Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurslag att försörja sig på?  (läst 15032 gånger)

swennis

• Småland
    • Bara anna
Djurslag att försörja sig på?
« skrivet: 04 sep-12 kl 07:28 »
Jag skulle vilja jobba hemifrån och gärna med djur. Finns det något djur som har lönsamhet? Någon med erfarenhet? Jag nöjer mig med att få ut en halvtidslön. Tips?!? Gärna något mindre djurslag.
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.
Läs mer på www.baraanna.se

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Djurslag att försörja sig på?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-12 kl 07:36 »
kanin,höns,vaktlar, bin.... alla dessa är lönsamma hos mig....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #2 skrivet: 04 sep-12 kl 07:52 »
Hur många djur har du?
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #3 skrivet: 04 sep-12 kl 09:56 »
Earthangel; vad menar du med lönsamma? Berätta gärna mer...

Kringlan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-12 kl 10:02 »
Hej Swennis; Jag blir nyfiken på det här, berätta gärna vad du menar med försörja sig/ lönsamhet också.

Jag förstår att du vill gå mer än plus minus noll när du säger halvtidslön, men hur mycket är det för dig före/efter skatt? Och hur mycket jobb är du villig att lägga ner? Mer än ett halvtidsjobb?

Mvh
Karin

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 04 sep-12 kl 12:58 »
Earthangel; vad menar du med lönsamma? Berätta gärna mer...

Jag har 5 avelshonor av kaninrasen new zealand.... de ger mig kött för hela året samt livdjur som förra året drog in runt 6000:- i vinst.

30 rashönor som jag säljer avelsägg av... förra året en vinst på 24 000 efter mat mm

30 hybrider som jag säljer matägg av 12 000 i vinst

vaktlar som ger kött och ägg  15 000 ivinst

bi odlingen --- här bygger jag upp verksamheten men på 3 år har de bekostat sig själv och materialet som behövdes samt gett en vinst på runt 50 000. ( jag har idag 20 samhällen i nya kupor som beräknas var värde 4000:- st)

Detta är inte mitt jobb utan ett lite sido verksamhet som kompleterar det andra jag gör. På sikt ( 2 år) kommer jag att leva 50% på ovanstående med en inkomst på 10 000 - 20 000 pm förra skatt men efter utgifterna.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #6 skrivet: 04 sep-12 kl 13:23 »
Hej Kringlan!
Jag vill få ut ca 6000-7000 kr i månaden efter skatt och jag kan tänka mig att jobba mer än halvtid, bara jag får vara hemma och syssla med djur så är jag nöjd.

Earthangel; tack för informationen, det verkar ju bra.

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #7 skrivet: 04 sep-12 kl 18:43 »
Någon mer som har förslag?

krikav

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 13 sep-12 kl 09:50 »
Fluglarver.

Hitta något ställe där du kan köpa slaktavfall billigt, sedan kan du föda upp fluglarver och sälja som hönsfoder eller fiske-maggotar.

Insekter är så grymt effektiva, underhållsfria och anspråkslösa.
Vill man ha bra profit, då tror jag man ska hitta något system som involverar insekter på ett eller annat vis.

Bulan

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 sep-12 kl 10:09 »
Earthangel : Vad inspirerad jag blev nu! :D Går det alltså att göra en så pass god vinst? Jag har själv funderat mycket på att sälja t.ex. avelsägg men har tvekat eftersom det känns som för små summor som kommer in... Får man vara fräck och fråga vad du tar styckvis för ägg? Och hur många leveranser per vecka det blir ungefär? Har du en avelsras eller olika? NYFIKEN är jag, ja vet  :-[  Men skulle som sagt gärna själv vilja kunna gå ner i arbetstid från "vanliga" arbetslivet och kombinera med annat....

Bulan

Bulan

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 sep-12 kl 10:17 »
Ytterligare en fråga till dig Earthangel; hur många vaktlar har du i din "verksamhet"?
Bulan

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #11 skrivet: 02 okt-12 kl 19:28 »
Någon mer som kan tipsa?

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #12 skrivet: 07 okt-12 kl 19:56 »
Sälja slaktankor! jag tar 100 kr kilot och sålde 10 st förra året! Jag säljer dom som levande men erbjuder att slakta  dom :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #13 skrivet: 08 okt-12 kl 08:07 »
Oj, att det var så populärt med slaktankor! Inressant.
Får man slakta dem själv och sälja? Eller du kanske har ett godkänt slakteri?

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 okt-12 kl 09:03 »
Oj, att det var så populärt med slaktankor! Inressant.
Får man slakta dem själv och sälja? Eller du kanske har ett godkänt slakteri?

Hur drog du slutsatsen att de är populära, med 10 sålda på ett år? :)  Eller räknade du med att en nolla var missad i inlägget?

Nej, du får inte slakta själv och sälja, det var därför 1996 skrev att h'n säljer dom levande och erbjuder hjälp med slakten..

donquijote

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 okt-12 kl 00:06 »
Det verkar svårt att hitta djur att försörja sig på?

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #16 skrivet: 22 okt-12 kl 12:03 »
Det verkar svårt att hitta djur att försörja sig på?

inget i livet är gratis, djur kräver tid och ekonomiskt insatser för att bära sig, de flesta vill inte ha 10 000 höns i ett stall för att det ska gå runt, man får hitta sätt att dra in lite pengar på andra sätt, tex ett sällsynt ras man kan säljer avcelsägg och kycklingar av. Bi-odling är nog det mest pengargivande sätt att få in några slanter med hjälp av djuren, det krävs ett relativt lite investering som betalar sig oftast det första året.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

kurt

« Svar #17 skrivet: 22 okt-12 kl 12:41 »
Har man bara kontakter så kan man säkert föda upp udda djur. Jägarna är t ex allt mera intresserade av att plantera ut skogshare, tjäder och diverse skogsfåglar. Men dessa är INTE enkla att föda upp!

Strutsuppfödning var ju t ex mycket lönsamt för de första som bara sålde avelsdjur, och inte gav sig in i köttbranschen!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 04 nov-12 kl 20:28 »
Man kan få god ekonomi på djuruppfödning av flera sorters djur och i flera special nischer. Men det kräver ofta stor kunskap och erfarenhet. Något man som regel inte förvärvar i en hast eller genom att läsa en bok.

Jag vet tex ett par som tidigare har jobbat som mäklare och tjänat rätt rejält med kosing. Pengar som dom investerat i sin hobby, uppfödning av Arabhästar. Nu 20 år senare har dom slutat att sälja hus och tjänar mer pengar på att föda upp och sälja sina araber. De flesta som håller på med hästauppfödning går back varje år men har man rätt kunskap, rätt kontakter och rätt nisch så kan även hästuppfödning vara en penningko  ;)

Principen gäller inte bara hästar utan även höns, ankor, kaniner grisar eller kor, ja kort sagt alla djurslag.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 nov-12 kl 09:27 »
Jag tror nyckelordet i det du skrev, Lina, är '20 år'..  Djurhållning överlag är inget som ger snabba och stora inkomster. Men håller man på i många år med samma, och det hela tiden går ihop sig, så kan man säkert klara sig rätt bra. Men man får vara beredd på ett hårt arbete och stort intresse för det man håller på med i många år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser