Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om saltlake och salmonella, var VARNING !!!!!  (läst 3396 gånger)

MinnaRoselli

• Gäst
Om saltlake och salmonella, var VARNING !!!!!
« skrivet: 27 maj-12 kl 12:38 »
om man köper kött   :P
« Senast ändrad: 08 sep-12 kl 08:41 av take »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: SV: VARNING !!!!!
« Svar #1 skrivet: 27 maj-12 kl 12:42 »
finns säkerligen de som gör det  :-[

Handlar aldrig på coop.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 13:26 »
ca 1% av djuren är smittade av salmonella, sedan har det ingen betydelse vilken affär köttet säljs, smittan kommer ju i detta fall från gården.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 27 maj-12 kl 17:37 »
Det är ju skönt att det är en stor tillverkare, så de har resurser att upptäcka och ta tillbaka ev felaktiga produkter.  :-\

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 27 maj-12 kl 18:23 »
Vem är tillverkaren?  ??? OK Coop. Och idag är det den 27. Hoppas det finns mycke kvar att lämna tbax.
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 18:26 av ToA »

kurt

« Svar #5 skrivet: 30 maj-12 kl 03:39 »
Vem är tillverkaren?  ??? OK Coop. Och idag är det den 27. Hoppas det finns mycke kvar att lämna tbax.

Nej, uppenbarligen är tillverkaren SCAN:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-aterkallas-efter-salmonellalarm_7239903.svd

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 30 maj-12 kl 05:30 »
Vill bara påpeka att i resten av världen så säljs kött med salmonella utan problem. Det är bra att vi försöker minska riskerna för salmonella här, men rädslan för salmonella är starkt överdriven.

Tillagar man köttet rätt, och rengör köket rätt (vilket typ 98% av Sveriges befolkning inte lärt sig hur man gör  :-X ), så är salmonella ofarligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 30 maj-12 kl 06:21 »
Vill bara påpeka att i resten av världen så säljs kött med salmonella utan problem. Det är bra att vi försöker minska riskerna för salmonella här, men rädslan för salmonella är starkt överdriven.

Tillagar man köttet rätt, och rengör köket rätt (vilket typ 98% av Sveriges befolkning inte lärt sig hur man gör  :-X ), så är salmonella ofarligt.

Toppen. Kan du beratta har hur man gor och hjalpa till att potentiellt radda livet pa 98% av Sveriges befolkning?  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 30 maj-12 kl 06:44 »
Toppen. Kan du beratta har hur man gor och hjalpa till att potentiellt radda livet pa 98% av Sveriges befolkning?  ;)
Salmonella är bara dödligt om man är svag av annat skäl, ålder eller annan sjukdom.

Är köttet tillagat, typ 70oC, så har all salmonella dött.

Man använder givetvis olika skärbrädor till kött som är rått, till kött som är tillagat, till sådant som kan ha jord på sig, till bröd osv. Bra att ha många skärbrädor, gärna i olika färg, eller uppmärkta på annat vis. Man diskar alltid allt som varit i kontakt med rått kött i minst 70oC. Man iakttar god handhygien, håller sina arbetsytor rena, rengör ytor med stor kontamineringsrisk, som handtag till köksluckor, kylskåp, dadrum, ytterdörr ofta.

Man måste veta vad som är farligt och ofarligt. Många har extrem bacillskräck och använder bakteriedödande medel i tid och otid. Förkastligt enligt mig, vi behöver ha de bra bakterierna, för att bekämpa de dåliga. Dessutom skyller jag kemikalierna, rengöringsmedlen, för en stor del av de allergier som har ökat de senaste decennierna. Jag skyller inte den ökade renligheten för detta, för någon sådan kan jag generellt inte se. Bra rengöringsmedel är såpa, vanligt handdiskmedel, knogfett (dvs mekanisk rengöring, att man skrubbar ordentligt, blir man inte svettig så har man inte diskat/städat rent) och riktigt varmt vatten.

Enkelt och självklart egentligen, men i dagens Sverige, där de flesta tror mer på bäst-före-datum än på sina egna sinnen, och där man inte har en naturlig förståelse för matens ursprung, och fördelar resp. risker med olika livsmedel och olika hanteringssätt av livsmedel, så är det snarast konstigt att inte fler blir allvarligt sjuka av maten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MagicHands

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 maj-12 kl 08:11 »
tvål och vatten är ofta underskattad bakteriedödare  :o
måste oftast till 85% handsprit för att få bättre resultat, och då ska det självtorka från händerna.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 30 maj-12 kl 12:00 »
ieenilorac 2 *tumme upp*

Man MÅSTE ju inte äta rått kött! Det är ju ett tag sen vi lärde oss göra upp eld.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 maj-12 kl 20:51 »
ieenilorac 2 *tumme upp*

Man MÅSTE ju inte äta rått kött! Det är ju ett tag sen vi lärde oss göra upp eld.

Precis.  :)

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 30 maj-12 kl 21:07 »
Precis "ieenilorac". Helt rätt. Ang handsprit så räcker tvål och vatten långt, samt diskmedel till disk. Jag använder handsprit ofta och mycket, men det beror på att jag jobbar i vården. Hemma finns inga bakteriedödande medel för diskbänkar, kyl/frys etc. Om folk lärde sig tvätta händerna på rätt sätt och ofta så sprider vi inte så mycket bakterier. Och skärbrädor, knivar, bänkar, fat som rått kött legat på ska man inte lägga annat på, speciellt inte efter kyckling eller fläsk (pga campylobakter, trikiner bla).

Jag handlar ibland på Coop och har inbillat mig att oavsett VAR jag handlar så handlar jag svensk köttråvara - som givetvis ska/är ok. Men jag lagar alltid färdigt maten innan jag/vi äter ;D.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 30 jun-12 kl 02:26 »
Tjena! Jag vill bara komma med rekommendationen att lägga till "Salmonella i kött på Coop" i slutet av trådtiteln, så folk ser vad som varnas för redan innan de öppnar tråden.

Tack för varningen för övrigt!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 30 jun-12 kl 02:34 »
Är säkerligen lika mycket salmonella på ica där kött märks om...

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 30 jun-12 kl 08:09 »
Hej

Vilken tur att jag bara köper ekologiskt kött

Tack till dej som varnar för d som inte e bra,d e sjysst av dej
Mvh
Kan inte salmonella dyka upp i ekologiskt kött?
Kaninuppfödare och pelargontant.

anders50

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 jun-12 kl 08:19 »
Kan inte salmonella dyka upp i ekologiskt kött?

Jodå.

Norralund

• Småland
« Svar #17 skrivet: 30 jun-12 kl 09:40 »
På slakteriet i Alvesta utanför Växjö. Det kanske inte är så känt för dom flesta. Saxat från wikipedia

Epidemin startade den 15 juni 1953 och utvecklades till Sveriges genom tiderna största salmonellautbrott, detta trots att smittan, Salmonella typhimurium, var välkänd. Det var den serotyp som var mer eller mindre dominerade i landet vid tiden. Kulmen nåddes 1-2 juli då cirka 220 personer insjuknade per dag. Epidemin började i Kronobergs län men cirka en vecka efter de första fallen började personer insjukna även i andra delar av landet. Hårdast drabbat blev, föru.om Kronobergs län, Göteborg och Stockholms län.[1] Totalt diagnostiserade 8845 fall av den aktuella salmonellastammen under perioden 9 juni till 28 december 1953 i de drabbade områdena. Av dessa krävde cirka 4200 sjukvård och cirka 90 personer dog.
« Senast ändrad: 30 jun-12 kl 09:43 av Norralund »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #18 skrivet: 15 jul-12 kl 14:57 »
ca 1% av djuren är smittade av salmonella, sedan har det ingen betydelse vilken affär köttet säljs, smittan kommer ju i detta fall från gården.
-Japp nog inte bara Coop man ska se upp med..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

kneip

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 aug-12 kl 03:11 »
vrf vara så rädd för det? bara man värmer köttet tillräckligt så dör bakterierna. sen är det inte så svårt oh tvätta händerna heller!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1751 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser