förresten! :)
/Tedarix

Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Leikna

• Milåsa
« Svar #3 skrivet: 27 sep-06 kl 16:28 »
Här kommer en bild på min Islandshöna Hilda. hon har en förkärlek till att knalla in i huset och snylta av kattmaten  :P
Hilda, Kiwi, Cocos, Vanilj, Russin, Sockerpullan, Natt - vår härliga flock!

goldqueen

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-06 kl 20:33 »
Hej, Jag har haft islandshöns, för jag var intresserad i olika rashöns. Det var absolut den värsta hönssorten jag haft.
Tupparna har ett otroligt gällt läte och gal konstant, hönorna är inte något vidare till äggläggare och ruvar inte så bra, pga rasen antar jag och hur deras natur är (att ströva fritt) så är de mer rädda än andra höns upplever jag, men vackra var dom.
Då har jag ändå provat, dvärcockin, stor cockin, brahma, vita och bruna lego, bland annat, (kan för tillfället inte minnas fler).
Men det var de "olönsammaste" hönor i tanke med inköpspris och utdelning. Jag gav bort allihopa! GRATIS!
Hoppas ni andra har haft mer tur.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 28 okt-06 kl 20:44 »
Hoppas ni andra har haft mer tur.

Sannerligen att vi har!

Allt du nämner är helt tvärt om här. Det enda smått negativa enligt mig är köttansättningen. Duger att koka soppa på men vill man ha den där mättande grillkycklingen, får man nog köpa in lite maranägg till våren och föda upp. Men vissa av mina lägger 3 ägg på två dagar. Så ibland har jag för mkt. ägg istället. Lyxproblem  :-[
« Senast ändrad: 28 okt-06 kl 20:47 av Gruff »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 29 okt-06 kl 16:45 »
...pga rasen antar jag och hur deras natur är (att ströva fritt) så är de mer rädda än andra höns upplever jag...

Hmmm..vi kan ju säga såhär med en liten filmreferens: Hade Rocky blivit hitskickad av sin tränare för kycklingträning hade han nog fått sin kondis genom att försöka springa ifrån kycklingarna istället ;D ! Dom små fjädermonstrena är omåttligt sociala av sej, vilken människa det än är som råkar dyka upp, känd eller okänd, lär få ett knappt dussin islandspluttisar runt benen! (Och så har dom en katt som beskyddar och övervakar dom oxå...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 30 okt-06 kl 09:29 »
Rosa
Ser att du har islandshöns,vad har du för erfarenheter av denna hönsras?
Hur är det med äggläggningen?
Och är dom rädda av sig?
Jag har inte haft Islänningar så länge  :-[
men de få hönor jag har är livliga/reserverade och värper inte alls så mycket.

En av dem hatar kycklingar och försöker döda dem, så henne kan jag inte ha i  flocken när det är kycklingar där  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

skensta chicks

« Svar #8 skrivet: 27 aug-07 kl 16:02 »
Hej.
Jag är ny på forumet och med höns. Har fått några islandshönor av en bekant som flyttar från gård till villa. De är närmare 5 år gamla och jag hoppas på att reproducera lite kycklingar så de lever vidare. Ruvar inte så gärna så jag försöker med maskin.
(strular lite med att ladda upp bilder så jag lägger in detta medd istället för det förra.)
Liten gård med höns (island & cochin), mignonankor, hästar (shettis,  och halvblod),katter, (1 bondkatt, 1 Siames), Hund (greyhound). Skruttar gärna omkring i  vår folkabuss -1975 :)

trottoarbonden

« Svar #9 skrivet: 16 feb-08 kl 11:17 »
Jag har inte haft isläningar så länge,,
Det är så att jag har två tuppar som har rosen kamm och skägg,,,
Då kommer frågan, "ska" det vara så eller har jag haft otur med ras renheten???
jag frågade en ,, och han sa att det kan noga vara så,, islängarna är ju ranska rå i rasen,,,( inte avlade för att se ut på ett visst sätt,)

Är tack sam över svar,,,
MVH Jocke,,,,

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 17 feb-08 kl 00:35 »
Det förekommer rosenkamm, kronkamm och flera andra kammar på Islandshöns.

Gert

• Småland
« Svar #11 skrivet: 06 aug-08 kl 23:28 »
Jag har haft islandshöns men ingen av dom såg ut som dom på bilderna. Mina såg ut som åsbo men var större.
Dom här liknar mer blomme tycker jag.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 06 aug-08 kl 23:37 »
Jag har haft islandshöns och de såg ut ungefär som på bilden. Föräldrarna till mina höns var äggimporter från Island så jag gissar att de såg ut som de skulle.
Däremot gillade jag dem inte och det var p.g.a. deras nervösa temperament. De var flaxiga och sprätte sönder ta mig tusan överallt >:(.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gert

• Småland
« Svar #13 skrivet: 07 aug-08 kl 09:11 »
Citera
Däremot gillade jag dem inte och det var p.g.a. deras nervösa temperament. De var flaxiga och sprätte sönder ta mig tusan överallt

Samma här.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 07 aug-08 kl 09:25 »
 Mina ser ut som på bilden, jag gillar dom!
Har inte upplevt dom som nervösa.
                  Mvh
               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 07 aug-08 kl 09:49 »
Jag har mina höns frigående med enklare avspärrningar som fungerar för det mesta. Till Islänningarna fick jag bygga rastgård men inte ens ett 150cm nät stoppade dem. De for över som gjorda av guttaperka.

Jag gav bort dem.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Melica

« Svar #16 skrivet: 08 aug-08 kl 13:26 »
Oj så olika det verkar vara!
Jag brukar ibland vara hönsvakt åt en flock islandshöns. De är lugna och trevliga, även tuppen. Har själv en höna därifrån, enda "skillnaden" på henne och mina andra raser är att det är hon som är först framme för att hälsa på mig när jag kommer in i hönshuset. Hon lägger rent vita ganska spetsiga ägg, de väger kanske 55g.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Sirpa

• -
« Svar #17 skrivet: 16 mar-09 kl 16:39 »
Ni som har Islänningar vad väger fullvuxen höna/tupp i snitt ?
Att dom är rätt små har jag förstått men..

Jag har letat efter uppgiften men inte hittat.  :-[
Höns och Liljor i min trädgård.

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #18 skrivet: 17 mar-09 kl 15:51 »
Hejsan!
jag har tyvärr inte heller vägt mina islands ägg.. Men särskilt små tycker jag inte att det är. Som mina sussex ägg ungefär, fast vita.
Älskar mina islänningar och har kläckt fram ett par kycklingar härom veckan för att bygga på min grupp. Jag har bara ett par och hon värper ganska duktigt:):)
Mvh Johanna
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 21 mar-09 kl 13:28 »
På Isländska hemsidor
anger dom Islandshönans vikt till 1,5 - 2kg.  :)

(vägde några av mina 1,9 kg vägde dom)

Huset Elliots Islandstupp.
« Senast ändrad: 12 jun-11 kl 10:47 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser